Kaffekvarn för att matcha Quick Mill Vetrano

goldfish

Active member
Vilken kaffekvarn skulle ni rekommendera till en Quick Mill Vetrano?

Den får gärna vara skapligt tyst.

Har funderat på en Rancilio Rocky Doserless. Vad tror ni om den till Vetrano? Är den tyst?
 

Faktor

Well-known member
Vilken kaffekvarn skulle ni rekommendera till en Quick Mill Vetrano?

Den får gärna vara skapligt tyst.

Har funderat på en Rancilio Rocky Doserless. Vad tror ni om den till Vetrano? Är den tyst?

Definitivt inte tyst vad jag vet. En Mazzer eller Macap vore väl rätt skulle jag tro. De billigare kvarnarna har en tendens att låta väldigt mycket dessvärre...
 

Colle

Active member
På Smartson.se så kan du hitta lite tester på olika kvarnar (sök på kaffekvarnar). De har gjort en test på ett antal maskiner i Mars i år, en test under 2005 samt en ännu tidigare. Det är väl inga diekt detaljerade tester men man kan ändå få en hyffsad uppfattning hur maskinerna förhåller sig till varandra.
Har själv en Rocky, och visst låter det en del, men eftersom den är ganska tung så dämpar säkert metallen en hel del ljud.
 

AA

Skottjägare
Kan du vänta några veckor så lär det dyka upp en Mazzer Mini-E på Köp&Sälj snart...

/AA
 

mag

Well-known member
Inget ont om rockyn, men det är väl lite som att ställa en Volkswagen bredvid en BMW... skulle ha lite tålamod och väntat på mazzern om jag var du!
 

Bjarne

Well-known member
Min Vetrano har en Mazzer Mini E brevid sig. Köpte inte så mycket för ljudnivån. Liiiiiite tystare är den, men du sabbar konversationen i rummet hursomhelst. Få kvarnar är visk-tysta :)

Största anledningen till att jag bytte från Rocky till Mazzer var att jag fick steglös inställning (rocky har 50 lägen varav 5-10 användbara för espresso), samt att Mazzern har timer inbyggd som doserar automatiskt åt dig. En för enkel och en för dubbel dos. :D

Utkastet på Mazzer är en metalltratt som inte laddas med statisk elektricitet lika lätt som plastnäsan på Rocky. Resultatet är klart mindre klumpar av kaffe i Mazzer mot Rocky.

Priset är ca 3ggr mer för Mazzer än Rocky, men det kändes försvarbart på nå't sätt (kanske för att man är nörd och lite omdömesstörd ;) )

Jag har en Rocky till Silvia på jobbet och Rocky är pålitlig, lättrengjord och maler bra, men visst är det skillnad - fattas bara annat :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,717
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp