Pastamaskin

Calobra

Alnö Kaffehus
Behöver ljus och lykta i denna värld. :)
Gör med jämna mellanrum pasta hemma med barnen. Står och kavlar och skär. Pust och flämt och aldrig nog tunnt kavlat.
Vill nu ha en pastamaskin till hjälp.
Vad finnes?
Clas ohlson 500 spänn - rappel eller fungerande?
Ikea sa någon.
På italienska nätshopparna på "Shopping och konsument" verkar de kosta 3-4000 och ser ut som en matberedare. Motordrivna?:unsure:

Har inget mot att veva - ser det nog som en fördel tror jag. Vill inte ha ngt rappel. Vad ska jag köpa? Har någon lite erfarenhet? Maskin till salu?
 

AA

Skottjägare
Jag har Clas maskin och den har jag haft i cirkus 10 år. Den har använts ganska flitigt och den funkar kanon!

Jag har ingen erfarenhet av någon annan maskin men denna kan jag rekommendera.

Lycka till!

/AA
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Jag har Clas maskin och den har jag haft i cirkus 10 år. Den har använts ganska flitigt och den funkar kanon!

Jag har ingen erfarenhet av någon annan maskin men denna kan jag rekommendera.

Lycka till!

/AA
Tack för infon...
Den ser ju onekligen ut som alla andra basmaskiner så vad kan väl skilja? Vilka konster kan du göra med maskinen? Spagetti, lasagneplattor och tagliatelle?
 

nisseAC

Member
Och jag har en Ikea inget strul där heller, den börjar nog också vara runt 10år. Men jag vet inte om de fortfarande finns i butik.
Jag tror inte att det är så stor skillnad mellan maskinerna som man vevar.

Lycka till

Nisse

ps. men gott blir det
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Tjaaa,
det får kanske bli en Clas O.
Den verkar heta Marcato Atlas 150.
Undrar varför inte CO kör med samma reklambild som Marcato själv?
:lol:
http://www.marcato.net/mod-ContentExpress-display-ceid-14.phtml

1755783067_49a1459d0a.jpg
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Har aldrig gjort eller smakat egengjord pasta... är inte det rätt mycket jobb med det?

Gör man det för att det är en kul grej eller för att det är en enorm skillnad på smak mot färdigköpt?:huh:
 

theseal

Kaffeterroristen
den stora fördelen enligt mig är förutom att man kan peta ihop sitt eget recept efter tycke och smak är att man kan få den FÄRSK, riktigt FÄRSK. stor skillnad imho.
 

AA

Skottjägare
Tack för infon...
Den ser ju onekligen ut som alla andra basmaskiner så vad kan väl skilja? Vilka konster kan du göra med maskinen? Spagetti, lasagneplattor och tagliatelle?

Jag har bara gjort plattor till lasagne, småplattor för fyllning och tagliatelle. Om jag minns rätt så följde det med någon tillsats till men jag minns inte riktigt vad den gjorde. Jag har aldrig saknat den i alla fall.

Min är handvevad. Den på bilden har motor eller?

KG:
Smakskillnaden är enorm. Det är grymt enkelt att göra degen. In med den i kylen 1-2 timmar innan den skall manglas så har den svettats lite och blivit fastare och mindre kladdig.

/AA
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hmmm, kanske vore något då... Då kan vi ju ta den här tråden som en allmän pastatråd kanske?

Vad har Ni för hemliga favoritrecept på hemmapasta?:cool:
Fresta mig så kanske jag köper en pastare jag med.:coffee:
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Orsak 1: Det är gott. Faktiskt nästan en annan maträtt. Behövs ingen sås. Blir nästan för mastigt då. Vi kör pastan rakt av med lite pesto, soltorkad tomat, oliver, parmesan etc. Barnens favorit nr 1.

Orsak 2: Det är kul. Tar inte så lång tid att man hinner bli less. Även barnen hjälper till med sina pyttefingrar. Jobbar bättre än jag (barnarbete). Jag får sköta kaveln.

Göra pasta (så här gör jag):
Del I - 4 ägg + 400 gram vetemjöl + en matsked olivolja + lite salt.
Direkt i bunken och rör om. Rör om. Rör om. Knåda. Det tar minst 10-15 minuters tufft muskelarbete. Du är klar då du har en gyllengul smidig boll utan sprickor. Lägg i en plastpåse i kylskåpet. Ett par timmar säger en del. Ett dygn kör jag. Fungerar med en vecka eller två.

Del II - Dela bollen i fyra delar. Kavla eller använd pastamaskinen. Så tunnt du bara kan. Då du är redo att ge upp är du sannolikt halvvägs - det är därför jag vill ha en maskin. Rulla ihop degen och skär 5mm-skivor. Rulla ut skivorna. Det är här som barnen kommer till sin rätt!!
Häng remsorna över ngt. Snabbare moment än förväntat faktiskt.

Del III - Koka, efter ett par minuter flyter de upp och är klar. Då ser du att din tunna deg svält och 0,5mm blivit 3mm i kokt tillstånd.:lol:

Scheissegott!!:)
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Hur länge ska dem hänga där?
Varför kan man inte lägga dem i kastrullen på en gång, ska de torka lite till?
Eftersom du kokar pastan på bara ett par minuter vill du gärna lägga i allt på en gång. Då måste du ju mellanlagra/hänga tills allt är uppskuret. Men, jag har inte sett ngn anledning till att de ska hänga längre än nödvändigt. Skär färdigt och sen koka!
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Har en maskin från Clas i sjön som fungerar väl, har dock inget annat att relatera till.

Pastan då? Ja det är ju en ruskig skillnad mot vanlig pasta. Skillnaden jämfört m färsk köpt pasta är dock mindre enl mig. Helt klart värt "besväret"...
 

augusto

Well-known member
Pasta fresca all'uovo - väldens bästa pasta.

Ingredienser för 4 pers:
400 g vetemjöl (plus lite extra mjöl att strö över bakbordet)
1 tsk salt
4 ägg

Häll upp vetemjölet i en hög på bakbordet, gör en grop i mitten, strö över lite salt och slå i äggen i gropen.

Med fingertopparna, blanda vetemjölet med äggen och arbetar degen varsamt tills den är slät och fin.

Strö ut lite vetemjöl över bordet och knåda degen kraftig så att den blir en fast och elastisk bulle.

Arbeta degen genom att, med vänster hand, hålla degbiten mot dig och, samtidigt, tänja och dra ut den motsatta delen med höger hand, dessemelan återge degen sin bullform.

När det börjar bildas små luftblåsor på degytan, är den färdig.

Låt den nu stå i 30 minuter övertäckt med en lätt fuktad och urvriden handduk.

Strö ut lite vetemjöl på bakbordet, lägg ut degbullen och dela den i två eller tre bitar och kavla ut bitarna med en brödkavel.

Lyft upp den utkavlade degen med hjälp av brödkaveln och väng den. Passa på att strö ut lite vetemjöl på bakbordet, när de lyfter degplattan. Förtsätt tills degen blivit en tunn platta.

Välj, därefter, den form du önskar på pastan. Om du, istället för brödkavel, använder en pastamaskin, ska degbullen delas i små bitar.

Låt dem gå genom apparaten, med ett stort mellanrum mellan rullarna till en början, minska, därefter, gradvis, mellanrummet tills degplattan blivit mycket tunn.

När du sedan byter ut de släta rullarna mot de räfflade, väljer du vilken form av pasta du vill ha - bred eller smal tagliatelle, lasagneplattor eller amå rektanglar till fjärilsspaghetti.


Du kan bara inte misslyckas! :blush: :): :D
 

Wannabe

Well-known member
Jag fick en handvevad i julklapp för några år sedan. Aldrig använd. Har jag otur försvann den i senaste flytten.
Jag ska leta i helgen. Om jag hittar den kan du få den om du står för frakten.:)
 

augusto

Well-known member
Pasta verdi

Ingredienser för 4 pers:
250 g spenat
Salt
300g vetemjöl (dessutom, lite mjöl till bakbordet)
3 ägg

Rensa och skölja spenaten.

Förväll den sedan i det vatten som finns kvar på spenatbladen efter sköljningen.

Häll i 1msk salt. Låt den förvällda spenaten rinna av i ett durkslag och pressa så mycket vätska som möjligt ur den med en träslev medan den ligger kvar i durkslaget.

Låt den ånga av på spisen tills den torkat ordentligt och passera den därefter.

Häll upp vetemjölet i en hög på bakbordet, forma en grop i mitten, strö över lite salt, lägg äggen i gropen och tillsätt spenatpurén.

Gör pastadegen enl beskrivningen ovan.

Buon apetito! ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Om jag hittar den kan du få den om du står för frakten.:)

Jag känner mig träffad, och det låter som ett sjukt bra och kul erbjudande!
I så fall lovar jag att ställa till med en "Pasta som nybörjare" tråd, komplett med bilder på spektaklet, alla inblandade (tar väl hjälp av ungarna till upphängning som det tipsats om ;) ) och givetvis en recension av resultatet! :lol::cool:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Augusto verkar vara pastamästaren här i forumet (om ingen annan ger sig tillkänna). Det blir kanske till att använda ett av Augustos recept till en eventuell pastamaskinsinvigning.
Med lite durumvetemjöl i kanske då, eftersom det ska vara bra att ha i.

Men knåda för hand... det har man väl ändå en degknådarmaskin till? ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Jag fyller på med lite stulna recept från diverse sidor på internet:

Från Tasteline.com

Sv: Egna lasangeplattor?
Börja med att göra en helt vanlig pastadeg.

"Min" pastadeg:
200 vetemjöl
100 durumvetemjöl
3 ägg
1 krm salt
2 msk olivolja

Blanda alla ingredienser till en fin deg. Går bäst i matberedaren. Låt sedan degen vila i en halv timme, inslagen i en handduk.

Kavla sedan ut degen tunt. Om du har en pastamaskin, använd den.

För att göra lasagneplattor skär eller sporrar du ut den kavlade degen till
rektanglar, ca 10x20 cm.

Hemgjorda lasagneplattor ska förkokas innan du använder dem.

Lycka till.
Kökshäxan
Från gladafamiljen.blogg.se

5 1/2 - 6 dl vetemjöl
3 ägg
1 msk matolja
1 tsk salt
Valfri smaksättning
Från DVDforum.nu

Det jag testade senast var Jamies:

8 dl mjöl (specialvetemjöl, eller 4 dl vanligt + 4 dl durum)
3 stora ägg
8 äggulor

Japp, mycket äggulor blev det... Men det var den bästa jag testat hittills; lättknådad och smidig.

----------------------

i min bok är receptet:
8 1/2 dl pastamjöl
5 stora färska sprättägg

Annars såg jag nyss nåt program där han sa att tumregeln var ungefär 1 äggula per 100 g durumvetemjöl. Gäller väl att pröva sig fram antar jag.

----------------------

Testade precis en moddad variant av receptet som kommer med maskinen. 4 ägg samt 400 g. mjöl jämt fördelat mellan vete/durum.

Det blev lite segt faktiskt, säkert en kombination mellan att jag hade för mycket durum och att pastan blev lite tjock.

Men det är fanimig kul!
smileybiggrin.gif
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp