Pastamaskin

Calobra

Alnö Kaffehus
Du Augusto...
Lasagnen...
med tanke på mjölkmängden i Bechamelsåsen. Har du en toppmatad ugn som du bara häller alltihop i sedan.:lol::lol:
 

augusto

Well-known member
augusto mera sås recept skulle vara kannon. lite nyfiken på vad "Sugo agli aromi" kan vara

Här kommer!

Suco agli aromi

Ingredienser (4 pers)

500 g pasta (eller 750 g hemlagad)

500 g skalade fäska tomater
2,5 dl grädde
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 kvist rosmarin
1 kvist salvia
1 knippa persilja
1 tsk färsk oregano (eller ½ tsk torkad oregano)
2 dl olja
Salt
Peppar

50g parmesanost



Hacka den gula löken och vitlöken fint på en skärbräda, hacka sedan alla andra kryddörterna.

Häll i 1 dl olja i en rymlig panna och tillsätt den gula löken och vitlöken som får bryna en kort stund utan att ta färg.

Tillsätt de finhackade kryddörterna. Blanda allt över mycket svag värme.

Lägg i de, i förväg krossade och passerade tomaterna. Rör om allt mycket noga, salta, peppra och låt såsen sjuda i ca 15 minuter.

Häll i grädden, rör om igen och låt såsen koka ihop och tjockna.

Tillsätt den kokta pastan som du låtit rinna av i ett durkslag.

Smaka av med parmesanost.

Låt allt puttra i några ögonblick på medelstark värme.

Lägg upp på ett severingsfat och servera rätten mycket het.


Vin?

Javisst! :) :D :lol:
 

augusto

Well-known member
Augustooooo!
Hur gick det med operationen?

Operationen var komplicerad. :(

Jag hade aldrig klarat mig utan god kondition, stark livsvilja, utan familjen och mina vänner.

Nu är tumören borta och jag är återigen här bland mina kaffekompisar. :)

Men här ska man prata pasta, eller hur? :lol:
 

UngtKaffe

Member
Gud va trevligt med mat :).
1,5 dl vetemjöl
2 dl durumvetemjöl
2 msk olivolja
2 äggulor
2 msk vatten
1/2 tsk salt
Det här ungefär mitt standard mott med brukar mixtra tills jag är nöjd.

Ser att det är många som är barnföräldrar här om ni inte har gjort det förut:Ni börja först med hälla mjölet på bordetPå toppen av mjölet så fyller ni med västkan. Det här sättet är mkt roligare än att slänga degen i degmaskinen och då kan barnen arbeta under tiden ni njuter av en espresson;). arbeta i 10 minuter och lägg en vuktig släng/kökshanduk över degen och låt den vila.
arbeta klart i pastamaskinen.

Pesto till hemmagjord pasta = otroligt gott:)
Baslika - 1 st kruka.
pinjenötter - rostad i torr panna , gyllenbruna.
olivolja
vitlök
salt
lime
rör runt i morteln tills ni är nödja .
 

Gholam

Well-known member
Kände att det var dags att återuppliva denna tråd och komplettera det med ett fullkornsalternativ (även om vissa har snuddat vid ämnet tidigare).

3.5 dl vetemjöl
3.5 dl fullkornsvetemjöl
1/2 tesked havssalt
4 ägg
2 tesked olivolja

För övrigt som tidigare recept med undantaget att efter skärning/formning så kan man med fördel låta pastatrådarna hänga i en kvart för att torka något. På det viset slipper man att de klumpar ihop sig.
Jag borde kanske tillägga att jag har inte provat receptet än (ska nog göra det ikväll). Har bara översatt det från en engelsk sida.
 

Gholam

Well-known member
Körde 5dl-mjöl-3-ägg-2msk-olja-salt-receptet igår. :) Det blev tillräckligt bra för att jag ska fundera på att beställa en pastamaskin. Tittar på motordrivna alternativ...
 

Gholam

Well-known member
Den här tråden börjar förvandlas till en blogg :)
Ville bara lägga upp ett recept som jag är ganska nöjd med.
2dl vetemjöl
2dl durumvetemjöl
3 ägg
2 msk olivolja
2 msk grovmalen torkad oregano (torkad för att det är vad vi har hemma)
1 tsk salt

Blanda ägg, olja och oregano och slå i mjölet lite åt gången. Om äggen är små kan man tillsätta lite olja eller vatten. Är de för stora får man justera med extra mjöl.
 

Sir Anselm

Well-known member
Fler borde testa att göra egen pasta, enklare än man tror och man blir nästan förvånad över hur mycket godare det blir! När jag gör blir det oftast i form av pappardelle, enklast att skära till.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp