Vattenanslutning

junis

Member
Hej, ni som har vattenanslutning hur funkar det egentligen?

Jag håller på och slutför mitt kök ifrån distans men har snackat lite med butiker i Sverige om hur man skulle kunna ansluta en maskin. Det verkar finnas rätt få kranar som har extraanslutning vid blandaren men de två som har det har någon standard som heter "halvtumsgänga 21mm".

Säger mig ungefär ingenting. Vad jag vill göra är ju att ta slangen från maskinen, trycka på den på en köksblandare men inte under slasken, ungefär som en bänkdiskmaskin.

Frågan är då, är detta något som borde gå med en Vetrano, Della Corte eller en Brewtus?

Hur har ni som har anslutning burit er åt? Har sökt på forumet men inte hittat något vettigt.

/ A.

PS. Jo, jag har alltså inte köpt maskinen ännu. Men jag vill ju inte köpa en ny blandare för 3000 om två månader.
 

junis

Member
Svårt att hålla tungan rätt i mun alltid. Kranar skall det ju givetvis stå. Kökskranar eller "blandare" då ra'
 
C

crema

Guest
frågan var uppe för någon vecka sedan då kom dom fram till en sådan här
spelar ingen roll vilken maskin du skall köpa. glöm inte av att det brukar kräva ett avlopp också men det kan man lösa med en spann
 

Martin_Blomberg

Well-known member

junis

Member
Ok, tack för alla svaren. Verkar ju i princip inte vara några problem.

Och det här med avlopp. Det sabbar liksom min idé om jag trots allt måste dra ner något under bänken. Men man kan väl köra manuellt. Iaf på Vetranon står det.

Som sagt, tack för hjälpen. Nu får jag beställa en kran.

/ A.
 

Bjarne

Well-known member
Ja junis, har du maskinen nära slasken/diskhon på bänken så kan du koppla en kortare slang från slasklådan på Vetranon ner i diskhon. Så har jag det kopplat just nu.

Mitt vatten kommer från en 5L plastdunk på diskbänken som Vetranon suger i sig utan problem. Den ska direktkopplas inom en snar framtid, men jag är inte helt 100 på exakt var jag ska borra i bänken.

SEN DU - så tillkommer och det med vattenrening. har du mycket eller lite kalk i vattnet där du bor? En maskin i Vetranons klass bör ha en renare mellan sig och tillvattnet. Jag har köpt en DVA 8L regenerator, men har inte klurat ut hur den ska få plats under diskbänken brevid diskmaskinen.

På Värmdö där jag bor är det väldigt hög halt kalk i vattnet så reningen är ett måste om inte Vetranon ska dö i förtid.

Mitt tips är - kolla in detta med vattenrening också innan du slantar upp för maskin och inkoppling.

I övrigt kan jag bara säga att jag är hur nöjd som helst med vad min Vetrano preseterar :D

Lycka till med köpet/bygget!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp