New York kaffe tips! (med bilder!!) del 1

alexanderruas

Well-known member
Förra månaden var jag i New York med familjen för både lite R&R jobb. Fick framför allt tid för lite kaffe testning när jag var ute på stan själv men fick även med mig familjen på ett och annat trevligt ställe!

Mitt favorit ställe framför alla var helt klart Café Grumpy på 20th street mellan 7th & 8th ave. www.cafegrumpy.com
De har haft kafé i Brooklyn i vad jag förstår flera år men har det senaste året öppnat detta ställe inne på Manhattan också!



Det första som slår en är ju hårdvaran! De använder vad som verkar i det närmaste vara standardutrustning för espresso och det är en 3 grupps Synesso (www.synesso.com).



Lite till vänster står TVÅ stycken Clover!!! (http://cloverequipment.com/) Lite chockad var jag måste jag erkänna. Jag fick aldrig något bra svar på varför de behövde två stycken. Antagligen för att de ville ha två.... inte för att de behöver två stycken.

En bra och trevlig meny för Clover kaffe och två fantastiska val för espresso. Jag hade nyligen hört om Tim Wendelboes Black Week (http://timwendelboe.blogspot.com/) där de endast serverat kaffe/espresso utan mjölk under en vecka(!!!) så hade café Grumpy Ethiopian Month!!!!!



Den espresso blandning som jag var mest "blown away by" som de säger over there var en Etiopisk Adado! Den gick jag tillbaks för att få smaka på flera gånger. Jag köpte även med mig ca 600 gram innan jag åkte hem och då jag ju studerat hur deras Master Barista serverat den hade jag något att gå efter när jag gjorde den hemma! Syrlig men även full kropp. Perfekt som cappu eller latte men HELT UNDERBAR som espresso!



En spännande sak i överlag på alla fyra toppställen jag var på i NY var att när man bad om en enkel espresso sa de att "we make our espresso as double/tripple ristretto"...
På Café Grumpy var det tripple ristretto som gällde! Men ändå var mängden i koppen som en helt vanlig hederlig enkel här hemma!!!

Slutsatsen är ju i alla fall att jag har hört att New York och Los Angeles har förvånatsvärt nog inte alls många bra kaffe ställen jämfört med Portland eller Seattle eller till och med San Francisco. Men det de har i NY var verkligen något att hänga i julgranen!!!
 

Tobias

Well-known member
Skyssta grejer, jag för min del gör nästan aldrig enkla espresso utan håller mig till dubbel ristretto. Kul med bildrepotage snyggt jobbat!
 

alexanderruas

Well-known member
tack för berömmet!
numera har även jag sållat mig till dubbel ristretto gänget. nu packas mitt nya bottenlösa portafilter med ca 15 gram för morgon espresson! nu är ju Adado kaffet slut så jag använder även den tekniken för Costas African Blend No 2 de senaste tre dagarna!

a
 

Nickeh

Well-known member
Adado är grymt trevlig! Körde den i kvarnen på jobbet ett tag under gårdagen, eller kanske det var i förrgår...
Alltid lika kul att jobba med den, vaje gång man sätter igång kvarnen fylls arbetsstationen med en klar doft av bär.

Anledningen till att de har två clovers är för att hinna servera alla kunder stressiga dagar. Om du lyssnat på Portafilter.net podcast så har de pratat om det en hel del!
 

alexanderruas

Well-known member
hur gick det med trippeln?
själv har jag helt gått över till dubbel ristretto till vardags!

ska tillbaks till Café Grumpy i Dec! då ska jag rapportera vad de har bytt till för kaffe! de verkar vara på G med att börja rosta själva har jag hört!!

a

Coolers. Får ta och testa en trippel ristretto i helgen.

Tack för reportaget :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp