Ascaso - bra eller bara elegant?

bondo

Member
Fast besluten att köpa en Gaggia Classic (ett förnuftigt och oklanderligt, om än lite vanligt val) stegade jag in i en butik häromdagen. Tyvärr fanns den inte inne, men jag hann inte sörja det särskilt länge innan en röd skönhet fångade mina ögon: Ascaso Dream! Och bredvid stod en lika snygg lillasyster vid namn Arc Fun. Skeptisk till dessa icke-italienska maskiner med misstänkt låg matchvikt lommade jag ut tomhänt, trots att expediten bedyrade att de höll minst samma kvalitet och dessutom hade dubbla kokarvolymen. Nu funderar jag på att gå tillbaks ändå, men det skadar ju inte att höra sig för först:

Är Ascaso Arc Fun en värdig utmanare, eller ses den i första hand som en sparsmakad designapparat i konnässör-kretsar?
 

bondo

Member
Man tackar! Efter att ha hittat ett så gemytligt svenskspråkigt kaffeforum har jag inte ens tänkt på att det kan finnas engelskspråkiga kaffesidor också...
 

Ante

Well-known member
har själv en classic och kan rekommendera den starkt som instegsmaskin (upgraderingsfebern går inte att undivka) helst med ett ångrör från rancillion monterat (går att söka om bytet här på forumet).

Ascason vet jag inget om men länkarna kanske ger dig lite mer kött på benen
 

henrico

Well-known member
Jag köpte en Ascaso/Innova Dream för ett par veckor sedan, just röd... :) Jag är mycket nöjd med den, otroligt fin detaljkvalitet, den enda egentliga nackdelen med maskinen som jag läst mig till och märkt själv är att den saknar backventil.

Just Dreamen tycker jag är omotiverat dyr ny dock, för 6995 finns det bättre alternativ, t.ex. Gaggia Classic eller Rancilio Rocky IMHO. Jag betalade mindre än en tredjedel av det för min väldigt sparsamt använda begagnade maskin i perfekt skick.

Både Arc Fun och Basic är exakt samma maskin som dreamen rent mekaniskt dock, så är du inte ute efter utseendet så är de väldigt bra maskiner. Du verkar ju tycka om Arc Fun, så den är ett mycket bra val. (Jag tyckte den såg plastig och rent anskrämlig ut. Men smaken är som baken och tur är väl det! :) )

/H
 

Init13

Well-known member
Som namnet utrycker så är den en dröm...

Har haft min i flera år och har även kört en lätt renovering med byte av värmeelement vilket medförde lite mer delar. Detta var inte dyrt och maskinen är så gott som i nyskick igen. Kan varmt rekomendera denna skönhet till maskin. Har Inova (Ascaso) Dream i aluminium.
 

bondo

Member
Både Arc Fun och Basic är exakt samma maskin som dreamen rent mekaniskt dock, så är du inte ute efter utseendet så är de väldigt bra maskiner. Du verkar ju tycka om Arc Fun, så den är ett mycket bra val. (Jag tyckte den såg plastig och rent anskrämlig ut. Men smaken är som baken och tur är väl det! :) )

/H

Smaken är som baken, som sagt - en del har jättemycket, andra nästan ingen alls:)

Ska nog kika lite närmare på den innan ett eventuellt köp - plastighet är generellt sett inget jag uppskattar. Håller dock med om att Dream känns rätt dyr för att vara i stort sett samma maskin, och är kanske beredd att avstå vipp-strömbrytarna för att istället lägga mer krut på en ny kvarn.
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Svar på frågan om den är bra eller bara elegant, kan jag svara att den är helt klart både och.:D
 

Ante

Well-known member
Jag tycker att det är synd att Nuova Simonelli Oscar så ofta glöms bort när det pratas om instegsmaskiner. Den är inte så mycket dyrare än Rancilio Silvia men på köpet får man en retrosnygg (diskuterbart) maskin som dessutom har H/X.

http://www.coffeegeek.com/proreviews/firstlook/oscar

Kan inte annat än hålla med, ska själv uppgradera från min classic till en oscar när pengarna finns, är lite drygt att bjuda på cappo efter maten om man är några st.
 
Topp