Saeco Talea Giro

janus

New member
Hade tidigare en Gaggia manuell sak som har fungerat bra i många år. Men nu är sliten och vi har tröttnat på den så ville vi prova en automatisk maskin. Har just köpt en Saeco. Nu visar det sig att jag inte får till kaffesmaken som jag vill. Trots att jag har alla inställningar på stark smak så blir den blaskig. Det kommer för mycket vatten tycker jag. Hur mycket beror kaffesorten på resultatet? Är det någon som har erfarenhet av maskinen som kan ge tips, annars måste jag försöka reklamera maskinen. Några kvalitetskrav måste man väl få ha på en ny maskin av känt märke.

janne
ps synd att jag inte hittade detta forum innan jag köpte maskinen.....:(
 

Mangan

Well-known member
Kaffesorten är den viktigaste faktorn, tycker jag. Kör en sort som har lite mera robusta, Mauros Concerto funkar bra för många med helautomat.

Hur mycket vatten kör du med?

Tror nog att du kommer få igång maskinen till en smak du blir nöjd med. Den kan nog inte mäta sig med en bra halvautomatisk maskin, men köper man helautomat är man väl redo att ta den smällen med tanke på den bekvämlighet man vinner.

Lycka till!
 

janus

New member
Tack för svaret. Jag ska testa med din rekommenderade kaffesort. Tycker den blivit lite bättre vartefter vi brygger mer och mer.
 

Mangan

Well-known member
Av egen erfarenhet vet jag att det krävs en hel del finjusteringar innan man blir nöjd. Hade också blasksmak i början på min förra maskin. Men med lite trixande med inställningarna och med rätt bönor blev det supersmak, men det tog en vecka, tio dagar att hitta dit. :)
 

janus

New member
Nu har jag köpt Mauro De Luxe och resultatet blev riktigt bra. Man jag undrar hur man ska lagra bönorna? Kallt eller i rumsvärme?
Jag ser ljuset i tunneln.
 

Mangan

Well-known member
De luxen är grym, men vill du ha ännu mera tyngd i kaffet så är det concerton som gäller.

Svalt, mörkt och syrefattigt (tät förslutning eller envägsventil), vill bönorna ligga och mysa.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp