Igen, vilken maskin rekommenderas?

Vilken maskin?

  • Isomac Tea

    Röster: 3 16.7%
  • La Pavoni

    Röster: 2 11.1%
  • Isomac Rituale

    Röster: 0 0.0%
  • Quick Mill...?

    Röster: 13 72.2%

  • Totala väljare
    18

mmm

Member
Tjoho gott folk!

Nyreggad och färsk inom området. Njae, nästan iaf.
Köpte min första maskin för 2 år sedan för att testa om jag (som lat morgon människa) skulle orka att gå upp och fixa kaffe med denna maskin. Tyvärr visade det sig att det gick juh bra... Är numera espresso junkie. Så, min maskin för 800 SEK skall nu uppgraderas...Inte en höjdare direkt men funkar. (knappt :D).

Så jag vänder mig till överheten och den överväldigande kunskapen som finns här för att få råd om vilken maskin som nu skall inhandlas. (Märk smickret nu <--- ;)).

Tänkte göra en omröstning så jag får se lite enklare vilket håll det lutar. Om jag missat något bra alternativ, fyll gärna på.
Kvarn skall kompletteras med, vilken vet jag inte än. Lutar dock åt en isomac, rostfritt stål.

INFO:
Prisbild: 5000 - 10000 (nånstans)
Modell: semiautomatisk, manuell
Dricker mest cortado, espresso.
Utseende spelar roll.

Har kollat mest på Isomac Tea, men efter läst lite här så har jag inte fått så bra intryck av Isomac, stämmer?

Mvh Mathias aka mmm
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag röstade på Quick Mill, men bara för att Brewtus inte fanns som alternativ.
Tycker definitivt att Brewtusen ger mest maskin för pengarna... ;) (fast den kostar ett par tusenlappar över 10.000:- )
 

Jemo

Well-known member
några på forumet har dåliga erfarenheter av isomac, så du kommer säkert att bli högljutt och bestämt avrådd från isomac. sen finns det några som har goda erfarenheter, men de hörs inte lika mycket.

jag har en begagnad isomac millenium som jag kört dagligen i drygt en månad och jag är väldigt nöjd så långt. innan den hade jag en la pavoni europiccola i några år och den var också bra (har fortfarande kvar den som andramaskin). men det går ju inte att jämföra de båda maskinerna. isomacen är en hx med e61 grupp som har kapacitet att både skumma och brygga i stort sett obegränsade mängder. den är väldigt lätt att använda. pavonin är en levamaskin som på sin höjd klarar tre dubbla på raken. både espresso och skumning kräver väldigt mycket träning för att resultatet ska bli vettigt.

av de förslag du listar hade jag nog valt quick mill om jag skulle köpa nytt, men då blir det en lite annan prisbild. med det prisintervall du anger skulle jag nog sikta på begagnatmarknaden. där kan man lätt få både maskin och kvarn för de pengarna. fördelen med isomac, om man letar begagnat, är ju att det finns många i omlopp och därmed blir priset lägre (det finns dock en del dårar som tror att de kan få 10000 för en begagnad zaffiro på blocket men de har troligtvis ingen större framgång).
 

mmm

Member
Är quickmill såpass mycket bättre alltså?

Att tilläggas kan att det enda som är aktuellt är ett nyinköp.
/mmm
 

Janne66

Active member
Hej å välkommen hit!

Jag har själv en Tea och är supernöjd både med kaffet som kommer ur den och hur den ser ut!
Bra maskin i förhållande till pengarna (ca 10500 ny).

Kör lätt en antal bryggningar på raken och skummar mjölk under tiden. Allt med jämnt och bra resultat. Bra om man vill bjuda lite besökare på en fika.
Den väl tilltagna droppbrickan är också bra, för det rinner igenom en del vatten vid flitigt användande.

Det enda problem jag haft var den automatiska avstängningen när vattnet sjunker. I början slog den av väldigt fort, men efter lite fix med vaggan/vågen vattenhållaren står på har det funkat perfekt.

Kalkade av min igår efter 4 månaders flitigt användade och det var nog dags.
Passade på att putsa lite också, så nu står den där som ny igen - snygg med andra ord!

Nu ska jag väl i ärlighetens namn säga att jag inte ägt de andra i omröstningen, men väl sett en del av dem.

Som någon skrev här uppe så hörs ju oftast de som är missnöjda över något, så bilden kan lätt bli skev.
Otur kan man ha med vilket märke/modell som helst.
Men till sist är det du som ska använda den och som ska se på den, så lyssna på magkänslan.

Sen vill jag bara passa på att trycka på behovet av en bra kvarn.
Själv valde jag Rancilio Doserless, men visst kan en Isomac funka om likadan design är viktigt.

Lycka till med inköpet! / Janne
 

Bilagor

  • PICT5860.jpg
    PICT5860.jpg
    151.6 KB · Visningar: 71

mmm

Member
Tackar för svaren!
Som sagt, inga begagnade blir det.

Är B.F.C maskinerna mycket bättre än en Isomac?

/Mathias
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
några på forumet har dåliga erfarenheter av isomac, så du kommer säkert att bli högljutt och bestämt avrådd från isomac.

Jag hör väl till dem som har haft dåliga erfarenheter av Isomac, både espressomaskin och kvarn. Men jag har valt att inte bråka vidare om Isomac för tillfället, det har varit tyst så länge om problem med Isomac så man kan väl hoppas/tro att det var något tillfälligt som inträffade pga byte av interna komponenter som visade sig inte hålla måttet.

Min första Isomac Mondiale fungerade perfekt (men den är definitivt inte värt priset den kostar). Och jag måste samtidigt påpeka att Isomac hanterade problemen med min evigt strulande apparat på bästa sätt (de levererade en lånemaskin hem till mig gratis, de lät mig till slut häva köpet och få tillbaka 100% av pengara trots att det gått närmare ett år efter inköpsdatum).

En eloge till Isomacs kundservice med andra ord, och ett litet piskrapp till byggkbvaliteten (som kanske berodde på tillfälligt strul med en ny komponent).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Finns den att köpa i Sverige?
Hur mycket är ett par...?

Brewtusen, nej den finns inte i Sverige men den kan eventuellt specialbeställas via tex Kaffemaskinen.se (då blir den ytterligare några tusenlappar dyrare, fast då får man svensk garanti på grejerna).

Den kan beställas från http://www.bellabarista.co.uk/ (men de har den inte på hemsidan än, skumt... ? ) eller från Tyskland har jag för mig. Jag beställde från Bellabarista, de är bra att ha och göra med.
 

Tobbe_L

Well-known member
Röstade på Quick Mill av de alternativen som finns.

Men det finns ju så mycket annat roligt på marknaden.

Tycker helt klart att du ska ta en titt på La Scala Butterfly.

Eller så köp min Faema E-98, kanske inte snyggaste maskinen men slår nog det mesta på fingrarna ;););)
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Knalla ner till Chef på kaffemaskinen, så kan du ev. få testa lite maskiner alternativt få lite tips/info.

Annars håller jag med Molarin, B.F.C. utstrålar espressokärlek!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,666
Inlägg
155,716
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp