Tips på choklad&smaker till praliner

barenfeld

Member
Har planer på att göra egna praliner och ge bort till närmaste i jul.

Jag har tänkt mig ett skal av lite exklusivare choklad med en fyllning av någon enklare med en egenkomponerad kryddning.

Så är det någon som har lite tips på trevlig choklad till både skal och fyllning. Vad tror ni annars, förstör man den exklusivare chokladen genom att smälta den?

Tar gärna emot lite förslag på kryddning också. Så här inledningsvis utan att kolla om det passar smakmässigt eller fungerar som fyllning konsistentmässigt, har jag tänkt mig:

- kaffe
- lakrits
- chili/kanel
- saffran
- någon likör
- pepparkaka
- Ingefära?

Ganska vanliga smaker alltså, men det vore roligt att göra lite mindre traditionella också...:D
 

desloratadin

Active member
Det låter som en jättebra idé. Chili/kanel och kaffepraliner låter extra gott, men jag skulle inte ha något emot någon av smakerna. Vad sägs om kardemumma? Ganska traditionell smak, men det passar bra till julen. Apelsin och mint är också mums, men traditionella de med. Kanske skulle kunna testa paprika eller svartpeppar? Kan säkert smaka skit, men det är iaf ett förslag på smaker jag aldrig sett på en pralin. :blush:

Har du något bra recept på hur man gör? Jag skulle gärna vilja göra samma sak själv, det är den perfekta julklappen till pojkvännens föräldrar eller till mormor.
 

Nickeh

Well-known member
Ett tips är att du kan ta olika teer för att smaksätta...

Lapsang souschong (stavningen är nog helt fel) skulle nog vara rätt trevlig.
Lite salt är sällan fel det heller.
Om du vill så går det fint att gjuta in hemmagjorda marmeladbitar.

Hade jag varit dig skulle jag meckat mycket med fäska kryddor typ timjan, rosmarin osv.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Fruktpuré funkar kanon i tryfflar, dock kan du få kompensera med att minska mängden grädde en liten aning.
Annars är tryffel med ingefära sjukt gott till espresso.

Praliner är för krångligt tycker jag om man inte använder färdiga skal..... :(
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp