Besviken på service - Säg till, NOT!!!!!!!

fiddlerman

Well-known member
Jag och min fru åkte till Espresso House på Bo01, Västra Hamnen.
Vi åker dit för att det är så mysigt med frukosten plus att vi gillar utsikten.
Kaffet har jag aldrig varit speciellt förtjust i. Helt OK i vanliga fall.
Problemet var när jag skulle beställa mitt kaffe och såg att doseringshållaren till kvarnen var över halvfull. Kanske 300-400 gram. Enligt mig skulle det ta över en timme att göra slut på det med det antalet kunder som var där då. Inte många alls då. Väldigt lugnt i andra ord. Jag kände att jag borde säga någonting. Först bad jag den kanske 20 år gamla tjejen på ett snällt sätt att ge mig färskt malet kaffe. Hon sa på ett surt sätt: "Hur vill du att jag ska göra det? Ska jag slänga allt det här kaffet?" Jag hade tyckt att det var en bra idé men sa inte det för att det skulle bara verka bråkigt. Hon la till att jag kunde ta upp detta med en högre ansvarig. Istället förklarade jag för henne att kaffe smakar mycket bättre om det är färskmalet och att man inte bör mala mer kaffe än vad man kan använda under en kort tid. I alla fall, fick jag ett svar från henne att jag borde kanske dricka mitt kaffe någon annanstans om det här inte duger......:angry:
Det som var färdigmalet i behållaren var nästan lika fullt när vi åkte därifrån.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vilken idiot. Då hade jag svarat med: "OK, då går jag någon annanstans då. Okunniga idioter tänker jag inte göda." Jag hade hellre varit utan frukost än att ha beställt något från en person efter ett dylikt bemötande.

Snacka om att ha fel jobb. Bah!
 

treefinger

Well-known member
Jag har aldrig varit på Espresso House, men jag har fått för mig att de är rätt seriösa på det stället ändå? Har inte de fostrat duktiga Baristor?

Konstigt hur som helst att de anställt folk som fiddlerman beskrev ovan om man har ambitioner.
 

fiddlerman

Well-known member
Kult. Kom precis tillbaka från en Halloween helg i Bjärnum och det glädja mig att så många är bakom mig. Tack Andcar för att du skickade inlägget till Espresso house. Altid bra om folk kan förbättra sig efter kritiken.
 

hertigen

Member
Det där med gäster som berättar hur man ska göra, det är inte alltid helt lätt att förhålla sig till ...

Ska man göra som de säger, ska man hålla med och sen ändå göra på sitt sätt, eller ska man be dem att gå nån annanstans (och där finns det många sätt att göra det på) ...

Vad gäller det att mala nytt kaffe är det ju dels en kostnadsfråga, dels en tidsfråga (det kan ta ett tag att tömma dispensern) och kanske också en fråga om ifall gästen verkligen märker någon skillnad på om kaffet är nymalet eller inte så nymalet. För min del har jag blivit mer tillmötesgående och kanske också ödmjuk mot kafépersonal när jag själv dricker kaffe, sedan jag själv började jobba bakom disk på en kaffebar. Jag tror att det handlar lite om att avgöra vilken ambitionsnivå kaféet har och sedan ställa rimliga krav på kaffet i förhållande till det.
 

Bjarne

Well-known member
Min åsikt om malt kaffe är:
Är man så lat att man fyller hela dosern full för att ha kaffe tillgängligt - då är man verkligen lat. Kan man inte hålla reda på att kaffet sjunker allteftersom och köra igång kvarnen när så behövs - ja, då gillar man antingen inte sitt jobb..kanske har en oförstående chef (som bara ser pengar i verksamheten och har tappat servicekänslan)...eller så är man helt felutbildad av någon som inte heller är utbildad.

Känns ganska tröstlöst, man precis som soffliggare vid valet - visar man inte sin åsikt kan man inte klaga sen heller...
 

Tan76

Active member
Tack för "förarbetet"

I lördags, när solen hade dykt upp, besökte jag Espresso House på Bo01 med min blivande fru i samband med en fotografering. Beställde liksom fiddelerman enkel OCH noterade att doseringshållaren till kvarnen var drygt halvfull! När min efterlängtade kopp skulle tillverkas bad jag därför den 20 åriga tjejen om lite nymalet kaffe - hon förstod inte alls detta…
Innan min kopp dykt upp påpekade jag missförhållande för den lite äldre manliga Baristan - han tog då och TÖMD behållaren för att sen börja tillverka en ny, så när min första kopp dök upp sa han till tjejen att han gjorde en ny (varpå hon mycket förvånad och lite irriterat undrade vart denna första då skulle ta vägen?!)

Det var en väldigt god ”andra” kopp jag fick avnjuta – påpeka missförhållanden :)
 

fiddlerman

Well-known member
Bra Tan76. Det kan mycket väll vara samma tjej. Hoppas att hon kan lära sig någonting. Undrar varför hon är fortfarande förvånad......
 

WannaBean

Active member
Om jag tillåts spela Djävulens advokat (inte flipperspelet :)) vill jag nog bidra med en alternativ åsikt.

De gånger jag har druckit kaffe på Espresso House har det aldrig varit riktigt bra. Många gånger ok, många gånger halvkasst, men aldrig riktigt bra. Jag gör tio gånger godare morgonkaffe, malet kvällen innan för att spara grannarna, här hemma än vad jag någonsin fått på EH.

Således går man inte till EH för att man förväntar sig en smakupplevelse, utan för att det råkar ligga där det ligger och att man råkar vara sugen på acceptabelt kaffe.

Jag tycker därför, med all respekt naturligtvis, att det är lite missriktat att be om nymalet kaffe på EH. För att göra en överdriven liknelse ser jag det lite som att be om nyskivad tomat eller nykrossad svartpeppar på McDonalds.

Bara mina $0.02...
 

Wannabe

Well-known member
Oh så känsligt det här är! Jag skulle aldrig i livet klaga på något kaffe jag får.

Varför inte? Hur ska de kunna förbättra sig om de inte blir uppmärksamma på att det är dåligt? (låt oss anta att de vill ha god service, kvalité, etc). Jag tycker att man gör dem en tjänst att påpeka felaktigheter.
Jag vill inte märka ord, men har jag förstått det rätt att du med "får" menar "blir serverad". Annars kan jag vara beredd att instämma (om du menar att man får kaffet alltså).
 

Stenqvist

www.danstenqvist.com
För egen del tycker jag inte det är värt den dåliga stämning som uppstår när man klagar. Sedan får man inte glömma att det bara en en kopp kaffe vi snackar om.
 

WannaBean

Active member
Jag menar bara att man ändå inte går in på EH med högre förväntningar än att få, at best, en acceptabel kopp kaffe. För att få de förväntningarna infriade krävs rimligen inte att kaffet malts "a la minute".

Men ok, om det fanns farhågor om att kaffet legat malet i kvarnen i dagar eller veckor blir det förstås skillnad, och påpekandet blir i så fall klart rimligt.
 

Joakim C

Well-known member
Jag är lite ambivalent här. Liksom Stenis säger vill jag inte ha den dåliga stämningen som uppstår men resultatet blir istället att jag inte kommer tillbaks dit för jag vet att de serverar kasst kaffe. Normalt är detta ingen större problem men det finns undantag. För mig som reser mycket i jobbet tycker jag det är rätt jobbigt att man inte kan få en bra kaffe på Kastrup flygplats och jag har övervägt att påpeka kaffekvalitén för dem för att förhoppningsvis uppleva förbättringar i framtiden. Ska till London nästa vecka och ska nog ta tillfället i akt att mycket försiktigt poängtera att de kanske ska överväga hur de tillreder kaffet.
 
Topp