Socker i kaffet?

brolin

Member
Jag tycker att kaffet blir mycket godare om man har i två sockerbitar, men nu är det så att jag försöker att vara lite nyttig och försöker hålla mej borta från socker. Jag har provat ett antal olika märken av suketter men inget av dom har falit mej riktigt i smaken och dessutom har jag hört att suketter inte är speciellt nyttigt.
Finns det någon annan metod att tillföra söttma till kaffet som inte är onyttigt. Jag börjar bli desperat, för jag är en riktig kaffeälskare.
 

Molarin

Well-known member
Kvalitetsbönor, egen kvarn och bra bryggare så ska du inte behöva söta.

För du pratar väl om bryggkaffe och inte espresso?
 

brolin

Member
Tack så mycket, ska gå till ica det första jag gör imorgon och inhandla bönor av bästa kvalitet. Jag håller tummarna att det ska falla mej i smaken.
 

brolin

Member
Jadå, nog finns det ica. Det är dock tveksamt att dom har kvalitetsbönor när jag tänker efter. Det finns en jättefin affär där dom säljer te och kaffe från världens alla håll där jag brukar handla.
Det är väldigt dyrt men ack så värt det.
 

knasper

Well-known member
Dricker du mjölk med kaffe så kan du söta med en sked kondenserad mjölk. Det är burkkonserv med trög, honungs/vaniljkrämsliknande smet som smakar vanilj. Brukar placeras på baktillbehörshyllan på ICA. Går givetvis att använda i det svarta kaffet också men ser då lite skuret ut.
 

brolin

Member
Jag brukar oftast undvika mjölk i mitt kaffe, men jag provade ditt tips. Blev mycket positivt överraskad måste jag säga, smakade faktiskt riktigt bra! Jag provade också att ha i tre droppar mörk karamellfärg för att få den där riktiga kaffefärgen. Det fick dock inte önskad effekt, utan det blev en kopp i vasken =)
Jag köpte dessutom riktigt fina bönor, och jag fastnade helt och hållet! Vilket kaffe! Utan socker eller något tilbehör alls dessutom.
Jag tror dock att jag inte fick ut allt av bönorna, utan funderar på att köpa en ny kvarn. Funderar på en JDL från La Pavoni. Drömmen är en Bunn G9-2A HD från Bunn, men oj vad dyr den är =) Kanske borde starta en ny kvarntråd istället för att mala på här =)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp