Aerobie Aeropress 495:- VS. 170:-

costodia

Well-known member
Jag ska köpa Aerobie Aeropress, det är dock inte någon brådska, men det kunde vara kul att ha en sådan hemma, för att testa.

495:- verkar de flesta svenska butiker ta för den.

I princip alla amerikanska sidor jag kollat tar 25:95 dollar för den, enligt Forex 170:- svenska kronor.
Sen kommer portot till, och det verkar vara mellan 25 och 40 dollar, men det finns säkert någon av butikerna som har lägre porto (för det det kan väl omöjligt kosta så pass mycket att skicka ett så litet paket från USA?).

Johan & Nyström verkar vara generalagent i Sverige, och det är väl förklaringen till att alla svenska butiker tar samma pris.

Men är det någon som erfarenhet av att beställa Aeropressorn från USa till ett lägre porto?
 

MrBean

Well-known member
Glöm inte momsen som Tullen vackert kommer att avkräva dig, men det motsvarar ändå inte vad J&N ockerpris...
Finns den inte i Europa typ Tyskland el. Holland, tullad å klar...?
 

Nickeh

Well-known member
11% tull och 25% moms frå du nog räkna med då du kommer över 200 kr totalt för varan och frakten.
Kolla på internet affärer innom EU istället. Men i slutändan så är J&Ns pris inte så tokigt...
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Hehe, nja, nu ska vi lugna oss lite :)

Fokus ligger på rostning och där tillhörande produkter. Men visst, kvarn har funnits tidigare men intresset var lågt. Kanske beroende på att det var "fel" kvarn. Men visst, kanske man skulle återuppta detta. Aeropress ligger självklart inom produktområdet däremot.
 

lupoo

Well-known member
Hehe, nja, nu ska vi lugna oss lite :)

Fokus ligger på rostning och där tillhörande produkter. Men visst, kvarn har funnits tidigare men intresset var lågt. Kanske beroende på att det var "fel" kvarn. Men visst, kanske man skulle återuppta detta. Aeropress ligger självklart inom produktområdet däremot.

Visst Kongo! Men om Du gör ett paket med en hygglig kvarn(inte för dyr och som klarar press och brygg malning) och presskanna. Det skulle vara ett "RevolutionsPaket" i landet;). Perfekt pressent!!!

323:- för en Aerobie! Nu fick jag helt plötsligt "köplust"! Aj då:blush:
 

kafei

Well-known member
oj.
detta är ju riktigt bra priser alltså! att lägga en 500-lapp på plast har kännts jobbigt.
vill väldans gärna ha en, då jag hör att den levererar stadigt.
här ska beställas! :)
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Visst Kongo! Men om Du gör ett paket med en hygglig kvarn(inte för dyr och som klarar press och brygg malning) och presskanna. Det skulle vara ett "RevolutionsPaket" i landet;). Perfekt pressent!!!

323:- för en Aerobie! Nu fick jag helt plötsligt "köplust"! Aj då:blush:

Det är ett mycket intressant förslag lupoo. Billig knivkvarn låter som ett rimligt alternativ här då en dålig malkvarn ändå kostar ca 500 spänn... Någon som har något tips på kvarn? Max ett par hundra får den kosta... Man kan ju även se den som ett alternativ för den espressofanatiker som inte vill ställa om sin dyra kvarn till presskaffemalning...
(EJ FÖR ESPRESSO då jag vet att kvarntipsen om nyttan och nödvändigheten med en bra kvarn inte riktigt kan appliceras här:))
 

kafei

Well-known member
jag var långsam jag med:(

lassekongo -> hur mycket blir frakten för en Aeropress från gokaffe, inom Sverige?
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Jag ska kontakta posten då det med lite tur kanske går att skicka en Aeropress som brev/rulle. Jag tror att det går men man vet aldrig. I så fall kostar det som ett brev 500 gram + tillägg för att det är tjockare än 30 mm.
I sämsta fall går den som paket 0-3 kg som idag kostar hela 130 kr (posten skrattar hela vägen till banken...)
Men detta måste jag undersöka ordentligt först innan jag med säkerhet kan lova något. Jag återkommer alltså senare om detta i tråden.
 

knasper

Well-known member
....eller så slänger man med ett par kg kaffe när man ändå beställer från GoKaffe och slår ut fraktkostanden på alla ingående delar. Då blir GoKaffes pris på aeropress oslagbart (?).
Har idag invigt min aeropress. Riktigt gott kaffe, som en mjuk och fin americano. Detta på jobbet där mina Selectasmuttande kamrater misstänkt kollar på stollen som tycker det är värt att ta 2 minuter på sig att ordna kaffe när man bara kan trycka på knappen :huh: Några nyfikna finns det i alla fall, kanske jag har en chans att omvända någon?

OT: Har ni kollat in vad tillverkaren gör i övrigt. Frisbees och hundleksaker:lol:
 

Figurehead

Active member
Så dök då mina två beställda "aeropressar" upp från http://quahwa.dk. Stor eloge då de tagit 60dkr i frakt men slickat på frimärken för 115dkr =)

Hinner dåligt ikväll men imorgon blir det premiärkok!
 

kafei

Well-known member
knasper, det är ingen dum idé. börjar bli dags att köpa råkaffe faktiskt.


lassekongo -> vet du vad aeropressen väger? (så att man kan beräkna portot..)
 

costodia

Well-known member
Jag har kollat upp avgifterna från USA(Amazon) och de ser ut såhär ungefär:

Aeropressor: 170:-
Porto: 52:-
Postens avgift: 100:-


322:- alltså
402,50:- med moms

Köper man fler tillkommer tullavgift om 2,5%

Om man köper två 340+52+100=492 (246:-/styck) 252,15:- inkl tullavgift / 315:- med moms

Tre stycken: 510+52+100= 662 (221:-/styck) 226,52:- inkl tullavgift / 283,12:- med moms

Fyra: 680+52+100=832 (208:-/styck) 213,20:- inkl tullavgift / 266,25:- med moms

Så jag undrar, finns det två eller tre eller fyra skåningar som är pigga på att köpa från USa tillsammans med mig så PM:a mig, så kan vi ju beställa tillsammans.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp