Tips på blandning?

Wannabe

Well-known member
Har köpt hem lite bönor för rostning.
Ha ni några tips på smarriga espressoblandningar man kan göra av dessa?

Brasilien Santos
Abessinien (Etiopien) Mocca
Kamerun Robusta
Kenya AB Top
Old Brown Sulawesi
Colombia Excelso
Etiopien Yirgacheffe
Costa Rica SHB
 

arto

Well-known member
Santosen: Rosta den inte för mörkt. Stannan innan bönorna blir oljiga (kanske max 5% av alla får bli lite flottiga tycker jag). Antar det är Santos från GoKaffe. Jättegott när man lyckas. Inte syrlig. Bara massor med kraftigt och nötigt kaffesmak.

Blanda i lite Kenya, kanske 20%, som är rätt mörkrostat, men inte helflottigt. Sådär lite mer än Santosen. Det kommer ge bärighet, syrlighet och lite citronliga nyanser. Eller så kan du göra samma sak med Yirgan.

:)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Prova: En dutt Yirga ger knorr åt det mesta. (Även i espresson). Ta 25% eller så. Fast du ska rosta separat så inte den bönan blir överrostad. Mycket mindre än de andra:).
 

Emil

Well-known member
Eller varför inte..

Brasilien Santos 60%
Etiopien Yirgacheffe 30%
Kamerun Robusta 10%

Brukar bli gott här hemma :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Lite OT då detta inte rör blandningar egentligen, men vad tusan...

Testa att dra Abessinien Moccan ren! Du ska inte rosta den för hårt, genom 1:a crack och en bit till annars blir den platt. Bönorna ska vara mörka men inte helblanka och svettiga, lite mattblanka räcker.

95% av allt kaffe jag dricker kör jag som single. Blandar sällan nuförtiden, i början gjorde jag det allt som oftast dock. Testa även Yirgan som presskaffe, ruggigt bra! Och som Calobra säger så ska den bara rostas in i 1:a cracken då den "ska" rostas lättare än andra bönor.
 

Wannabe

Well-known member
Lite OT då detta inte rör blandningar egentligen, men vad tusan...

Testa att dra Abessinien Moccan ren! Du ska inte rosta den för hårt, genom 1:a crack och en bit till annars blir den platt. Bönorna ska vara mörka men inte helblanka och svettiga, lite mattblanka räcker.

95% av allt kaffe jag dricker kör jag som single. Blandar sällan nuförtiden, i början gjorde jag det allt som oftast dock. Testa även Yirgan som presskaffe, ruggigt bra! Och som Calobra säger så ska den bara rostas in i 1:a cracken då den "ska" rostas lättare än andra bönor.

Lassekongo. Tror du att du kan posta en bild på Abessinien så att jag kan se hur den mattblanka ser ut.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jo det kan jag ju göra men det är bättre att jag länkar till THE Degree of Roast Pictoral hos söta Maria! En sanslöst bra beskrivning av bönornas väg genom rostningen ända till kolbitstadiet... Jag tänker att du ska in kring Full City. Men jag tycker att bönorna, åtminstone när jag rostar, blir lite svettigare än bönorna på bilderna. Men det kan hända att bönorna fått vila lite efter rostningen och "oljorna" dragits in i bönan igen... eller något typ. Det är mest färgen som jag är ute efter. De tydliga knäpparna från 1:a cracken ska ha avtagit alltså.
http://www.sweetmarias.com/roasting-VisualGuideV2.html

Men om du insisterar så kan jag självklart fota en enl mitt tycke lämplig rostningsgrad för Moccan.. Säg till igen i så fall...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp