Nya filterkorgar

AA

Skottjägare
Hej,

Idag var jag och hämtade mina nya filterkorgar som jag beställt.
Det är dom ganska så omskrivna Synessokorgarna som jag inhandlat och det skall bli riktigt kul att testa dom.

När jag körde Silvia så bytte jag ut mina Rancilio och köpte LM:s korgar och det var en aha upplevelse. Kvaliteten på hålen var stor. Ca 10-15% av hålen var inga hål utan det satt metall ivägen. LM:s hade fler hål och inga hål med metall i. Skillnaden var jämnare resultat och därigenom bättre smak.
Vissa ruskar säkert på huvudet och undrar om olika korgan verkligen kan göra skillnad men det kan dom.
Efter att ha läst om Synessos korgar (som bland annat James Hoffman hyllat) så kändes det som ett givet "måste"-köp. Jag har inte testat dom ännu (maskinen står och blir varm just nu) men den största skillnaden mot mina LM (och övriga korgar jag har) är att dessa är "ridgeless" (utom 21g trippelkorgen). Dom har även en lätt insvängd form dvs inte helt raka sidor som LM:s.

Dom 3 olika jag köpte var 14g, 18g och 21g. Dom har en enkelkorg med men den hoppade jag över för den kan inte putta ner LM:s enkelkorg från tronen.

Jag bifogar ett par "quick-and-dirty" shots på dom. Bildkvaliteten suger (min beställda G9 har inte anlänt ännu).

Jag återkommer när jag testat.

Ha de´

/AA

Ps. Jag tackar Filip på Lilla Kafferosteriet för att han hjälpte mej och beställde hem dom från Synesso.
 

Bilagor

  • PICT1874.JPG
    PICT1874.JPG
    107.6 KB · Visningar: 373
  • PICT1871.JPG
    PICT1871.JPG
    161.8 KB · Visningar: 171

AA

Skottjägare
Då var 14g-korgen provkörd!
Kände jag nån skillnad i smak? Nä. Var korgen värd pengarna? Ja.
Varför? Med denna "ridgeless" så blir det mycket enklare att få fina extrationer. Ingen kanalisering så långt ögat kunde nå. Inte ens om jag snetampade lite.
Puckarna blir torra och fina och släpper fantastiskt lätt från korgen.

Jag är nöjd!

/AA
 

andcar

Well-known member
Och vad kostade korgarna? Måste man deala med Filip för att kunna fixa sådana eller finns de att köpa någon annan stans?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ridgeless is the shit!

Fattar inte varför alla inte tillverkare övergår till att göra ALLA korgar till ridgeless. Det där smutsdiket fyller ju ingen som helst funktion!
 

AA

Skottjägare
Och vad kostade korgarna? Måste man deala med Filip för att kunna fixa sådana eller finns de att köpa någon annan stans?

Hej,

I Sverige är det bara Filip (eller rättare sagt hans far) som har korgarna då det är dom som har agenturen. Jag vet inte vilket pris jag fick men dom ligger nog runt 70-80:- styck.
Av vad jag läst på andra forum så är det inte bara Synesso som använder dessa korgar utan även andra märke. Vilka dessa är har jag dock ingen koll på men söker du lite på forumen så kanske infon finns där.

/AA
 

lupoo

Well-known member
Det där smutsdiket fyller ju ingen som helst funktion!
...eller för att hålla fast korgen i handtaget med fjäderringen som passar in i "smutsdiket" (KG:s benämning).

Så den naturliga följdfrågan blir. Hur bra sitter Synessokorgarna i handtaget?

Visst blir man lite sugen på att prova, hade tänkt prova några LM korgar men hoppar kanske det nu om detta är "det bästa". Inväntar mer info och utvärdering av AA.
 

andcar

Well-known member
Känns som det är läge för Filip att se till att ha några extra 14 o 18 grams ridgeless till Synesson hemma för oss kaffenördar. Blir mer o mer sugen på en eller två... :)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag har haft en ridgeless rätt länge nu, och inte en enda gång har korgen varit i närheten av att trilla ut av misstag. Fjädringen klämmer fast korgen ändå.

Och när man knackar handtaget mot knockboxen så knackar man ju kanten på filterkorgen, eller hur? (det har i alla fall jag alltid gjort) Vilket betyder att det inte utsätter korgen för några "loss-dragande" krafter alls, tvärtom slår man ju in korgen i handtaget vid utknackning av pucken! (om än väldigt lätt så...)

Den enda skillnaden i "fasthållning" är att filterkorgen blir mycket lättare att ta loss när man vill ta loss den (vid rengöring). I övrigt sitter den precis som den ska. :)

Det var just därför jag skrev att smutsdiket inte fyllde någon som helst funktion... ;)
 

AA

Skottjägare
Korgarna sitter som berget fast dom saknar ridge.
Som tips så tror jag 14g-korgen räcker för dom flesta. Den rymmer 16-17g.

Jag vet att Filip hade minst 1 korg av varje hemma igår så vill ni köpa så slå honom en signal på 040-482000.

/AA
 

hegu

Member
Dethär verkar vara nått som man måste undersöka! Passar synessokorgarna till Silvian också? Eller får jag "nöja" mig med försöka få tag på ett par korgar från LM?
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Kan någon vänlig skäl länka till en bild på en LM eller Synesso enkelkorg? tack!

Skulle vilja ha en fungerande (läs rakare kanter) enkelkorg.
 

AA

Skottjägare
Dethär verkar vara nått som man måste undersöka! Passar synessokorgarna till Silvian också? Eller får jag "nöja" mig med försöka få tag på ett par korgar från LM?

Både Synessos och LM:s passar din Silvia.
LM:s är inget man "nöjer" sig med. LM:s korgar är absolut toppklass. Jag hade överlevt med LM:s men varför skall man inte nörda ner sig när man kan? ;)

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Den korgen jag har är en LM ridgeless.

Fast jag visste från början att det inte var en LM, men de såldes under det namnet. Vilket är lite lustigt... Undrar vad det är för märke/tillverkare som tillverkar dem, och vem det är som byter namn på dem till LM?

Borde väl egentligen vara ett fall där de kan stämma för falsk marknadsföring/varumärkesintrång. I USA är de ju heta på att stämma allt och alla, så det borde väl bara vara att tuta och köra med en hög ettriga advokater som LM bussar på butikerna.:cool:
 

Colle

Active member
OK, bor i Malmötrakten, var hittar man lättast en LM singelkorg?
Någon som har jämfört med Gaggias standard singel som är ganska känslig, för lite pulver så tar tampern i kanten där korgen börjar kona ner, och för mycket pulver så är det knixigt att få i handtaget i maskinen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp