Ett PID projekt

ake_l

Well-known member
Hej,

Jag har i en annan tråd skrivit att jag håller på att experimentera med en egenutvecklad PID regulator. Det börjar ge lite resultat. Är du intresserad kan du gå in på http://espresso.liljenberg.net/pidproject för att läsa hur utvecklingen framskrider.

Kom gärna med kommentarer här eller förslag på funktionalitet som du skulle vilja se i PID regulatorn.

Jag uppdaterar sidan allt eftersom jag gör framsteg (eller tvärtom ;)).

// Åke
 

ake_l

Well-known member
Vad beräknar du att priset kommer att landa på?
I dagsläget har jag fokus på att få till en riktigt bra PID regulator. Jag kommer sedan att försöka hitta ett sätt att få den tillverkad så billigt som möjligt för att den skall vara intressant för hemmaanvändare. Men jag har inte räknat på det än. Jag återkommer om detta.
// Åke
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Lycka till!
Är det p g a forskningssyfte du tänkt göra en egen eller har du inte hittat en som är nog bra på marknaden?
 

ake_l

Well-known member
Lycka till!
Är det p g a forskningssyfte du tänkt göra en egen eller har du inte hittat en som är nog bra på marknaden?
Det är mest för att det är kul! :D
Men så tänkte jag att jag kanske kan göra den billigare än de som finns på marknaden så att den kan vara intressant för fler. Dessutom får jag ju precis den funktionalitet jag vill.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Hej, kul projekt. Ska bli spännande att se vad du kommer ned i för pris.

Jag såg att det är en PIC 16F876 du använder exakt en sådan har jag jobbat ganska mycket med i ett tidigare liv...

Nu en massa frågor:
-Kommer du fixa så att man kommer åt att programmera den med tex en ICD2 eller en bootloader via Rs232?

-Kommer din källkod vara öppen så man enkelt kan göra tillägg och förändringar?

-Vilket språk skriver du i? Asm eller C (vilken kompilator)?

Och nu förslag till utökad funktionalitet:
-Energisparläge, där temperaturregleringen tillåts vara lite slöare, eller där man sänker kokartemperaturen till typ hälften om man inte ska använda maskinen på ett tag, men inte vill vänta en hel uppstartstid.

-Stand by, kokaren är av men styrelektroniken är på, viket leder till nästa punkt.
-Uppstartstimer som slår på maskinen typ en halvtimma innan man kliver upp på morgonen eller kommer hem från jobbet etc.

-Du kanske kunde fixa en mjölkskummningstemperaturindikatorfunktion (hehe långt ord), man pluppar ner en termistor i mjölken och får med dioderna reda på när rätt temperatur är uppnådd. Det kräver ju en bra kapslad termistor a´la stektermometer, men det kanske finns att köpa löst, eller så slaktar men en Clas Ohlson för 100 :- och saken är biff.

Hur som helst, lycka till med jobbet, kul att du gör det så seriöst.
 

ake_l

Well-known member
Hej Grindmaster Flash,

Här kommer lite svar:

Den går idag att programmera både via ICSP (och därmed ICD2) och RS-232 (bootloader). Jag har däremot inte riktigt bestämt huruvida källkoden kommer att vara öppen eller inte, och därmed inte heller bestämt om jag skall lämna möjligheten öppen att koda om den själv. Det hela hänger på om jag skall göra den kommersiell eller ej. I dagsläget känns det kanske som att det är svårt att prismässigt konkurrera med kinesiska PIDar. Om jag INTE gör en produkt av den så kommer jag troligtvis att släppa den helt fri och jag kanske bistå med mönsterkort (kretskort utan komponenter). Låt mig klura på det ett tag ;)

Koden är skriven i C (Hi-Tech PICC kompilator).

Tack för input till funktionalitet. Funktioner är "gratis", dvs de tar bara min tid i anspråk att implementera. Så fort mer hårdvara krävs blir ju produkten dyrare och kanske därmed mindre intressant. Energisparläge och timerfunktion är ju riktigt intressant!
 

ake_l

Well-known member
En liten kommentar till. Tanken är att även om jag inte släpper koden fri så skall vem som helst mha en PC kunna ladda ner koduppdateringar via RS-232.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,653
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp