Malningsgrad på Silvian?

papageno

Member
fick min Rancilio Silvia igår och skaffade färdigmalet Mauro Classic i burk. men det verkar som om det var alldeles för finmalet. det tog 2 sekunder typ sen forsade kaffet ner i koppen. ingen crema what-so-ever. jag antar att detta beror på att det är för finmalet. ni med silvian, vad ska man ha för malningsgrad? har ingen egen kvarn än så jag får köpa malet och vill då beställa rätt.

btw. Molarin? Deli etc. har inget emot att klippa upp sina 1kg mauro deluxepåsar och sälja i mindre.

för övrigt verkar det vara en hyvens maskin! mjölken blev riktigt bra.
 

jimjonson

Member
fick min Rancilio Silvia igår och skaffade färdigmalet Mauro Classic i burk. men det verkar som om det var alldeles för finmalet. det tog 2 sekunder typ sen forsade kaffet ner i koppen. ingen crema what-so-ever. jag antar att detta beror på att det är för finmalet. ni med silvian, vad ska man ha för malningsgrad? har ingen egen kvarn än så jag får köpa malet och vill då beställa rätt.

btw. Molarin? Deli etc. har inget emot att klippa upp sina 1kg mauro deluxepåsar och sälja i mindre.

för övrigt verkar det vara en hyvens maskin! mjölken blev riktigt bra.
Det är väl snarare så att det är för grovmalet, eller så är det för löst tampat, använder du plasttampern som kom med silvian eller har du skaffat dig en "riktig".
 

papageno

Member
har inte skaffat en riktig tamper än, ska göras idag. pressade hårt om tusan andra försöket men blev inte bättre.

för grovmalet alltså, ok
 

fekki

Active member
Jag har en Silvia också, har dock inte fått min kvarn ännu så jag får köpa malet jag med. Beroende på vad du har för bönor så skulle jag tippa nånstans mellan 3,5,-3,8 i malningsgrad. Det har jag kört å det funkar hyffsat.

Har du köpt en så fin maskin som en Silvia så se till att investera i en kvarn. Det är värt varenda krona!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Beroende på vad du har för bönor så skulle jag tippa nånstans mellan 3,5,-3,8 i malningsgrad. Det har jag kört å det funkar hyffsat.

På vilken skala? Är det en butikskvarn som man får hantera själv (typ i Kvantum), är det i en kaffe/te butik eller?

Prova att dosera mer kaffe, nu när det är för grovmalet. Dosera, tampa och se om du kan dosera lite till. Kanske blir för mycket kaffe i handtaget... fin balansgång det där. Fyll med så mycket som möjligt och tampa så hårt du kan. Du ska göra det så svårt som möjligt för vattnet att komma igenom, forsar det fram är det inte kul...
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Silvian kräver väldigt finmalet kaffe. Jag provade flera olika burkar med färdigmalet espressokaffe till min Silvia. Samtliga var för grovmalda och kaffet bara forsade ut. Tills sista gick det hyffsat med extra fint butiksmalet kaffe men jag kommer inte ihåg hur fint eller vilka siffror.

Nu har jag en kvarn sedan länge och skulle inte kunna leva utan den. Jag tror också att om du inte köper en egen kvar så kommer du tröttna efter några månader. Köp en kvar med andra ord! :)
 

Bjarne

Well-known member
När jag hade Silvia (med make Rocky) så körde jag på läge 6-8 för att Silvian skulle vara nöjd. Kaffet var oftast Arcaffè Rotonda, men även de flesta J&N-kaffen funkade på den inställningen.
 

Wannabe

Well-known member
Om kaffet verkar torrt kan du förfukta en aning, dvs starta pumpen låt gå någon sekund utan att det börjar rinna. Stäng av i 4-5 sekunder, sen kör du hela extraheringen.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tja, det är värt att prova i alla fall. Om man nu har köpt färdigmalet som är på tok för grovt så har man inte så mycket till val...

Jag menade inte att han skulle ha det som en "allmän taktik", bara nu när han verkar ha för grovmalet kaffe.:cool:
 

Calobra

Alnö Kaffehus
En lite annorlunda teknik som jag provade med lite gammalt felmalt fulkaffe:
Ta en liten kort bearbetning i morteln. Du får garanterat tillräckligt fint. Nackdelen är väl i så fall att det är svårt att exakt repetera från gång till gång. Dessutom lär väl en del av aromerna dunsta iväg.
 

papageno

Member
köpte nytt kaffe igår. J&Ns Bella tror jag det hette. butiken malde det med 5:e graden på deras maskin. tampade "skiten" ur det med min plasttamper (en riktig är på väg) och det blev faktiskt riktigt bra. inte helt optimalt men mycket mycket bättre.
kunde urskilja mycket mer olika smaker än förra gången.
 

AA

Skottjägare
Bara som en liten parantes så har jag haft 2 stycken Rockys och det jag konstaterade var att killen som klistrar på etiketten med värdena drack nog rätt mycket grappa. Ställde man in bägge kvarnarna på samma värde så spottade den ena ut espressomalet och den andra så nära hela bönor man kan komma genom en kvarn.
Det värdet som gäller för den ena gäller inte för den andra.

Ha de´

/AA
 

rydan

Member
Tycker det där verkar gälla för kvarnar rent generellt, riktiga proffskvarnar möjligen undantaget. Själv har jag en Isomac och läste med stor förvåning om mod-tips för att kunna ställa den tillräckligt fint. Jag kör min på läge 6 av 10, för på 4 eller lägre blir det så fint att kaffet knappt tar sig ur kvarnen, och maskinen har inte en chans att få igenom nått vatten...
 

scrat

Member
Hade själv samma problem som TS med silvian i början. Sen löste det sig bara på ngt magiskt sätt. Antingen så blev jag bättre på tampa, eller så är det ngt skumt med flångnya Rancilio silvia maskiner.

Det var exakt som om det forsade oavsett hur fint eller grovt jag malde (gagia MDF) och olika tamptryck så forsade det bara och blondade efter ~10sek, sen helt plötsligt så fick jag motsatt effekt. Får akta mig för att inte tampa för hårt. Skumt helt enkelt. Fast jag gillar iof 40sek extrahering ristretto style.
 

puttec

Well-known member
Till min Silvia har jag aldrig lyckats täppa till den när jag har egenrostade bönor däremot kan jag få stopp på den med köpebönor.
Hur länge är egenrostat färskt?? Det längsta som jag har låtit det ligga är ca 30 dagar och då rinner det ändå igenom för fort!
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur länge är egenrostat färskt?? Det längsta som jag har låtit det ligga är ca 30 dagar och då rinner det ändå igenom för fort!

Det smakar som bäst i upp till 2 veckor tycker jag.

Det där med att det rinner för snabbt har definitivt inget att göra med att det skulle vara "för färskt", det är bara att du inte har malt tillräckligt fint. Mal finare, finare, finare och sedan hittar du rätt inställning på kvarnen ska du se.
 

puttec

Well-known member
Jag skall göra en riktig genomgång av min kvarn och sedan testa att mala så fint så att det inte kan rinna igenom. Skulle malskivorna gå sönder på kuppen så får jag väl ta det :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp