Ny modell, dubbla kokare, PID, dräggel, dräggel....

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vad sägs om en sådan här:

1684559889_ee7f466dc4.jpg


1685411872_a68d90ffcc.jpg


Ni ser PID displayen uppe i mitten? (den övre bilden)
Det börjar röra på sig inom segmentet dubbla kokare, nice...


For 2008, there will be a direct connect, rotary-vane pump PID double boiler model available, .... in conversation with the owner of Vibiemme, it is a for sure deal for the dual boiler PID machine. The machine at the show was simply a mock up of what it will look like but the rest of the details are unclear at the moment.


1684559889
 

lupoo

Well-known member
Men??!! Vi vill ju ha rotorpump!!! Skall det uppgraderas så skall det!!! (för den där röda klumpen tycker jag mej känna igen;) )
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Finns inte så mycket att läsa än. Har du verkligen läst all text i mitt första inlägg här?

Är du säker på att du har läst allt? ;):cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Haha, men nu är jag oskyldig!:lol:
Detta är faktiskt bilder från Milano, någon espressokonferens eller vad det nu var...

(Hint: det finns 6 rader med text i mitt första inlägg...)
 

lupoo

Well-known member
Vad sägs om en sådan här:

1684559889_ee7f466dc4.jpg


1685411872_a68d90ffcc.jpg


Ni ser PID displayen uppe i mitten? (den övre bilden)
Det börjar röra på sig inom segmentet dubbla kokare, nice...


For 2008, there will be a direct connect, rotary-vane pump PID double boiler model available, .... in conversation with the owner of Vibiemme, it is a for sure deal for the dual boiler PID machine. The machine at the show was simply a mock up of what it will look like but the rest of the details are unclear at the moment.


1684559889

Hokus pokus på dig KG ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Avslöjad till slut... måste ju grilla lite folk så de blir intresserade först. ;)
Det kan bli en grym Domobar som kommer 2008. En snygg-brewtus med PID, eller något åt det hållet.
 

kafei

Well-known member
Läste också om denna maskin i home-baristatråden. Riktigt maxad maskin!
Blir spännande att följa när mer info kommer..

Vad tror ni att den kan komma att landa på i pris?
 

treefinger

Well-known member
pid och den där temperaturgrejen som finns på brewtus är alltså inte riktigt samma sak, eller hur var det nu igen..

lite oinsatt känner jag..
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Nå, tempgrejen på Brewtus är "bara" en digital termostat som har 1 grads precision.

En PID är smart, beräknande, mer exakt och "duttar fram" effekten i ministeg med av-på-av-på-av-av-av-på-av-på-på-av osv, på att sätt som gör att den kan uppnå och behålla rätt temperatur.
 

cango

Well-known member
Nå, tempgrejen på Brewtus är "bara" en digital termostat som har 1 grads precision.

En PID är smart, beräknande, mer exakt och "duttar fram" effekten i ministeg med av-på-av-på-av-av-av-på-av-på-på-av osv, på att sätt som gör att den kan uppnå och behålla rätt temperatur.

..och denna rätta temperatur - var mäts den? i brygghuvudet, dvs vattnet som precis når kaffet? eller är det i bryggkokaren?
 

theseal

Kaffeterroristen
tror den mäter på kokaren, jag tror att tempen på grupphuvudet, påvrkas av stokastiska variabler som inte går att plocka in i regleringen på något vettigt sätt. En jämn kokartemp är ju givetvis viktig för bryggtempen.

Nu gissar jag vilt här...
 

majkeloak

Well-known member
Ja det var länge sedan jag hörde det ordet...

Det blir nog knepigt att reglera efter tempen i brygghuvudet, i alla fall på en E-61.
Den hålls ju varm baserat på en Värmesiphoncirkulation.
I fallet brewtus med dubbla kokare är det bryggkokaren som står som värmekälla. Denna cirkulation är (verkar vara) mindre än flödet när du brygger. Vilket betyder att Tempen kommer att stiga i huvudet under bryggning, förutsatt att kokaren är rätt tempererad och inte för kall... Det är därför man behöver en lagom upphettnings och värmebalanserings flush på en dubbelkokare.

Det är möjligt att det i andra modeller går att fläska på denna cirkulation ännu mer.

Det jag tänkte komma till var att jag tror att den största svårigheten med att reglera efter brygghuvudet ( ialla fall E61 med mycket mässing) är den stokastiska(???) variabeln: om operatören brygger/flushar eller inte...
/Mikael
-som också kan gissa!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den mäter på kokaren, de har räknat ut hur mycket temperaturen ändras på väg till brygghuvudet och visar temperaturen lite "off-scale" så att säga.

För att visa den temp som det kommer att ha när bryggvattnet når brygghuvudet.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är därför man behöver en lagom upphettnings och värmebalanserings flush på en dubbelkokare.

Nope, den behöver ingen lagom flush, bara en liten uppvärmningsflush så blir temperaturen rätt. Samma mängd varje gång man börjar brygga, en skvätt bara.

Det är inte som med HX där man ska räkna sekunder, se på waterdance och allt vad det är.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp