Pastamaskin

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mer recept från nätet

Från Receptfavoriter.se

Pastadegens hemligheter
Torkad pasta är vanligen gjord på durumvete som har högre gluten halt och därför ger en fastare (mer ihopklistrad) deg. Det sägs att man ska använda detta mjöl till hemgjord pasta men vanligt vetemjöl har ändå så hög glutenhalt att det går bra. Hälften av varje är en bra kompromiss. Durumvetemjöl är malt av durumvete som ger gulare, godare pasta med bättre tuggmotstånd. Pasta på durumvete kräver mer vätska, ta därför lite mer vatten i en hemgjord pastadeg.
Pasta kan du förvara i kylen och använda efter hand. Ägg är den andra viktiga ingrediensen. Man använder mer äggula än äggvita. Proportionerna en äggvita på tre äggulor brukar bli bra. Avviker man från recepten nedan, om man knådar mer deg och så vidare, är det en god idé att väga äggen. Med dubbla mängden mjöl samt justerat med någon matsked vatten blir pastadegen bra ändå. Knåda degen rejält cirka 10 minuter och låt den vila någon timme. Man kan också blanda degen i matberedare. Förvara i kylen. Koktiden är 2-3 minuter och serveras direkt. Recept färsk pasta till ravioli, lasagne och tagliatelle
3 dl vetemjöl (hälften durumvetemjöl)
2 msk olivolja
1 ägg + 1 äggula
2 msk vatten
1/2 tsk salt
Lägg en hög mjöl och kläck äggen i en grop i mjölet. Arbeta samman alla ingredienser till en fast och slät deg. Tillsätt eventuellt lite mer vatten om degen absolut inte går ihop. Knåda i 10 minuter. Slå in degen i plastfolie och låt vila i en timme. Forma degen till en rektangulär rulle. Skär en cm breda skivor i taget, täck över resten och kör biten igenom en pastamaskin (följ anvisningarna) eller kavla ut avlånga plattor för hand.

Tortellini med basilika och keso i tomatsås
Recept 4 portioner
1 sats pasta
1 pkt fryst basilika eller motsvarande färsk
1 pkt keso
½ tsk salt
1 äggula
2 msk olivolja
1 msk smör
1 klyfta vitlök (valfritt)
1 liten gul lök
3 tomater
2 msk tomatpuré
svartpeppar och salt
riven ost som parmesan
Gör pastan. Dela tomaterna i klyftor. Skär bort kärnorna. Lägg platt och skär bort skalet med en vass kniv. Eller skålla tomaterna hela, skala dem och ta ur kärnor. Hacka tomaterna och lök. Pressa vitlök och fräs med löken och tomaterna i olivolja och smör. Tillsätt tomatpurén, peppar och salt efter smak. Låt stå och puttra några minuter gärna längre. Mosa keson i ett durkslag så att vätskan rinner bort och blanda med basilika, äggula och salt i en skål. Kavla ut pastan, lägg en klick fyllning, var femte centimeter och täck med ett lager pasta. Tryck tätt och skär ut kuddar. Eller använd en tortelliniplatta. Koka upp vatten och koka pastan i 1 minut. Blanda med tomatsåsen. Servera med riven parmesanost.

Färsk hemgjord ravioli eller tortellini med svamp och spenatfyllning
Servera med tomatsås.
20 stycken stora pastakuddar, 4 portioner (5 pastakuddar var)
1 sats pastadeg till färsk pasta
Svamp och spenatfyllning
120 gram fryst tinat spenat eller motsvarande fräst färsk spenat
10 stora champinjoner
1 msk olivolja
1 dl kesella
0,5 tsk salt, 0,5 krm svartpeppar
1 dl riven parmesanost eller grano padano
Krama ur vätskan ur spenaten, hacka den. Hacka svampen och fräs i olja. Blanda allt i en skål. Du kan också mixa fyllningen i en matberedare.
Gör pastakuddar: dela pastadegen på mitten. En pastamaskin är lätt att kavla ut pasta med. Fast det går med kavel också.
Med en pastamaskin kavlar du smidigt ut pastadegen. Det går också att kavla och tänja ut för hand. När du kavlat ut pastadegen lägger du ut små högar av fyllning med jämna mellanrum. När du kavlat ut pastadegen, gör du små bollar med fyllning och viker pastan runt om.
Pensla med vatten mellan högarna. Lägg ett nytt lager utkavlad pastadeg över. Tryck till degen runt fyllningen. Skär ut kuddar med hjälp av en sporre. Lägg pastakuddarna att torka en stund innan de kokas. Ett alternativ är att skippa degen överst och istället vika och trycka ihop degen över fyllningen och trycka till i kanterna så att kanten överlappar sig själv i sidled, då blir de som vanliga köperaviolis, och mer som halvmånar i formen. Lägg upp på en handduk att torka lite tills det är dags för middag och att koka pastan. Koka 2-3 minuter. Servera pastan blandad med olivolja, smör, pesto, tomatsås, grädde eller creme fraiche samt salt och svartpeppar. Örter som hackad basilika kan man också ha på, samt någon droppe tabasco och hackade soltorkade tomater. Servera med riven parmesanost.



Färsk hemgjord ravioli eller tortellini med köttfyllning
20 stycken stora pastakuddar, 4 portioner (5 pastakuddar var)
1 sats pastadeg till färsk pasta
1 gul lök
1 vitlök
1 msk olivolja
2 skivor fläsk
100 gram oxfärs
3 msk tomatpure
0,5 tsk oregano
1 krm rosmarin
3 droppar tabasco
Salt och svartpeppar
Kör allt utom kött i en mixer. Bland i köttet för hand. Du kan också finhacka lök, fläsk och blanda för hand. Det blir som en köttfärsröra. Dessa rullar du sedan små bollar av i storlek som hasselnötter. Gör pastakuddar: dela pastadegen på mitten. En pastamaskin är lätt att kavla ut pasta med. Fast det går med kavel också. Med en pastamaskin kavlar du smidigt ut pastadegen. Det går också att kavla och tänja ut för hand. När du kavlat ut pastadegen lägger du ut små högar av fyllning med jämna mellanrum. När du kavlat ut pastadegen, gör du små bollar med fyllning och viker pastan runt om. Pensla med vatten mellan högarna. Lägg ett nytt lager utkavlad pastadeg över. Tryck till degen runt fyllningen. Skär ut kuddar med hjälp av en sporre. Lägg pastakuddarna att torka en stund innan de kokas. Ett alternativ är att skippa degen överst och istället vika och trycka ihop degen över fyllningen och trycka till i kanterna så att kanten överlappar sig själv i sidled, då blir de som vanliga köperaviolis, och mer som halvmånar i formen. Lägg upp på en handduk att torka lite tills det är dags för middag och att koka pastan. Koka 2-3 minuter. Servera pastan blandad med olivolja, smör, pesto, tomatsås, grädde eller creme fraiche samt salt och svartpeppar. Örter som hackad basilika kan man också ha på, samt någon droppe tabasco och hackade soltorkade tomater. Servera med riven parmesanost.

Tomatsås
Recept 4 portioner
3 stora tomater eller en burk krossade tomater
2 msk olivolja
1 msk smör
1 klyfta vitlök (valfritt)
1 liten gul lök
1 krm rosmarin
2 msk tomatpuré
svartpeppar och salt
riven ost som parmesan
Dela tomaterna i klyftor. Skär bort kärnorna. Lägg platt och skär bort skalet med en vass kniv. Eller skålla tomaterna hela, skala dem och ta ur kärnor. Hacka tomaterna och lök. Pressa vitlök och fräs med löken och tomaterna i olivolja och smör. Tillsätt rosmarin, tomatpurén, peppar och salt efter smak. Låt stå och puttra några minuter gärna längre. Servera till pasta med riven parmesanost.

Egen ostfyllning till pastakuddar, tortellini och ravioli

Recept 4 portioner
1 pkt fryst basilika eller 1 dl hackad färsk
1 pkt keso eller ricotta
1 dl riven parmesan eller grano padano
1 dl riven lagrad ost
½ tsk salt
2 äggulor
0,5 tsk salt
Mosa keson i ett durkslag så att vätskan rinner bort och blanda med basilika, riven ost, äggula och salt i en skål.


Tortellini rökt lax och fänkål med färdig tortellini med ost

Recept 4 portioner
1 sats tortellini med ost
150 gram rökt eller gravad lax
1 fänkål
2 klyftor vitlök
1 mindre gul lök
4 msk olivolja
2 dl matlagningsgrädde eller lätt creme fraiche
Pressa vitlöken och hacka lök och fänkål. Fräs i olivolja. Tillsätt grädden eller creme fraichen. Låt koka några minuter medan du kokar pastan enligt paketet. Dela laxen i bitar. Blanda allt ihop och servera. Man brukar inte ha riven ost till pasta med fisk eller skaldjur.


Fyllda jätteraviolis med kräftstjärtar i paprika- och chilicreme-fraiche
1 sats färsk pasta
1 burk kräftstjärtar cirka 150 gram utan lag
2 msk tomatpuré
2 msk hackad gräslök
1 msk creme fraiche (från burken nedan)
1 äggula
1 burk creme fraiche smaksatt med paprika och chili
Gör pastan. Hacka kräftstjärtarna och blanda med tomatpuré, gräslök, äggula och creme fraiche. Kavla ut pastan och lägg en msk fyllning med 5 cm mellanrum. Täck med ett lager pasta, tryck ihop kanterna och skär ut. Koka i en minut och blanda med creme fraichen. Garnera med gräslök.

Köttfylld ravioli med vårgrönsaker
Recept 4 portioner
1 sats färsk ravioli fylld med kött eller 2 pkt färdig färsk köttfylld pasta
4 msk olivolja
½ zucchini
1 röd paprika
½ fänkål
1 vårlök
2 dl matlagningsgrädde
Salt och peppar
Skär grönsakerna i bitar och fräs dem i olivoljan. Tillsätt grädden. Koka pastan och blanda med grönsakerna. Salta och peppra.

Vad ska jag välja för parmesanost?
Äkta parmesanost (parmigiano-reggiano) är mycket smakfull, eftertraktad och dyr. Därför lämpar den sig kanske bäst att njuta som den är med ett glas vin. Grano Padano är en parmesanliknande ost med minst lika lång historia, bra smak och vettigare pris. Pecorino romano är en annan lagrad ost som också lämpar sig för rivning. Färdigriven ost i små påsar är sällan samma sak och kan, tycker jag, nästan förstöra en rätt. De kan få vara med i ostsås till lasagne. När du står i affären och funderar på hur dyr osten är så tänk på att en bit parmesan håller flera månader i kylen och ofta är mycket dryg.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
mer recept från nätet

Från Annesmat.blogspot.com


Chokladpasta
3-4 portioner

40 g mjöl
40 g kakao
1 msk florsocker
1 tsk vaniljsocker
aningens salt
1 ägg
1 tsk matolja

Blanda de torra ingredienserna. Gör ett hål i mitten av dem, och häll i ägget och oljan. Rör med en träsked tills degen börjar gå ihop, och arbeta sedan ihop den med händerna till en slät och elastisk deg. Svep in den i plastfolie, och låt vila i en halvtimme.

Ta fram pastamaskinen, och kör igenom degen på den största inställningen tills den är silkig. Sen är det dags att tunna ut den - jag kör tills nästa finaste inställningen på min maskin. Skär sedan degen i tagliatelle. Koka i osaltat vatten i två minuter. Servera med frukt och lättvispad grädde.

Fast vete sjutton om chokladpasta låter så gott egentligen... :huh:
 

MiC

Well-known member
Jag brukar räkna ungefär 100 gram durumvetemjöl till ett ägg, och om det blir för torrt dutta på med lite vatten. Brukar byta ut kanske 50-70 gram vanligt vetemjöl till en laddning med fyra ägg (jag tror att det blir något lättare att jobba med det då). Inget salt och olja.
Jag blandar det även i en bunke för att det känns minst stökigt.

Om man gillar färsk pasta så finns det inget bättre än hemgjord då butiksköpt enligt mig smakar nästan inget, det är oftast lite för sladdrigt också.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Onekligen ett ämne som verkar intressera andra. Om det är Italienkopplingen eller mat/dryckgrejen kan vara osagt.
Kaffegalningen - du kan väl leta reda på ett recept eller två att lägga ut :lol:
Igår fyllde jag och barnen pastakuddar med fetaost och ölkorv. Gott med ölkorv?? Njae, inte så värst...men barnen gillade det.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
För egen del så kan jag säga att Italienkopplingen har noll i värde.
Det är mer att jag gillar att göra saker ordentligt. Ska det vara så ska det vara liksom.

Och dessutom är det kul att greja i köket med ungarna.

1- Det är jag som brukar baka pepparkakor med dem.
2- När jag lagar mat så ska/får dem/vill jag att de ska vara med.
3- När det blir köttfärsås så ställer jag fram ett antal kryddburkar så får dem välja och krydda (med lite guidning från mig).
4- De senaste gångerna jag har rostat kaffe så har dem fått välja sorter. "Vill du ta bönor från Afrika, Indien eller från Brasilien?", så får de skopa bönor med ett decilitermått (tills jag säger stopp) och sedan får nästa välja sort. Har blivit helt OK faktiskt (ehhrmm, jag har påverkat dem like i urvalet av bönsorter och i mängderna ;) )
5- Jag tror att de skulle tycka att det är en kul grej att göra egen pasta och hålla på och hänga upp trådar och grejer.

På det sättet blir matlagningen inte en trist "börda" som måste hinnas med och klaras av, det blir en kul grej som de får vara med på. Och då spelar det ingen större roll om det tar lite extra tid, det blir ju som "lektid" med ungarna. :)

Sedan, om man nu ska gå med kopplingen kaffe och göra pasta, så ger kanske insikten att färskt kaffe av hög kvalitet ger så mycket godare kaffe tanken: Vad händer med pasta? Är butiksköpt pasta som frystorkat kaffe? Är hemmagjord pasta som nyrostade kaffebönor?

Och på den vägen är det. ;)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Billig Willyspasta är som sista koppen från en selectamaskin.;)
Köpt färskpasta (paketerad) är som Waynes coffee.:D

Och snart är det lussebullbagartider...
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Uppackning

Jaha...
då var vi iväg på Classe O. igår och inhandlade ett stycke pastamaskin. 550 skr fattigare for vi hem och startade stora uppackningen. Förvånansvärt tungt paket - 3168 gram totalt.

1785186909_8ce9138cc3.jpg


Öppnar paketet och skådar innehållet.
Överst lite instruktioner - totalt 1 a5-blad med svenska sådana. Sedan en broschyr med lite pastasnack. Snyggt prydd med tjejen i pastahalsduk.
Sedan den snyggt blå pastacykeln. Den blir nog barnens favorit tror jag.
Själva maskinen är riktigt tung och känns gedigen (2666 gram).
Vev till maskinen och skruv för att fästa i bordsskivan kommer inpackad i kartong.

1785189987_3bf78922b6.jpg


När jag monterar och provvevar lite känns det mycket bra. Inser att de roterande valsarna med och utan vassa kanter är riktiga finger fällor för barnen. Skäl att ta det riktigt lugnt där. Allt är så blankt att man inte ser att det roterar.
Det luktar lätt av olja??? :unsure: Borde vara ngn form av oljefilm på från fabriken som man ska avlägsna men om dt står ingnting. Tydligen ska man alltid bara torka av maskinen. Annars verkar det ju frestande att lägga hela saken i diskmaskinen eller diskbaljan. Men NONONONO....

Gjorde en liten pastadeg som jag la i kylskåpet över natten. Vetemjölet tog slut annars hade det blivit mer.
Ny rapport från användandet kommer ikväll:nowink:
 

augusto

Well-known member
Obs, obs, obs:

Färsk pasta kokas direkt eller fryses löst, utbredd i låda.

Koka 3-5 minuter i mycket rikligt med kokande saltat vatten.

Pastan ska vara spänstig, men ändå mjuk när den är klar. Tenuta al dente: innebär att pastan håller bra spänst och tuggmotstånd.

Avstanna kokningen genom att slå ett glas kalt vatten i grytan.

Sila upp, men lämna någon fuktifhet kvar. Blanda med någon sås*, eller spola den kokta pastan som hastigast och blanda med smör och riven ost.

* Sugo alla puttanesca (Sås på horornas vis), Sugo al pomodoro e basilico (Tomatsås med basilika), Sugo agli aromi (Aromatisk sås), Sugo alle vongole (Musselsås), Quattro formaggi (Fyra sorters ost) etc etc etc.

Sugo alla puttanesca är den absolut godaste som finns, tycker jag!

Hur ska människan överleva utan pasta?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Pastan ska vara spänstig, men ändå mjuk när den är klar.

Sådan där "kasta spagettin i väggen och den fastnar" koncistens?
(brukar aldrig kasta pasta i väggen men vet att det är ett underligt sätt att testa det på...)

Avstanna kokningen genom att slå ett glas kalt vatten i grytan.

Hmmm, blir det verkligen skillnad mot att bara hälla ut det varma vattnet? Intressant, har aldrig hört talas om det tidigare. (förmodligen bara jag som är pastaokunnig)

* Sugo alla puttanesca (Sås på horornas vis)

Hahaha, kul benämning! :D

Förresten, är det ovanligt att man gör spagetti när man gör egen pasta? Tänkte bara eftersom de har det som "extra tillbehör" på Classe. Tycker att det borde ingå som standard. Eller så är det precis tvärtom, de ger inte med den eftersom de räknar med att alla ska köpa den som extra, så de får in extra pengar...:huh:
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Obs, obs, obs:

Färsk pasta kokas direkt eller fryses löst, utbredd i låda.

Koka 3-5 minuter i mycket rikligt med kokande saltat vatten.

Pastan ska vara spänstig, men ändå mjuk när den är klar. Tenuta al dente: innebär att pastan håller bra spänst och tuggmotstånd.

Avstanna kokningen genom att slå ett glas kalt vatten i grytan.

Sila upp, men lämna någon fuktifhet kvar. Blanda med någon sås*, eller spola den kokta pastan som hastigast och blanda med smör och riven ost.

* Sugo alla puttanesca (Sås på horornas vis), Sugo al pomodoro e basilico (Tomatsås med basilika), Sugo agli aromi (Aromatisk sås), Sugo alle vongole (Musselsås), Quattro formaggi (Fyra sorters ost) etc etc etc.

Sugo alla puttanesca är den absolut godaste som finns, tycker jag!

Hur ska människan överleva utan pasta?
Augusto...
Hade du recept till såsen...hhrmm "flickornas sås"

Menar du att man inte bör kyla degklumpen över natten?
 

augusto

Well-known member
Augusto...
Hade du recept till såsen...hhrmm "flickornas sås"

Menar du att man inte bör kyla degklumpen över natten?

Jag, de menar jag. Man ska inte kyla deglumpen över natten.

Sugo alla puttanesca ("Flickornas" sås)
Ricetta napoletana - The name originated in Naples after the local prostitutes.

Ingredienser för 4 personer:

1 msk kapris
50 g urkärnade svarta oliver (hög kvalitet)
1 knippa persilja
1 liten burk sardellerfiléer (=äkta ansjovisfiléer)
2 vitlöksklyftor
Drygt 1 dl extra virgin olivolja
500g färska tomater
1 röd pepparfrukt (piri-piri, till exempel)
salt
Peppar
Spaghetti

Doppa tomaterna i några minuter i kokande vatten så blir det lättare att skala dem, ta borta kärnorna och mosa dem.

Sköj, dela och kärna ur pepparfrukten.

Hacka kapris, de urkärnade oliverna och persiljan, var för sig med en kniv (hackkniv om du har en sådan).

Skala de två virlöksklyftorna, lägg dem i en rymlig panna och pressa dem med en gaffel.

Häll olivoljan i pannan och ställ den på plattan. Tillsätt ansjovisfiléerna och mosa dem med en gaffel. När du mosat sönder dem helt, tillsatts kapris och oliver, rör om ordentligt.

Lägg i tommaterna och pepparfrukten. Salta, peppra och låt såsen koka på medelstark värme i ca 15 minuter eller något längre. Det ska ha kokat ihoplätt och se något fet ut.

Tillsätt nu den hackade persiljan.

Häll därefter i den lagom kokta spaghettin som fått rinna av i ett durkslag och blanda den väl med såsen medan pannan står kvar på plattan. Häll över på ett uppläggningsfat och servera omgående.


Buon Apetito Calobra! ;)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Första testen!

Så var det dags!
Provkörning av pastamaskin Atlas 150. Man får väl se det som novisens rapport efter Augustos ingående pastaskriverier. :)

Gårdagens deg har nu mognat och vi sätter igång.
1794641710_761c1bb608.jpg

1794641748_150c0b9c18.jpg

Delar som vanligt upp klumpen i fyra och grabben börjar veva medan jag matar deg. Strax står jag där med en remsa som är fem cm bred och 70 cm lång. Schysst halsduk men svår att pasta med. Viker den och börjar om. Efter ett tag kommer jag fram till att de fyra klumparna borde vara åtta om jag inte hittar en annan teknik.

Dags att prova spagettiknivarna (Bandspagettifunktion och spagettifunktion ingår i grundvarianten) Blir inte alls bra. Blir som en randig trasig halsduk som kommer ut. Vet ej felet.
Försök två går bättre men man får lägga ned en del tid på att sära trådarna. Hade nog för platt/tunn deg.
Bandspagettisarna är mycket lättare att lyckas med.
1794641762_c5ac240ca4.jpg

Nästa gång ska jag prova en lite kompaktare deg. Kanske spagettitrådarna klibbar mindre då. En lustig sak var att att trådarna satt i hop två och två. Måste leta ifall jag hittar ngn justerskruv för valsarna.

Smaken...?
Tja, tror att en del monteringsolja kom i maten och det störde lite. Kan inte säga att jag kände det men psyket... Smakade mindre nu när pastan var tunnare. (Ok hade lite vatten i degen också för första gången).
Nästa försök blir bättre
1794641776_76ea7b186f.jpg
 

knasper

Well-known member
Wow, inspirationstråd! Dammade av min maskin igår för första gången på, ja vet inte när. Jag har någon liknande den som finns på bilderna, har för mig att den kostade runt en femhundring för 10-12 år sedan. Har tyvärr använts alltför sällan.

När extrautrustningen, gamla döda mjölbaggar, borstats bort (ansåg inte att dem skulle vara med och krydda) så gav jag mig i kast med Calobras grundreceptdeg. Det gick ovanligt smärt- och kladdfritt, jag har för mig att tidigare gånger har jag mjölat ned köket ordentligt. Visst fastnade min bandspagetti lite i varandra men degen hade torkat såpass mycket att dem delade sig i vattnet. "Bästa pastan på länge", tyckte familjen, för då vet dom att jag blir glad. Efteråt en dubbel ristretto på hemkörd blandning, mmmh, godsöndag.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Horornas sås

Så har man då kört pass 2 med pastamaskinen. Blev nattgammal deg den här gången också.
Provade att ha lite mer mjöl för att få en fastare deg. Då gick det mycket bättre att skära spagettin. För smidig/kletig deg sist.
Inget vatten i degen.

Så var det dags för Augustos "Horornas sås". En del arbete (engagerade frun där) men ack så god den var. Tillsammans med pastan (som var bättre än sist) blev måltiden den bästa på länge. Kanonrecept Augusto - tack där:):)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Lite kul...

Det första frun sa imorse:
Jag kan inte glömma vad god pastan och pastasåsen var igår...
Det Ni!:):D
 

augusto

Well-known member
Calobra, amico & altri amici :)

Attesta l'emozione di una spettacolare lasagne al forno(Gratinerad lasagne)

Ca 500-600 g hemlagad pasta.


Ingredienser till Ragù (köttsåsen):
500 g nötfärs
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 selleristjälk
1 morot
3 msk tomatpuré
1 dl rödvin
Buljong
ca 60g Smör
5 msk olja
Salt
Svartpeppar

Ingredienser till besciamella (béchamelsåsen):
50 g smör
3 msk vetemjöl
75 dl mjölk
Två (eller tre) nypor riven muskotnöt

Dessutom: rikligt med riven parmesanost och Herrgårdost


Preparazione

Ragù (köttsåsen).

Laga först ragùn. Skala löken och skrapa moroten, dela selleristjälken, dra bort eventuella trådar och skölj den. Lägg alt på en skärbräda och hacka med en kniv. Ta en lergryta, lägg i ca 60g smör, 5 msk olja och och de hackade grönsakerna, låt allt bryna på mycket svag värme. Tillsätt, sedan, köttfärsen och låt den få fin färg under ständig omrörning. Häll rödvinet och låt det koka in. Tillsätt därefter tomatpurén, utspädd med 3 msk varm buljong. Efter några minuter häller du i ytterligare 7 msk varm buljong. Rör om, peppra och låt säsen puttra under lock på mycket svag värme i åtminstone 2-3 timmar.

Späd under tiden med ytterligare buljong. Titta till köttsåsen och rör då och då i den så att den inte bränner vid. Salta lätt (tänk på att buljong i sig redan har salt).

Koka upp rikligt med saltat vatten i en stor kastrull. Lägg i lasagneplattorna, några i taget, och lyft upp dem med en hålslev vartefter de kokat färgigt (ca 5-10 minuter). Spola snabbt av dem under kallt vatten och lägg försiktigt upp dem på en fuktig, hård urvriden, handduk.

Besciamella (béchamelsåsen)

Smält smöret i en liten kastrull och tillsätt vetemjölet under ständig omrörning. Späd sedan lite i taget med mjölken, salta och låt béchamelsåsen koka i 5-10 minuter medan du fortsätter at röra.

Smöra en ugnsfast form, lägg i ett lager lasagneplattor, täck med ett lager köttsås (ragù), därefter béchamelsås och strö över parmesanost. Fortsätt att varva ingrediensernatills de tar slut. Avsluta med ett lager béchamelsås och strö över rikligt med parmesanost. Täcker med skivor av herrgårdost.

Ställ formen i 225° varm ugn och gratinera lasagnen tills den fått en bubblande gyllenbrun yta, ca 20 minuter. Serverar direkt ur formen. :D :lol:

Vin?: ;)

- Pio Langhe Nebbiolo (7306) 102:-
- Vila Santa (12507) 96:-
- Gloria Sangiovese (32433) 64:-
- Briccotondo Barbera (2773) 69:-
- Ramos (6139) eller Vila Santa (12507) 96:-
- Spier Vintage Selection (99564) 84:-
 
C

crema

Guest
augusto mera sås recept skulle vara kannon. lite nyfiken på vad "Sugo agli aromi" kan vara
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp