Ibrik och turkiskt kaffe!

Janne66

Active member
Hej kaffevänner!

Letade lite via sökfunktionen, men hittade inte så många trådar om konsten att göra riktigt bra Turkiskt/Arabiskt kaffe.

Så här startar jag en! ;)

Fick min Ibrik idag ifrån http://www.freshcoffeeshop.com/ (Grekisk webshop) och satte genast igång och koka, eller snarare sjuda, lite kaffe.
Kommer väl så klart att jobba lite på handlaget, men med en viss medfödd förmåga att se och lära snabbt samt förmånen att få resa en del och sett "live" hur det går till, blev t.o.m. första koppen rätt god.

Körde med det för ändamålet inköpta turkiska kaffet ifrån samma shop och det var kanske lite väl ljusrostat för min smak, så det blir att pröva mina egna rostade bönor när de fått vila ett par dagar (rostade lite egenimporterade etiopiska bönor igår som du kan läsa mer om här: http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=4053 ).

En baktanke, eller snarare synergieffekt, med att köpa en ibrik är också att använda den för en Etiopisk kaffeceremoni. Ska bara hitta och köpa en lite bra gryta för att kunna rosta direkt på öppen eld först, sen blir det att bjuda in till Etiopisk kaffeceremoni i sommar.

Nå, nu till några frågor.

Har någon koll på bra ställen att köpa en Ibrik i Sverige och tillhörande kaffe (hittade i alla fall ingen på Gotland eller på nätet, utan att ha kolla ALLA sidor, och det kanske kan vara bra att veta för andra intresserade)?

Någon som har stor erfarenhet av att använda en Ibrik och som har några roliga/bra tips?

Vilket kaffe och vilken rostning tycker du har gett bäst resultat?

Ja, det var väl det! :cool:
 

zix

Well-known member
jag har testkört min ibrik/cezve en gång. Ska jag vara ärlig blev det la sådär. Inte så mycket skum under uppkokningarna, och inte så fylligt i smaken som jag hoppades. Detta var på alldeles färskrostat kaffe, ganska mörkt. Jag har inte tagit mig tid att öva något sen dess, det har varit för mycket annat, men jag hyser inga tvivel om att det går att få ut gott kaffe ur cezven, bara man jobbar lite på det.

Det verkar som om många färdigmalda köpekaffen är väldigt ljusa. Har hört något om att man rostar på pulvret efteråt, men om det var ett rent missförstånd från min sida eller om den som sa det yrade, eller om det var sant, vet jag inte.

Vad gäller kaffesorter: kaffe från etiopien och yemen har ju använts traditionellt, så varför inte pröva? Det finns en hel del att välja på. Yirgacheffe, Sidamo, Harrar, Djimma som exempel från Etiopien. Sana'ani och Mattari som exempel från Yemen. Jag skulle tro att det absolut bästa, om du ska pröva dig fram, är att du rostar själv. Dels för att man gärna har riktigt färskt kaffe till turkiskt, dels för att du också - som du själv säger - kan styra rostningen.

En svensk kille som var medlem på TMC förr, men inte har skrivit där på ett tag, brukade berätta att han rostade i stekpanna varje gång när han skulle göra turkiskt. Även för moka, iofs.

Jag köpte min ibrik/cezve i en vanlig te/kaffe-affär. Det var en kopparpanna med nån slags förtenning på insidan. Men annars finns det ofta tefloncezve att köpa på typ Åhléns eller dylika ställen.
 

ninja

Active member
1.) Koka kaffe i cezve.
2.) Häll lite kokande vatten i kaffekoppen.
3.) Sätt in en kaffesked med kaffe och koka upp tills skummet växer upp till kanten.
4.) Häll i varmt vatten från koppen tillbaka i cezve.
5.) Häll i kaffe tillbaka i koppen.
6.) Drick med en liten socker bit.
 

svartvest

Well-known member
Jag har varit till Skara och på den libanesiska haket (lam..något) nära ett torg så frågade jag om kaffe och fick kaffe bryggt på ibrik kul kanske inte det godaste kaffe men en bra kaffesmak. God mat dessutom!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp