Små mini-metallflingor i vatten efter rengöring med citronsyra. Why?

goldfish

Active member
Jag har precis kört igenom en procedur av avkalkning med citronsyra och genomsköljer nu kokaren genom att köra vatten igenom brygg-gruppen, stänga av maskinen, köra ut allt "tevatten" som går, sätta igång maskinen och göra om allt igen.

I varmvattnet ("tevattnet") så har jag sett flera små små glänsande flingor (metallflingor?) i vattnet. Vad kan det bero på? Första gången jag körde igenom var det ganska många och allt eftersom har det blivit färre. Nu efter 5-6 genomkörningar ser jag bara någon enstaka glänsande flingor. Misstänker att de försvinner om ytterligare någon genomkörning.

I vattnet från brygg-gruppen har jag inte sett några glänsande flingor.

Vad tror ni har hänt? Är det normalt eller kan något ha hänt/vara på gång? Någon del som bör bytas ut?

Maskinen i fråga är en Quick Mill Vetrano.
 

Ante

Well-known member
kanske kan var någon beläggning/krom inne i röret som släpper? Inne i maskinen verkar det vara kopparör men kanske att det utvändiga röret för varmvattnet är kromat även innuti... det är min gissning iaf
 

Tobbe_L

Well-known member
Tror att det är kalkflingor.

Kalkavlagringar bildar hårda flingor som kan se lite metalliska ut..

E-98%204.jpg
 

goldfish

Active member
Tack för bilden, men detta var garanterat metall. Flingorna glänsde, men var som sagt små, kanske 1/2 - 1/3 mm eller något sådant.
 

farmerlip

Member
Exakt samma sak händer mig nu. Ett styck Isomac Tea som avkalkas enligt instruktion med vinänger och vatten. Efter en natt med vinägerblandingen i så kommer det vad som ser ut som kromflingor ur vattnet. Jag testade aldrig om de var magnetiska..

Jag köpte den beg så jag vet inte när den blev avkalkad sist.
BTW, vet någon hur modellen uttalas? Tee eller tea
 

dr.mike

New member
Kan ju vara så att citronsyran blir lite för aggressiv om man låter den verka för länge, borde troligtvis vara lite förkromning som har släppt från något rör, så jag skulle tro att Ante har rätt.
 

MartinForsberg

Well-known member
De flesta maskiner med E61 som bryggrupp är kromade både inuti och utanpå bryggruppen och när man avkalkar dem så släpper det krom som redan underminerats av kalket som tagit sig igenom porerna i den kromade ytan.

Kika på bilderna i ett av mina album angående skitig sifon så ser ni hur kromet släpper.

De absolut allra flesta rör i maskinerna är inte kromade inuti utan är vanliga kopparrör och de flesta tankarna i kokaren är av koppar med några undantag för rostfritt som i tex Isomac Millenium II och större proffsmaskiner, direktkokare är ibland gjutna i aluminium. Så från rör och tankarna släpper i regel ingenting som ger metallflingor till utseendet mer än just det kalk man vill bli av med (och lite kopparoxid som färgar vattnet blågrönt).

Så flingorna kommer med störtsa sannolikhet från kromet som släppt inuti bryggruppen.
 
Topp