Kaffet i Wien

bondo

Member
Sedan jag besökte Wien i somras har jag funderat på hur de egentligen gjorde sitt kaffe där. Och eftersom jag nu har börjat hänga på ett forum helt proppfullt av kaffevänner, tänkte jag helt sonika höra om någon vet mer om österrikiskt kaffe än jag.

Wiens "schwarze kaffee" upplevde jag som ett mellanting mellan moka och "vanligt kaffe" från en presskanna. Det var inte dumt alls, och ganska snart insåg jag att wienarna nog har en lika avancerad kaffekultur som italienarna. På menyn finns allt från slätstruket Milchkaffee till vågad Kaisermelange (med en rå äggula...) - dock sällan de italienska brygder vi vurmar så för här.

Kaféerna var dock utrustade med maskiner som i mina ögon såg ärkeitalienska ut, men kaffet var ju knappast espresso. Frågan är om de gjorde sitt kaffe på italienska maskiner, eller om det finns särskilda maskiner för österrikiskt kaffe? Hur som helst är ett besök i Wien att rekommendera för alla kaffevänner. Förvänta er inte någon bra espresso, men passa på att prova en ny och lite udda kaffekultur!
 

Coffeehead

Well-known member
Håller med dig fullständigt, Wien är en mycket trevlig stad att visstas i och dess alla kaffeer med otroliga bakverk är bara de värda besöket till denna stad. Jag var där senast förra julen för att gå på julmarknad vilket var en otrolig upplevelse, det hans med både en mängd kaffe samt en hel del andra varma värmande drycker.

Julmarknaden kan jag starkt rekomendera för er som vill åka på lite annorlunda julshopping
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp