Besviken på service - Säg till, NOT!!!!!!!

rebbar

Active member
Erkänn att du Ville få mig arg! Vad kul i så fall. Anyways så dricker jag hellre gott kaffe än dåligt kaffe. Bra framför anus, så att säga - och jag skulle nog inte vara rädd för att säga ifrån om det behövdes. Men då på ett diplomatiskt och väldigt svenskt vill-inte-stöta-mig-med-någon-vis ;)
Håller med om att griniga gäster kan vara det värsta, näst efter de gäster som lämnar bajsblöjor på borden.
 

rebbar

Active member
Muhaha, skärp dig din elaking! Annars sparar jag en bajsblöja, just for you. And you know it´s a keeper...
 

MaZ

Well-known member
När man väl är i Cassis kan man leva med en blek espresso... :cool: Kör nån mil österut till La Ciotat och ta en kaffe på boulebanan där. Det är värt resan.

Det var en enda stor byggarbetsplats när jag var där, inte speciellt charmigt... :huh:
 

josef

Well-known member
hehe skön diskussion här :) jag vill säga att det finns en fin gräns där man klagar "negativt" och där man "positivt". Om ni förstår vad jag menar. Nedbrytande kritik vs konstruktiv sådan. Jag VILL att kunden säger till om kaffet inte blev riktigt så bra som man kunde önska. Mitt mål är alltid att servera en fantastisk kopp kaffe, en sådan som gör att dagen känns lite bättre, en kopp att minnas. Jag vill inte bara att mina smaklökar ska få festa, jag vill ju dela med mig av den glädje som uppstår när smaklökarna faktiskt festar, alla andra måste få uppleva detta. Jag vill lägga ribban högt. Det gör inte alla caféer och baristor dock, men jag vill verka för att kaffet i Sverige får högre kvalitet (därmed även sagt att jag alltid är sugen på att lära mig mer om kaffe, för att ta det till nya nivåer). Desto fler som serverar bra kaffe, desto fler människor kommer att märka skillnaden mellan bra och dåligt kaffe och efterfrågan kommer att öka på bra kaffe. Och när efterfrågan ökar kommer utbudet öka, inkomster till baristor, rostare och odlare kommer öka, kvaliteten kan med dessa resurser öka ytterligare och när folk då upptäckt kaffevärlden så kommer de att märka skillnader alltmer, intresse finns, möjligheter ökar, efterfrågan ökar igen... osv. Alltså detta kommer ju fortsätta mer och mer uppåt i en spiral, (precis som vinet som inte bara är vitt och rött längre). Och det påverkar ju faktiskt även kvaliteten på annat kulinariskt runtomkring, eftersom folk kommer bli mer och mer medvetna om smak.

Långt inlägg. Men snälla, säg till om kaffet inte är bra! Går man till ett café eller kaffebar så vill man ju ofta få ut något utav det, utöver koffeinet. I alla fall vi här på forumet och en stor skara till. Vill man enbart ha koffein finns en hög med utbud av snabbköp med enbart take-away och tag-självkaffe för en femma (och långt mycket dyrare för den delen också...) som du köper tillsammans med medioker massproducerad yoghurt eller mackor bredda i känslolös maskin. Går spiralen som jag skrev så kommer ju dessa snabbkaffe-ställen att minska i antal, därför att folk blir kräsna. Ska det va får det va. Allt eller inget. Punkt. Riktigt kaffe älskade människor!
 

Raptor

New member
Själv delar jag in kaffe-ställena i två kategorier. Det finns de ställena som är fantastiska, där man utgår ifrån att du får en felfri latte och alternativ två: Övriga.

Det som kännetecknar ett bra ställe är att du får en bra latte varje gång. Baristan lägger ner tid och omsorg på att skummet blir bra o.s.v. Ni vet alla hur en bra latte görs.

De mindre bra ställena lägger inte ner den omsorgen och du får ofta tämligen mediokra lattes. De är fullt drickbara, smakar som en espresso med varm mjölk. Min invändning är att jag som novis kan göra en espresso med varm mjölk om jag nu skulle vilja ha det. Och slippa betala 35 kr för det. För det är just det; betalar jag 35 kr för en latte då vill jag ha en bra latte. Annars får de ta mindre betalat.

Men för att vara lite OT så var jag på Waynes i Helsingborg och beställde en latte. Tjejen skummar mjölken genom att bara luta kannan mot maskinen. Nåväl, det är ganska mycket standard så.. Sedan p.g.a. stress får jag anta, slår hon i den varma mjölken (inget skum här inte) i muggen. Därefter inser hon att den dubbla espresson står kvar på maskinen. Ojsan. Fel ordning. Men det är inga problem, hon slår helt enkelt i espresson i mjölken och slänger på ett lock. Presto! 35 kr tack!

Frys och utvärdera. Det jag har i detta läget är en varm mjölk med en bottensats espresso. Knappast något jag pyntar 35 kr för. Jag påpekar att det blev lite fel ordning på ingredienserna men hon ser bara ut som en lergök i ansiktet. Efter två försök inser jag att hon inte riktigt förstår min invänding. Så.. orkar inte jiddra mer utan tar latten och går. Får sedan stå utanför och skaka runt muggen så att espresson och mjölken blandas.

Kan påpeka att latten på Waynes är mycket beroende på vilken barista som står där. Du kan få en latte som sträcker sig från utmärkt till i princip underkänd.
 

Buffeln

Well-known member
För det är just det; betalar jag 35 kr för en latte då vill jag ha en bra latte. Annars får de ta mindre betalat.

I tidigare trådar var slutsatsen att bra ställen normalt sett serverar billigt kaffe och tvärt om, även om det naturligtvis finns undantag. Ett par av trådarna hittar du HÄR och HÄR
 

Wannabe

Well-known member
Raptor: Jag är nog inne på din linje. Man förväntar sig olika av olika ställen. Och när man får sämre än det förväntade kan det vara bra att ge feedback. Sen är det alltid trist att mötas av två stora hål till oförstående ögon när man försöker ta upp något till diskussion. Känner igen det från sista gången för ett år sedan jag entrade en Kahlsbutik och råkade nämna ordet extrahering. Lergök är bara förnamnet på det facet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp