Vad ska man tänka på vid köp av beg. manuell maskin?

goldfish

Active member
Jag går i tankarna om att köpa en begagnad manuell espressomaskin i segmentet där nypris ligger på mellan 15000-20000.

Kan ni erfarna fylla på med information i denna tråd över vad man ska tänka på när man köper en begagnad maskin? Vad ska man lyssna/titta på? Vad ska man testa?

Tacksam för alla tips!
 

Stompan

Well-known member
Det viktigaste, tycker jag, är att få en bild av hur kunniga föregående ägare varit, bara för att man har en dyr maskin betyder det inte att man vet hur den skall användas. Du kan ju fråga när maskinen blev avkalkad sist, samt om/när man bytte packningar i bryggruppen å på andra ställen. Spridarfiltret brukar också behöva bytas efter några år. Annars ska du väl kolla under plåten å se om det ser ok ut, plus köra maskinen å smaka på vattnet som kommer ut ur tepipen..smakar det bra så är det ett gott tecken. Jag köpte själv en begagnad Giotto av en kille som visste vad han pysslade med, så jag kände mig ganska trygg från början=)
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Jag kollade att det fanns reservdelar att köpa här i Sverige till märket.

Jag kollade även servicehistoriken (men nu köpte jag en restaurangmaskin).

Om det låter som fan från pumpen, men kommer ytterst lite vatten ur maskinen tyder det på att det är stopp nånstans.

Du kan också kolla på tryckmätaren att den når rätt tryck vid bryggningen.

Har maskinen stått länge oanvänt kan ju en och annan packning ha torkat in.

Försök öppna maskinen för att se om du ser spår av läckage inuti. Har den stått på samma ställe hos säljaren så ta en titt under om du ser några fuktmissfärgningar-->tyder på läckage.

Sen tycker jag alltid en bra fråga är "Varför säljer du maskinen?"
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp