Reduceringsventil eller ej vid fast vattenanslutning?

goldfish

Active member
Jag har ett par funderingar:

1) Bör man ha en reduceringsventil då man ansluter espressomaskinen med fast vattenanslutning?

2) Om ja på 1) vad är anledningen till att man har en reduceringsventil? Maskinen ska väl klarar vanligt tryck i kranen?

Jag bor i lägenhet och har en Quick Mill Vetrano.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Gamla citat om reduceringsventil här i forumet:

För min del är det intressant att minska trycket eftersom jag har en direktinkopplad levamaskin. Jag vill ner till strax under 3 bar, det rinner igenom lite för mycket i början annars, och espresson blir längre än avsett.

pumpen mår inte bra av att ha för högt intryck under för lång tid.

Vattentrycken kan variera en del beroende på var i intervallet på hydropressen man är (om man har en villa och egen brunn), så där tror jag att en reduceringsventil är extra bra. annars kan ju trycket som espresson bryggs med kanske variera beroende på vattentrycket i ledningen. Kanske?
 

iZappa

Well-known member
De maskinene som jeg har brukt reduseringsventil på har grunnet i at vannfyllingen av kokeren skal gå på en viss tid innenfor et viss trykkintervall. Eller så har det vært på levamaskiner uten pumpe for å få ned trykket under preinfusjonen.

Vetranoen har en innebygd rotasjonspumpe og trenger derfor ikke en reduksjonsventil mellom vannkranen og maskinen med normalt trykk i vannettet. Dette fordi det er pumpen som bestemmer trykket inn i kokeren. Du kan lese verdiene for inn-trykk på pumpen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vetranoen har en innebygd rotasjonspumpe og trenger derfor ikke en reduksjonsventil mellom vannkranen og maskinen med normalt trykk i vannettet. Dette fordi det er pumpen som bestemmer trykket inn i kokeren. Du kan lese verdiene for inn-trykk på pumpen.

Vad händer om in-trycket varierar som det gör när man har en egen brunn och därmed ett eget litet "tryck-system" i husets vattenledningar?

Trycket i ledningarna varierar lite beroende på hur hydropressen är inställd och om den är nyligen fylld eller nere i botten på sin skala innan brunnspumpen slår till.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp