Hur kommer jag igång med en nyinköpt espressomaskin (restaurangtyp)?

Martin_Blomberg

Well-known member
Nu har jag skaffat en Grimac Twenty : http://www.monteriva.se/Product.aspx?ppc=33&pc=33&pos=30&pid=5013

Men nu har jag några frågor om hur man kommer igång med espressomaskiner som har en fast vattenanslutning:
Jag har förberett för fast vattenanslutning i köket,men av praktiska skäl kan jag inte koppla in den där ännu.

1.Kan jag slänga insugslangen till maskinen (den som sen skall kopplas till vattenröret) i en 5 liters vattendunk och räkna med att maskinen suger vatten själv?

2. Kan jag isåfall placera vattendunken _under_ maskinen? Orkar den suga upp vatten? Eller måste jag placera vattendunken _ovanför_ maskinen för att få tyngdkraftshjälp?

3. Måste det finnas vatten inuti kokartanken _innan_ jag sätter på maskinen (dvs kopplar in strömmen)? Om det inte finns vatten i kokaren och maskinen inte är ansluten till vattenrör, blir det torrkokning då?

4. Nån som vet vart jag kan få tag på en manual till just denna maskin?

5. Annat att tänka på när man skall sätta igång en nyss hemkånkad espressomaskin av restaurangtyp?
 

iZappa

Well-known member
Tror ikke maskinen suger inn vannet selv ved å bare stikke slangen i en vanntank. Rotasjonspumpen trenger vel vann for å fungere. En flojet skulle løse den saken. Men jeg er ikke 100% sikker.

Det jeg er sikker på er at du ikke bør slå på maskinen før du manuelt har fyllt kokeren med vann. Dette gjøres oftest ved å koble den på vannettet og så åpne en ventil for manuell fylling under dryppebrettet. Da bruker man trykket i vannettet til å fylle kokeren uten at varmeelementet står på.

Ville være forsiktig med å forsøke å fylle kokeren fra en vannbøtte med strøm på varmeelementet. Både pga at rotasjonspumpen kan ta kvelden, samt at varmeelementet kan gå.
-----
Edit: ved nærmere ettertanke har jeg fylt en restaurantmaskin med vann fra en bøtte. Brukte da en annen pumpe enn de som er standard i espressomaskiner og et bilbatteri (denne maskinen hadde ikke innebygget pumpe).
 

Martin_Blomberg

Well-known member
en snabb sökning ledde mig hit


På sidan 10 i manualen från länken ovan står det under specifications:
Pressure, mainwater supply: 0%4 BAR.

Jag tolkar detta som att vattentillkopplingen kan vara mellan 0 och upp till 4 bar. Rätt?

Om rätt, så betyder väl 0 BARs vattentilförsel att man kan slänga vattenslangen till espressomaskinen i en dunk vatten? 0 BAR låter ju som inget vattentryck alls?
 

iZappa

Well-known member
Du kan jo bare teste. Du ser fort om maskinen suger inn vann eller ikke. For å være på den sikre siden kan du også bare koble av ledningene på varmeelementet hvis ikke maskinen har en to-trinns strømbryter.
 

Pac

Maskindoktorn
Kloka råd från iZappa. Om du skall experimentera med vattentrycket så koppla bort värmeelementet.
 

jb

Well-known member
Se svar vid frågorna

Nu har jag skaffat en Grimac Twenty : http://www.monteriva.se/Product.aspx?ppc=33&pc=33&pos=30&pid=5013

Men nu har jag några frågor om hur man kommer igång med espressomaskiner som har en fast vattenanslutning:
Jag har förberett för fast vattenanslutning i köket,men av praktiska skäl kan jag inte koppla in den där ännu.

1.Kan jag slänga insugslangen till maskinen (den som sen skall kopplas till vattenröret) i en 5 liters vattendunk och räkna med att maskinen suger vatten själv?
Ja, du kan köra med dunk men se till att ha koll på att där finns vatten hela tiden! Ja, maskinen suger vatten men pumpen mår långsiktigt lite sämre då den är konstruerad att jobba med ett vattentryck in på några Bar.

2. Kan jag isåfall placera vattendunken _under_ maskinen? Orkar den suga upp vatten? Eller måste jag placera vattendunken _ovanför_ maskinen för att få tyngdkraftshjälp?
Det händer på mässor att vi kör från dunk och dunken står unde bänken, detta funkar. Observera att pumpen jobbar utifrån det tryck den får från vattenledningen och är pumpen t.ex. ställd på 9Bar från där den varit inkopplad kommer arbetstrycket vid dunkanvändning att vara lite lägre.

3. Måste det finnas vatten inuti kokartanken _innan_ jag sätter på maskinen (dvs kopplar in strömmen)? Om det inte finns vatten i kokaren och maskinen inte är ansluten till vattenrör, blir det torrkokning då?
Normalt (utan kunskap om denna maskin) så har proffsmaskinerna två lägen; 1. startar maskinen och låter automatiken se till att det pumpas in vatten i kokaren... och 2. då man slår till strömmen för värmeelementet.
Om kokaren är tom kan det också hända att maskinens tidsinställning för hur lång tid pumpen får gå, vara inställd så att den stannar fast inte full volym fyllts på (om den har elektronikpanel brukr denna blinka för att varna). Slå då av och på till 1 igen och vänta till den pumpat in vatten klart (går också att se i vattennivåindikatorn när det är korrekt nivå).

4. Nån som vet vart jag kan få tag på en manual till just denna maskin?
Nätet, Monteriva?

5. Annat att tänka på när man skall sätta igång en nyss hemkånkad espressomaskin av restaurangtyp?
Se till att du har tillräcklig uppsäkrat proppskåpet ;)


Lycka till ;)
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Olrajt då, nu har jag tagit bilder. Skall föra över de till jobbdatorn imorn och lägga upp de här.

Ringde och pratade med Monteriva idag, de verkar inte ha nån manual till maskinen... Enligt serviceteknikern på Monteriva kan det vara knepigt om man får in luft i systemet, t.ex om man tar vatten från en vattentank och den går tom för vatten. Låter som samma problem som när man luftar bromsar på bilar?
 

MrBean

Well-known member
!! åk till Bauhus och köp en "bänkdiskmaskinskoppling" för någon hundralapp och sätt direkt på kranen, det har jag ;) har funkat helt OK i snart 2 år. Alternativt om du kan, sätt dunken högre än maskinen och använd hävertprincipen för att sätta systemet lite under tryck.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Här kommer bilder.
 

Bilagor

  • 1192527753_tmp_20071015460.jpg
    1192527753_tmp_20071015460.jpg
    67 KB · Visningar: 119
  • 1192527789_tmp_20071015459.jpg
    1192527789_tmp_20071015459.jpg
    85.7 KB · Visningar: 129
  • 1192527899_tmp_20071015466.jpg
    1192527899_tmp_20071015466.jpg
    96.9 KB · Visningar: 156
  • 1192527880_tmp_20071015465.jpg
    1192527880_tmp_20071015465.jpg
    104.7 KB · Visningar: 134
  • 1192527928_tmp_20071015471.jpg
    1192527928_tmp_20071015471.jpg
    75.9 KB · Visningar: 84

theseal

Kaffeterroristen
ÅÅÅH!!! TRÅÅKIGT!! Det ser verkligen trevligt ut. Är enkelknappen lite intryckt på manöverpanelen? Det bör väl gå att byta, ifall man nu stör sig på det?

Skådar jag gaggenau prylar infällda i köksbänken eller?
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Nu kvarstår bara att klura ut hur jag kopplar vattenslangen till vattennätet. Gängan på flexslangen till maskinen har 17mm i innerdiameter och gängan på vattennätet har nåt annat (12mm tror jag). Gaaaah!
 

Martin_Blomberg

Well-known member
ÅÅÅH!!! TRÅÅKIGT!! Det ser verkligen trevligt ut. Är enkelknappen lite intryckt på manöverpanelen? Det bör väl gå att byta, ifall man nu stör sig på det?

Skådar jag gaggenau prylar infällda i köksbänken eller?

Det är nog plasten ovanpå enkelknappen som har blivit utvidgat av allt tryckande. Själva knappen under verkar fungera normalt.

Ja det är en Gaggenau gaswok, som jag aldrig använder... Wokar på induktionshällen istället. Det ger mera värme.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
!! åk till Bauhus och köp en "bänkdiskmaskinskoppling" för någon hundralapp och sätt direkt på kranen, det har jag ;) har funkat helt OK i snart 2 år. Alternativt om du kan, sätt dunken högre än maskinen och använd hävertprincipen för att sätta systemet lite under tryck.
Bra ide! Just nu har jag dock nån korkad designkran som saknar gängor på insidan av utloppet. Så det går inte att skruva in nåt där.
 

MrBean

Well-known member
Aha.. det var synd men Bauhose har rörkopplingar oxå till vettiga priser. Skulle dock inte köpa "allt" som Bauhuse har, lite... dålig kvalitet...
Vilken pärla, känns som hon matchar designkranen... med eller utan gängor ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,356
Senaste medlemmen
Marsian
Topp