Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 9 till 16 av 55

Ämne: Pastamaskin

Hmmm, kanske vore något då... Då kan vi ju ta den här tråden som en allmän pastatråd kanske?

Vad har Ni för hemliga favoritrecept på hemmapasta?
    Fresta mig så kanske jag köper en pastare jag med.
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Orsak 1: Det är gott. Faktiskt nästan en annan maträtt. Behövs ingen sås. Blir nästan för mastigt då. Vi kör pastan rakt av med lite pesto, soltorkad tomat, oliver, parmesan etc. Barnens favorit nr 1.

Orsak 2: Det är kul. Tar inte så lång tid att man hinner bli less. Även barnen hjälper till med sina pyttefingrar. Jobbar bättre än jag (barnarbete). Jag får sköta kaveln.

Göra pasta (så här gör jag):
    Del I - 4 ägg + 400 gram vetemjöl + en matsked olivolja + lite salt.
    Direkt i bunken och rör om. Rör om. Rör om. Knåda. Det tar minst 10-15 minuters tufft muskelarbete. Du är klar då du har en gyllengul smidig boll utan sprickor. Lägg i en plastpåse i kylskåpet. Ett par timmar säger en del. Ett dygn kör jag. Fungerar med en vecka eller två.

Del II - Dela bollen i fyra delar. Kavla eller använd pastamaskinen. Så tunnt du bara kan. Då du är redo att ge upp är du sannolikt halvvägs - det är därför jag vill ha en maskin. Rulla ihop degen och skär 5mm-skivor. Rulla ut skivorna. Det är här som barnen kommer till sin rätt!!
    Häng remsorna över ngt. Snabbare moment än förväntat faktiskt.

Del III - Koka, efter ett par minuter flyter de upp och är klar. Då ser du att din tunna deg svält och 0,5mm blivit 3mm i kokt tillstånd.

Scheissegott!!
    Jag driver Alnö Kaffehus. Vi säljer vårt rostade Norrlandskaffe och har alltid bra pris på råkaffe via RostaKaffe.se .

Prova att byta ut vetemjölet mot durum(vete)mjöl. Blir snäppet godare.

/AA

Citat Ursprungligen postat av Calobra Visa inlägg
    Häng remsorna över ngt. Snabbare moment än förväntat faktiskt.
    Hur länge ska dem hänga där?
    Varför kan man inte lägga dem i kastrullen på en gång, ska de torka lite till?
    Dyrt kaffe är ett billigt nöje.

Citat Ursprungligen postat av Kaffegalningen Visa inlägg
    Hur länge ska dem hänga där?
    Varför kan man inte lägga dem i kastrullen på en gång, ska de torka lite till?
    Eftersom du kokar pastan på bara ett par minuter vill du gärna lägga i allt på en gång. Då måste du ju mellanlagra/hänga tills allt är uppskuret. Men, jag har inte sett ngn anledning till att de ska hänga längre än nödvändigt. Skär färdigt och sen koka!
    Jag driver Alnö Kaffehus. Vi säljer vårt rostade Norrlandskaffe och har alltid bra pris på råkaffe via RostaKaffe.se .

Har en maskin från Clas i sjön som fungerar väl, har dock inget annat att relatera till.

Pastan då? Ja det är ju en ruskig skillnad mot vanlig pasta. Skillnaden jämfört m färsk köpt pasta är dock mindre enl mig. Helt klart värt "besväret"...
    Den främsta egenskapen hos fantastiska kaffen, är att de är färska!
    www.gokaffe.se

Pasta fresca all'uovo - väldens bästa pasta.

Ingredienser för 4 pers:
    400 g vetemjöl (plus lite extra mjöl att strö över bakbordet)
    1 tsk salt
    4 ägg

Häll upp vetemjölet i en hög på bakbordet, gör en grop i mitten, strö över lite salt och slå i äggen i gropen.

Med fingertopparna, blanda vetemjölet med äggen och arbetar degen varsamt tills den är slät och fin.

Strö ut lite vetemjöl över bordet och knåda degen kraftig så att den blir en fast och elastisk bulle.

Arbeta degen genom att, med vänster hand, hålla degbiten mot dig och, samtidigt, tänja och dra ut den motsatta delen med höger hand, dessemelan återge degen sin bullform.

När det börjar bildas små luftblåsor på degytan, är den färdig.

Låt den nu stå i 30 minuter övertäckt med en lätt fuktad och urvriden handduk.

Strö ut lite vetemjöl på bakbordet, lägg ut degbullen och dela den i två eller tre bitar och kavla ut bitarna med en brödkavel.

Lyft upp den utkavlade degen med hjälp av brödkaveln och väng den. Passa på att strö ut lite vetemjöl på bakbordet, när de lyfter degplattan. Förtsätt tills degen blivit en tunn platta.

Välj, därefter, den form du önskar på pastan. Om du, istället för brödkavel, använder en pastamaskin, ska degbullen delas i små bitar.

Låt dem gå genom apparaten, med ett stort mellanrum mellan rullarna till en början, minska, därefter, gradvis, mellanrummet tills degplattan blivit mycket tunn.

När du sedan byter ut de släta rullarna mot de räfflade, väljer du vilken form av pasta du vill ha - bred eller smal tagliatelle, lasagneplattor eller amå rektanglar till fjärilsspaghetti.

Du kan bara inte misslyckas! :
    Det är egentligen bara en sorts böcker som har ökat lyckan här på jorden: kokböckerna. (Joseph Conrad)

Jag fick en handvevad i julklapp för några år sedan. Aldrig använd. Har jag otur försvann den i senaste flytten.
    Jag ska leta i helgen. Om jag hittar den kan du få den om du står för frakten.
    God smak smakar gott!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •