HJÄLP!Det rinner på 10 sek hur jag än gör.

MariaLi

Member
Har en Gaggia Classic och en MDF sedan 2 år och har ofta lyckats få espresson att bli bra med "rinntid" på runt 20 sek. MEN på sista tiden rinner det bara igenom, hur jag än finmaler, har testat allt från 6-4, tidgare räckte 5an för att ge ca 20sek. Jag tampar så hårt jag kan och har testat överdosera. Men det bara rinner, pucken är blöt och svampig och det blir dålig espresso. Vad sjutton är det för fel? Nåt med maskinen, portafiltret? Har just rengjort den, men ingen skillnad. Eller har kvarnen flippat ur, man ska väl inte behöva mala på 3an?
Hjälp!
 

Pac

Maskindoktorn
Konstigt,
svarar det över huvudtaget på förändringar i malningsgrad?

Visst kan man få ändra malningsgrad om man byter kaffe. Det kan skilja ganska mycket. Har du bytt kaffe sedan du provat sist?
 

MariaLi

Member
Ja det känns jätteskumt. Fattar noll.

Har använt Verner o Verners bönor Cafe Inferno nu ett tag, har även provat Segafredo o Hemköps, med samma dåliga resultat. Har dock inte använt de Luxe som jag gjorde förut, som alltid blev bra. Kan det vara otur med dåliga/torra bönor?
 

lupoo

Well-known member
Var inte rädd att gå ner i malningsgrad, vissa bönor kräver det och är de dessutom inte helt färska så är det ett faktum.
Gå tillbaka till DeLuxen och prova om det är samma resultat där. Innan Du har gjort det är det svårt att säga nått om "hårdvaran"

Välkommen till forumet också!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mal finare, finare, finare. Ända tills kvarnen maler så finmalet att det kan "stoppa upp" vattnet. Går det inte så kanske något har hänt med kvarnen?
 

Pac

Maskindoktorn
Var inte rädd att gå ner i malningsgrad, vissa bönor kräver det och är de dessutom inte helt färska så är det ett faktum.
Gå tillbaka till DeLuxen och prova om det är samma resultat där. Innan Du har gjort det är det svårt att säga nått om "hårdvaran"

Välkommen till forumet också!

Mal finare, finare, finare. Ända tills kvarnen maler så finmalet att det kan "stoppa upp" vattnet. Går det inte så kanske något har hänt med kvarnen?

Jag håller med både kaffegalningen och Lupoo. Mal finare och kolla vad som händer.

Välkommen!:)
 

knasper

Well-known member
Portafilterproblem, kanske?

Har du flera portafilter som du kan testa mellan? Maskinen är bara 2 år men har du kört hårt så kanske det du "alltid" använder är slut. Dags att köpa nytt?
 

MariaLi

Member
Tack för svaren! Kul att va med här bland så kunniga kaffefreaks!
Ska köpa nya bönor och testa finare malning som ni tipsar om. Har inte vågat gå ner på 3an, men ska göra det nu...Återkommer om resultat.
 

Faktor

Well-known member
Har en Gaggia Classic och en MDF sedan 2 år och har ofta lyckats få espresson att bli bra med "rinntid" på runt 20 sek. MEN på sista tiden rinner det bara igenom, hur jag än finmaler, har testat allt från 6-4, tidgare räckte 5an för att ge ca 20sek. Jag tampar så hårt jag kan och har testat överdosera. Men det bara rinner, pucken är blöt och svampig och det blir dålig espresso. Vad sjutton är det för fel? Nåt med maskinen, portafiltret? Har just rengjort den, men ingen skillnad. Eller har kvarnen flippat ur, man ska väl inte behöva mala på 3an?
Hjälp!

Våga mal finare! Jag kör just nu på 2an med samma kvarn...
 

MariaLi

Member
Jaa det funkar! Det var som ni säger, malningsgraden som spökade. Malde på 3an, och sedan 2an som blev en perfekt espresso! Men nu känner jag ju smaken på kaffet, och det är inte så gott...Måste verkligen vara tokgammalt torrt kaffe de hade på VoV, liksom påsen Segafredo jag köpte i Italien.
Nu ska jag gå förbi News och skaffa färska bönor! Och våga mala fint i fortsättningen!
Tack alla!
 

Bjarne

Well-known member
När du nämnde att du nu inte använder de bönor som du använt tidigare så är mitt testar-tips att prova med dessa igen, alt. 250g av J&N om du kan komma åt - eller köpa nyrostat av Costas (i Umeå) för att se om det är som du själv misstänkte. Bönorna kanske är torrare.

Det har iallafall hänt mig, att torra (biliga) bönor rinner klart snabbare, men färska Johan & Nyström-bönor blir en helt annan sak. Mer kaffeoljor kvar i kaffet.

Kan ju förvisso vara så att filterkogens hål blivit större, men det låter konstigt om det är en hemmamaskin...

Lycka till med testande.
 

Bjarne

Well-known member
Härligt att det löste sig.

Hoppas du får goda bönor på News att köra med. Ta en snabb-rengöring av maskinen innan så inte det gamla tråkiga kaffet sabbar smaken på det nya från News :)
 

Pac

Maskindoktorn
Testa på. Ge dig inte! Det är genom att försöka, misslyckas, lära sig, försöka igen och så vidare som man lär sig. :)
 
Topp