Bästa ekologiska rostade bönorna?

Imsekimse

Member
Vilka ekologiska sorter har ni testat och kan man märka nån skillnad i smaken?

Jag är ute efter ett ekologiskt kaffe som skulle funka på ett café, alltså nåt som alla gillar, men som samtidigt smakar bättre och intressantare än på de flesta vanliga kedjorna.

Har fått för mig att det skulle vara roligare med en aning robusta i blandningen, men vet inte riktigt varför..:huh: För/nackdelar?

Om ni startade ett ekologiskt café, vilket kaffe skulle ni välja? det måste vara rostat..
 

Axel

Well-known member
Johan & Nyströms FTO (FairTrade Organic) blandning går nästan alltid hem! Både ekologiskt och fairtrade, borde vara något för dig. Etipisk Harrar, Yirgacheffe och Sumatra gayo.
 

Imsekimse

Member
men hallå, är det ingen som dricker ekologiskt kaffe eller? jag tror nog att ni har smakat någon ekologisk sort som ni gillar?
 

Yirgacheffe

Well-known member
J&N Nya Rwanda Gatsinga skall vara fin, den är både ekologisk & rättvis. Sägs att den påminner om Yirgacheffe men att den är lite kraftigare. Sen finns det en hel drös med ekologiska bönor som inte har märkta som ekologiska. Ta en kontakt med J&N så kommer nog allt bli en hel del lättare.
Lycka till.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
men hallå, är det ingen som dricker ekologiskt kaffe eller?

Inte jag. Varför skulle jag köpa ett kaffe som inte är lika bra, bara för att det är ekologiskt?

Det är ungefär som att betala extra för att få kassa grönsaker, bara för att det är ekologiskt. Vilket jag heller inte gör, om någon undrade. ;)
 

Jutta

Well-known member
Imseimse: Vi kör med J&N:s FTO på caféet där jag jobbar. Den är som tidigare nämnt 100% arabica, och jag kan sakna lite riv i den ibland, men den gör sig riktigt bra med mjölk! Jag vet inte hur det ligger till med ekologisk robusta, men mitt tips är också att kolla med J&N.

Inte jag. Varför skulle jag köpa ett kaffe som inte är lika bra, bara för att det är ekologiskt?

Det är ungefär som att betala extra för att få kassa grönsaker, bara för att det är ekologiskt. Vilket jag heller inte gör, om någon undrade. ;)

Ursäkta, men den inställningen irriterar mig något fruktansvärt. Kanske för att vi inte vill bedriva slaveri och gynna en industri som tvingar arbetare bli sjuka på grund av alla bekämpningsmedel som används? Eller, eventuellt, för att inte ytterligare påskynda den process som håller på att förstöra planeten?
Sen när blev vårat kaffenörderi viktigare än människors hälsa och liv? Vad gäller kvaliteten på ekologiska grönsaker är det dessutom tvärtom mot vad du säger bortsett från priset. Vilket, by the way, inte heller alltid är högre. Jag har i min lokala Hemköp-butik köpt eko-bananer som vid tillfällen kostat både en och två kronor mindre per kilo än sina konkurrent-bananer i korgen bredvid.

Ledsen om jag missat eventuell ironi i ditt inlägg, men jag anser din kommentar djupt självisk och fruktansvärt provocerande.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ursäkta, men den inställningen irriterar mig något fruktansvärt.

Inställningen att man inte vill betala mer för att få en sämre vara? OK.

Kanske för att vi inte vill bedriva slaveri och gynna en industri som tvingar arbetare bli sjuka på grund av alla bekämpningsmedel som används?

Höj priset på kaffe då. Jag har aldrig bråkat om priset, bara om att det ska kosta extra om det är märkt med diverse kravtexter.

Klart de ska få pengar nog för att försörja sig utan slaveri, men det ska gälla över hela linjen och inte över specialmärkta grejer.

Eller, eventuellt, för att inte ytterligare påskynda den process som håller på att förstöra planeten?

Tja, den är ändå rätt fcked up så jag tror inte att det spelar någon större roll vad jag köper för grönsaker. Då är det värre med alla utsläpp från tex flygtrafiken, osv. (behöver alla människor flyga hit och dit över jorden, egentligen? Behöver politiker pendla med flyg till/från Bryssel, egentligen?)

Sen när blev vårat kaffenörderi viktigare än människors hälsa och liv?

Aldrig?

Vad gäller kvaliteten på ekologiska grönsaker är det dessutom tvärtom mot vad du säger bortsett från priset. Vilket, by the way, inte heller alltid är högre.

De gånger jag har sneglat på kravmärkta grejer så har de alltid sett sämre ut, och kostat mer.

jag anser din kommentar djupt självisk och fruktansvärt provocerande.

Så som världen ser ut så är den i sig självisk och provocerande. Att krama träd hjälper ingen.

Självisk? Njääh, realist. ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Kaffe, kaffe... helt rätt!

Låt oss hålla det lite mer ontopic, så skippar vi fruktkorgar och flygplan framöver i tråden.:blush:

Vill någon diskutera vidare kan vi ta det via PM, så smutsar vi inte ner tråden med med flams, OK. :)

:coffee:
 

Jutta

Well-known member
Kaffe, kaffe... helt rätt!

Låt oss hålla det lite mer ontopic, så skippar vi fruktkorgar och flygplan framöver i tråden.:blush:

Vill någon diskutera vidare kan vi ta det via PM, så smutsar vi inte ner tråden med med flams, OK. :)

:coffee:

Jaså, var det flams det här? Jag som trodde det var en seriös diskussion...
 

Jutta

Well-known member
Nej det förstår jag, jag är inte dum i huvudet, jag ifrågasatte mer varför du kallade vår diskussion flams. Men jag håller med om att vi inte ska besudla imsekimses viktiga tråd, varför jag skickar mitt svar som ett PM till dig istället och förklarar vårt sidospår avslutat i denna tråd.

Så - åter till imsekimses fråga - tips om bra ekologiska espressoblandningar?
 

treefinger

Well-known member
Hör gärna med de mindre rosterierna i Sverige. Det är nog inte omöjligt att man kan påverka dem att ordna fram en blandning som passar dina behov.

J&N, Koppi, Åre microrosteri, haugaard m.fl.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp