m-203 vs Compak k3 touch

Jeepers

Member
Står i begrepp att spendera mina surt förvärvade slantar på en kvarnuppgradering. Just nu står valet mellan demoka m-203 och compak k3 touch. Givetvis är priset en viktig aspekt (inkomst=Csn) men väger fördelarna hos k3 över prisskillnaden mellan dem?

:unsure:
 

mrjohan

Well-known member
Antar att du läst min tråd om Compak K-3 Touch?! Som Lars nämner har jag ju både en Demoka M-205 och en Compak. Demokan har jag kört med i två år och Compaken nu 4 månader. I tråden gör jag jämförelser mellan just Demoka- och Compak-kvarnarna.

Sammanfattning av min tråd visar nog tydligt att ifall jag skulle köpa ny kvarn idag och valet stod mellan dessa två så skulle jag inte tveka en sekund med att välja Compak. Båda kvarnarna är bra, men Compak spelar i en helt annan liga. En högre liga, där kvarnar såsom Mazzer Mini och Macap M4 även lirar.

Att köpa en Demoka M-203 eller -205 i Sverige idag kostar 2995:- (efter prishöjningen som nog (?) skedde efter sommaren). Via webben i Tyskland kostar den cirka 1700-1800:- exkl. frakt. Compak K-3 Touch kostar direkt från fabriken i Spanien cirka 2500:- inkl. frakt. Prisskillnaden är tillräckligt liten (om man ser till de billigaste alternativen) för att skillnaden i prestanda mellan kvarnarna skall väga tyngst och motivera köpet av en Compak.

Så tycker jag... :coffee:
 

Jeepers

Member
Compak spelar i en helt annan liga. En högre liga, där kvarnar såsom Mazzer Mini och Macap M4 även lirar.

Prisskillnaden är tillräckligt liten (om man ser till de billigaste alternativen) för att skillnaden i prestanda mellan kvarnarna skall väga tyngst och motivera köpet av en Compak.

Så tycker jag... :coffee:

Känslan jag fått vad det gäller demokan är att kvaliteten och standarden på de kvarnarna har varit lite ojämna. Vissa ägare har varit väldigt nöjda medan andra velat uppgradera ganska snabbt igen. Om jag ändå ska lägga en större summa pengar på en kvarn så vill ju jag att den ska ge ett stabilt intryck och inte lämna så stort utrymme för önskemål.

Vilka är de tyngsta argumenten för att välja k3 framför m-203, d.v.s. vad har/gör k3:an som gör att den spelar i en så högre division?
 

mrjohan

Well-known member
Vilka är de tyngsta argumenten för att välja k3 framför m-203, d.v.s. vad har/gör k3:an som gör att den spelar i en så högre division?

Priset, priset och priset!
Prisskillnaden är så pass liten, som sagt.
Annan kvarn med Compakens kvaliteter och prestanda kostar från 4500-7000:- i Sverige. Kanske 3500-5500:- ute i Europa.

Demoka, 49 mm's malskivor. Compak, 58 mm's malskivor.
Jämnare malningsgrad, vilket kan göra under för smaken på kaffet.
Lägre värmeutveckling, vilket sägs vara bättre för kaffet.

Timerfunktion på Compak, inte Demoka.
Lättare att bli konsekvent i doseringen, vilket är avgörande för ett konsekvent resultat i koppen.

Mindre spill från Compak jämfört med Demoka.
Kring Demokan ligger det några gram kaffe efter malning till en dubbel (om man inte använder modifierade pet-flaskor och andra egenhändigt tillverkade trattar eller dyl.) Compaken är mer eller mindre spillfri. Knappt något spill alls med andra ord.

Kaffet klumpar sig mindre på Compaken än från Demokan.
Mindre klumpar i det nymalda kaffet ger en jämnare fördelning av kaffet i filterkorgen, samt att det skvätter och spiller mindre enl. punkt ovan.

Compaken låter mindre än Demokan.
För husfridens skull?

Compaken maler kaffet snabbare än Demokan.
Kanske ett svagt argument hemma i köket där det mals begränsat med kaffe (fråga Lars och Molarin... :D).

Samtidigt är ju Demokan en mycket bra kvarn för sin storlek och i sin prisklass. Det säger kanske en hel del om att Compaken är ett ännu bättre köp!? Jajemensan!
 

Hawthorne

Well-known member
Skickade ett mail till compak för nån dag sedan utan att få svar.
Hur gjorde ni, spanska eller engelska?
Och skickade ni mailet via formuläret eller till coffeegrinders-adressen?
 

Tony

Well-known member
Vilka modeller kommer Ni att ta in och vet Du ungefär vad de kommer att kosta?


Vi håller på att kollar på just det sortiment som skulle passa in på de flesta, men G.O.D kommer in samt några mindre varianter,Våran hemsida håller på att byggas i talande stund, men kika in på www.spressobar.se i början av november så skall vi försöka få in alla kvarnar och maskiner där.
Men det blir nog K-3 serien, K-10 WBC & Conic och K-6
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp