Vedugnsrostade bönor

Coffeehead

Well-known member
Förutom Elena Caffè som var de ända bönor som rostas på detta vis som jag känner till, vad finns det för andra märken att få tag i? någon som vet och som kan tipsa om inköp och pris.

Caffè Ugo - Kungsholmen - säljer flera olika blandningar från 79kr/500gr vad jag vet.

Fyll på med fler alternativ om ni känner till några.:coffee:
 

Coffeehead

Well-known member
Jag fyller på med mer.
Denna typ av rostning tar fram en helt annan smak på bönorna än vad jag stöt på tidigare, framför allt så har de inte den beska som man ofta stöter på i framför allt robusta stinna blandningar. Vad beror detta på? någon som är mer insatt i rostnings processen som kan svara. Jag vet sedan mitt besök i San Remo hos Elena Caffè att deras bönor rostas på ca 210 grader. Caffè Ugo säljer dessa bönor i 3 olika blandningar men finns det fler, vore kul att testa andra märken också. Treefinger hade hittat ett märke läste jag i en annan tråd - kan du fylla på med mer info om detta?
 

treefinger

Well-known member
Jag håller med om att det vore riktigt roligt att få reda på vad det finns för utbud på vedugnsrostade bönor.

Jag har bara testat en vedugnsrostad böna, Caffè Carbonelli. Den var grymt bra och som sagt helt utan beska. Lite dyra dock, 75kr för 250g.

Men men.. som med allt finkaffe, slår man ut på vad varje kopp kostar känns det inte lika farligt längre.
 

cango

Well-known member
"Jag har bara testat en vedugnsrostad böna, Caffè Carbonelli. Den var grymt bra och som sagt helt utan beska. Lite dyra dock, 75kr för 250g"

har saknaden av beskan med vedungsrostningen att göra? Bara undrar om det är så att den skapar speciella egenskaper/omständigheter för bönan.(och inte så att det är bönblandningen i sig, som stog för avskanaden av beskan)
Spännande är det hursomhelst.
 

treefinger

Well-known member
har saknaden av beskan med vedungsrostningen att göra? Bara undrar om det är så att den skapar speciella egenskaper/omständigheter för bönan.(och inte så att det är bönblandningen i sig, som stog för avskanaden av beskan)
Spännande är det hursomhelst.

Ja, det hade varit intressant att få svar på. Själv har jag ingen aning om vad det beror på.
 

STAF

Member
Det är vi som är ansvariga för importen av Caffè Carbonelli, i Stockholm kan man köpa 250gr förpackningar på Bönor och Blad, 1kg finns hos Maurizio i Skandia huset.
Kul att ni tycker om det!
MVH
Staffan och Vivian
 

MG

Caffè Ugo
Hej alla, kul att denna diskusion kommit upp. Det är jag (Micke)och min sambo (Åsa)som driver Caffè Ugo och importerar Elena Caffè.

När det gäller beskan eller rättare sagt avsaknaden av denna så är det enligt rosteriet så att denna typ av rostning som gör det. Jag vet att på Elena så rostas max 50 kg åt gången på ca 210 grader under en längre tid. rosten ser ut som en stor torktummlare där bönorna slungas runt konstant vilket gör att alla bönor får en jämn rostning och inga bönor blir brända på ytan alternativt "råa" inuti. De trä som används vid rostningen är endast olivträ från bergen ovanför San Remo som både är lukt och smak fritt. Det är detta som samantaget gör att det inte blir någon besk eftersmak av kaffet. Elena Caffè har rostat sina bönor på detta vis sedan år 1863. De bönor som använd är framför allt arabica bönor som odlas på hög höjd i Brasilien.

De bönor vi säljer rostas vid vår beställning och sedan skickas de till oss på ca 4 dagar, vi får leverans ca var 10 dag i dagsläget så våra bönor är aldrig äldre än ca 2 veckor.

Med vänliga hälsningar

Micke & Åsa
Caffè Ugo
 

mumrik

Well-known member
Ved eller inte har ingenting med beska att göra. Det är kaffesort, rostgrad och rostlängd som styr beskan. Däremot vet man sedan 100år tillbaka att flammorna från veden sotar trumman och gör kaffet smutsigt i smaken. Vedrostat är svårt att kontrollera och ofta ger långa tider som det också blir bittert kaffe av.
Elena och carbonelli tycker jag båda är väldigt bittra och av en låg kvalitet.
Det första vinner bara för att det är hyffsat färskt. =mindre beskt
 

MG

Caffè Ugo
Tråkigt att höra din inställning mumrik, efter att ha druckit Elenas kaffe i mer än 10 år kan jag säga att någon bitter smak har jag aldrig kännt, inte heller har vi fått några sådana kommentarer på Caffè Ugo. Jag tänker inte försöka omvända dig här på forumet utan låter våra gäster avgöra vad de tycker själva men till mängden possitiva kommentarer och antalet gäster som köper med sig en påse så uppfattar jag mottagandet som bara possitivt.

När det gäller själva rostningsprocessen så kan jag inte tillföra något ytterligare i dags läget.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Ved eller inte har ingenting med beska att göra. Det är kaffesort, rostgrad och rostlängd som styr beskan. Däremot vet man sedan 100år tillbaka att flammorna från veden sotar trumman och gör kaffet smutsigt i smaken. Vedrostat är svårt att kontrollera och ofta ger långa tider som det också blir bittert kaffe av.
Elena och carbonelli tycker jag båda är väldigt bittra och av en låg kvalitet.
Det första vinner bara för att det är hyffsat färskt. =mindre beskt

Mumrik du är antagligen den mest uppbyggliga personen i hela svedala:nowink:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
MG, bry dig inte särskilt mycket om vad Mr. Mumrik skriver, han är en som jag klassar som "Troll", alltså en som endast är ute efter att skapa diskussion, agression och bråk. Han har till dags dato inte skrivit ett enda vettigt inlägg tror jag.

Mumrik har jag för övrigt lagt till i min "Ignorera lista" som finns i forumets kontrollpanel, då döljs alla kommentarer som han skriver automatiskt och man kan bara ignorera honom helt. Så får han stånga sig i väggen bäst han vill. Och jag är för övrigt inte den enda som har lagt honom till ignorera listan, jag följde ett gott exempel från en annan respekterad medlem här när jag valde att ignorera bråkstaken, och jag vet att fler har följt efter i samma spår.

Eminent funktion det där med ignorera, riktigt bra faktiskt! :lol:
 

Lars

Well-known member
Jag vet att på Elena så rostas max 50 kg åt gången på ca 210 grader under en längre tid. rosten ser ut som en stor torktummlare där bönorna slungas runt konstant vilket gör att alla bönor får en jämn rostning och inga bönor blir brända på ytan alternativt "råa" inuti. De trä som används vid rostningen är endast olivträ från bergen ovanför San Remo som både är lukt och smak fritt. Det är detta som samantaget gör att det inte blir någon besk eftersmak av kaffet.

Det här låter precis som att det är en vanlig trumrost som används, med den skillnaden att man använder ved istället för gas som bränsle. Får nog hålla med mumrik om att eventuell avsaknad av beska inte har något med vedanvändningen i sig att göra.

Jag skall tillägga att jag inte har provat kaffet och har inga som helst synpunkter på detta. Däremot är det ju föredömligt att sälja så pass färskrostat kaffe. Bravo!
 

Coffeehead

Well-known member
Ojj, vad det tog fart. Kul att höra från Micke och Åsa. Jag kan bara säga att något kaffe av dålig kvalitet är det inte på Elena och någon bitterhet har jag heller aldrig känt. Dumma kommentarer och idioti borde plockas bort med automatik när det inte tillför något. Mumrik specifisera dina kunskaper så kanske man kan ta dig på allvar någon gång.

Till alla er andra våga testa vedugnsrostat det är inte dumt.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Det man kan undra över är om det är veden i sig eller själva rosttekniken som är tongivande? Skulle man få samma smak på bönan ifall samma process bibehölls fast veden byttes ut mot elslingor eller gas?:unsure:

Man kan nog utgå från att ingen smak överhuvudtaget vandrar in genom skalet på bönan. Det är förmodligen fysiskt omöjligt eftersom vatten, fett, gas mm vandrar från bönan och ut genom skalet. Då skulle alltså smaken vandra motströms detta... nja tveksamt :nowink:

Däremot kan väl en del sotpartiklar och annat fastna i den tunna fetthinnan utanpå bönan. Fett är ju som bekant en smakbärare. Men hur mycket av den totala bönvolymen utgör den fetthinnan? Troligen knappt en endaste millipromille. Men det kanske räcker?

Ville bara tillföra lite fysiska halvsanningar som tankeunderlag!:)
 

mumrik

Well-known member
Tack coffeehead för din bittra komment.
Det är ingen vedugn vi pratar om. Det är en roterande trumrostmaskin som eldas underifrån med ved istället för gas eller el(ren förbränning).
Nu är det så här att det kanske är coolt med en 160 årig gammal vedtradition som ger en annan smak på kaffet. Men eftersom Elena använder kaffe av låg kvalitet och robusta så är det bittert. Kan hända att sot och eld/rökgas gör bitterheten mjukare, men det är fortfarande alldeles för bittert för min smak.
MG, kanske dags att prova nåt annat efter 10 år? Det finns massa roligt kaffe..
 

Coffeehead

Well-known member
Vilket som, så är smaken mycket bra tycker jag. Mumrik har du överhuvud taget smakat kaffet och hur vet du att kaffet är av låg kvalitet? Vad jag vet så skall arabica bönorna som odlas på hög höjd i Brasilien ca 1800m vara av mycket bra kvalitet och eftersom Elena använder dessa bönor nästa uteslutande med ytterst lite robusta om änns någon borde det bli bra.

Jag tror MG har smakat andra kaffe ochså under de senaste 10 åren, eftersom jag vet att han rest mycket i Italien. Där i mot så fastnade han för detta kaffe för att han tyckte om det.
 

Lars

Well-known member
Det kan ju också vara så att det bästa kaffet faktiskt inte rostas i Italien... Det har hänt en del i kaffevärlden de senaste 10 åren...

Återigen, inget sagt om just det här kaffet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp