Jaha, då har man hittat et nytt intresse ... ;)

ChrisK

Member
Hej, Christer heter jag. Har den senaste tiden fastnat rejält i kaffeträsket och säkert tillbringat 4-5 timmar här på forumet de senaste dagarna ... Kan inte dricka mitt bryggda Gevaliakaffe på morgonen längre .. smakar besk strumpa ... I espresso/cappu-väg har jag endast en mokkakokare och en mjölkskummare men skall snarast uppgradera så fort jag kommit på vad jag vill ha för utrustning ...

Har druckit kaffe(hemmabryggt på en Melitta Linea Unica De Luxe
och Cappichino(på caféer). Drack min första(!) dubbla espresso i helgen på Waynes Coffee i Knallerian i Borås och var FAST! I går köpte jag min första flaska syrup och gjorde en smaksatt latte som kvällskaffe.. riktigt gott! men, jag saknar ju dom coola prylarna!

Va fan ska jag göra nu? Måste köpa UTRUSTNING!
 

lupoo

Well-known member
Välkommen till kaffevärlden.
Gå in på Deli Etc vid Södra Torget och prova en espresso (nästan enda stället Du kan få "the real thing" i Borås) sen är det nog riktigt fast...
Kan även rekomendera en tur till Göteborg och Kaffemaskinen för att dreggla över lite "coola prylar".
...och kom ihåg "Espresso är en matrialsport" det har Lars ("forumnörd") slagit fast.;)
 

theseal

Kaffeterroristen
Kan även rekomendera espressobarerna "bar Centro", "mahgony" och "da Matteo" som verkligen kommer öppna dina ögon.

Materialsport indeed, men halva nöjjet är blanka och dyra maskiner...

Som en bra inkörsport kan jag VARMT rekomendera maskinerna Gaggia Classic och Rancillio Silva; ligger runt 4-5kkr nytt och från 2kkr beggat på blocket. Kan du meka själv och inte är rädd att avkalka och göra rent beggade grejjer så går det lika bra. Grejjerna håller bra och resrvdelar finnes.

Sen MÅSTE du ha en BRA kvarn. (malet kaffe smakar gott i 5-30 minuter, sen börjar mycket av smakerna dra....)
Rancillio Rocky eller Minimocca M-203 2.5kkr nytt och från 1kkr beggat.

Nästa steg är större/dyrare/tystaren kvar och kanske en E61 HX maskin, finns iofs såna paket från 6-8kkr på blocket (nytt från 15-25kkr), men är klart överdöd i mina ögon såhär tidigt i karriären. Förutom att uppgraderingsångesten är en stor del av kaffenerderiet så kan jag tycka att det är värt att lägga mer pengar på baristan i början på kurser osv ist.

Bara att dyka in.....
 

mts

Well-known member
utan tvekan bästa sammanfattningen hittills theseal, du fick med allt utom tamper och mjölktermometer tror jag :D

Välkommen ChrisK
 

ChrisK

Member
tack

Tack för välkomnandet!

Jag har i nuläget siktat in mig på:
Maskin: Gaggia Baby Twin (vill ha Thermoblock eller HX eller värmeväxlare eller vad det heter; DVS inte behöva VÄNTA mellan bryggning och skummande och bryggning)
Kvarn: Gaggia MDF (billig(prisvärd?) kvarn passande till babyn?
ELLER
Kvarn: "Rancilio Rocky doser"

Komplett 7034:- inkl knock-box med Gaggiakvarnen eller 7734:- med Rancilio'n från kaffegrossisten.se ... ÄR detta ett bra startkit?


sen måste jag ha en tamper åxå ... och några mjölkkannor ... och .... kaffebönor

... kommer bli dyrt detta
 

theseal

Kaffeterroristen
Jag har bara erfarnhet från den billigare Gaggian MM, vilken suger get.

Jag skulle satsat mina pengar på en Rocky DOSERLESS, mindre förbrukning och mindre ställen kaffet kan ligga kvar och bli gammalt. (den är dessutom nån hundring billigare)
 

ChrisK

Member
Jag har bara erfarnhet från den billigare Gaggian MM, vilken suger get.

Jag skulle satsat mina pengar på en Rocky DOSERLESS, mindre förbrukning och mindre ställen kaffet kan ligga kvar och bli gammalt. (den är dessutom nån hundring billigare)

ok, tack för tipset. Innebär doser att man får kaffet rätt ner i filtret i rätt dos? Om man inte har doser hur gör man då? Mal i nåt annat och väger in rätt mängd för att sen lägga det i filtret och pressa?
 

theseal

Kaffeterroristen
med en "doser" så maler kvarnen ner i ett doseringshus där du doserar ut en ställbar mängd i portafiltret... IMHO inte speciellt användbart för hemma bruk då dosern måste vara ordentligt fylld för att doseringen skall fungera.

Utan doser så leds kaffet rakt ner i PF, mindre spill och absoult färskt kaffe. NACKDELEN är dock att det kan få för sig att spruta runt kaffe i köket pga statisk elekticitet och "sprut utanför"..

skall hitta bild för jämförelse
 

theseal

Kaffeterroristen
Rocky Doserless
rancilio_rocky2.jpg

Där ser du näsan som riktar ner det malda kaffet i PF.. Risk för spill om det sprutar förbi.

rancilio_rocky_large.jpg

Där man klart och tydligt ser doseringshuset.
 

lupoo

Well-known member
ok, tack för tipset. Innebär doser att man får kaffet rätt ner i filtret i rätt dos? Om man inte har doser hur gör man då? Mal i nåt annat och väger in rätt mängd för att sen lägga det i filtret och pressa?
Doser är en behållare som det malda kaffet kommer ner i och därifrån doseras det ut till portafiltert, (oftast med en fjäderbelastad spak som man för fram med ett trevligt "floff floff" ljud). Tyvärr så är det ingen bra lösning för hemmabaristan då dosern sammlar kaffet och det blir kvar kaffe som blir "gammalt" (allt kaffe som är mer än 2 minuter efter malning är "gammlat").

Så kvarn som mal rätt ner i portafiltret är att föredra i hemma miljö.

edit:sälen har visst mindre att göra på jobbet (och är snabbare här) idag än jag ;)
Bra jobbat!
 

ChrisK

Member
jahaaa okej jag fattar!

Bättre med en doserless då alltså

Sen funderar jag lite... Jag vill ju inte behöva vänta på nedkylning/uppvärmning som sagt men jag är riktigt sugen på en Rancilio Silvia... verkar vara en riktigt bra maskin men med den måste man vänta mellan? Är det en massa väntande och jobbigt om jag vill göra 2-3-4 cappuchino/latte på raken?

Rancilio Silvia eller Gaggia Baby Twin ..
 

ChrisK

Member
Finns en Gaggia Baby Twin på blocket för 4K. "Ny i kartong" Har mailat för att se om den finns kvar och om det finns kvitto/garanti, kanske kan pruta några hundra och tjäna en tusing mot en ny!

... å andra sidan har kaffegrossisten ett prisvärt startpaket med Rancilio..
 

theseal

Kaffeterroristen
Ang Rancillion/Classicen så tycker jag den stora väntetiden/olägenheten är när man skall få NER maskinen i temperatur..
Skall man inte göra fler än 4 cappu så funkar det GRISBRA att köra två skott och innan du tömt PF och fått fram mjölken så är maskinen uppe i temp för skumming.

Skall du göra fler så bör man nog göra det i två omgångar och då är problematiken IMHO att få ner maskinen till rätt temp.

JUUUST det, classicen och baby twinnen behöver moddas med Rancillio röret för att det skall gå att skumma mjölk på ett vettigt sätt.... Orginal "turbo-frothern" gör ett tjockt oanvänbrat skum IMHO. moddningen kostar några 100 och tar 20 minuter från start till stop.
 

Janne66

Active member
Hej alla kaffefreaks!

Nybörjare här, men inte som kaffeälskare.

Ska ge mig lite tid att sätta mig in i forumet, men kan redan nu hoppa in i debatten om kvarn.
Jag kör själv med en Rancillo Doserless till min Isomac Tea och kan verkligen rekommendera den (ja, både för den delen-de utgör en perfekt komo). Maler perfekt och är lätt att finjustera utifrån typ av kaffe. Är ju lite kul att pröva olika sorter och då behöver malningen justeras.
Sen är den lätt att använda och det blirlite mer hantverk att dosera själv. Kan ta några gånger att få in rätt mängd, men när det väl är gjort är det lätt att själv välja lite svagare/lite starkare genom att justera mängden.

Ja, så var premiären här på forumet avklarad.

Må så gott och gu´tår! / Janne
 

ChrisK

Member
Ang Rancillion/Classicen så tycker jag den stora väntetiden/olägenheten är när man skall få NER maskinen i temperatur..
Skall man inte göra fler än 4 cappu så funkar det GRISBRA att köra två skott och innan du tömt PF och fått fram mjölken så är maskinen uppe i temp för skumming.

Skall du göra fler så bör man nog göra det i två omgångar och då är problematiken IMHO att få ner maskinen till rätt temp.

JUUUST det, classicen och baby twinnen behöver moddas med Rancillio röret för att det skall gå att skumma mjölk på ett vettigt sätt.... Orginal "turbo-frothern" gör ett tjockt oanvänbrat skum IMHO. moddningen kostar några 100 och tar 20 minuter från start till stop.

En cappu görs väl på en dubbel espresso? Måste man inte göra 4 "skott" då för 4 cappu?
 

kaleii

Well-known member
Cappuccino görs vanligen på en enkel espresso. Gör du en dubbel blir det väl cappuccino scuro (en mörk cappuccino).

Så 2 dubbla räcker för 4 cappuccino.

I och för sig så väljer man ju helt själv vad man vill dricka, så det spelar ingen roll.
 

ChrisK

Member
Jahaa, okej. Har fått för mig att en cappucino görs på en dubbel espresso(precis som en latte?)

Här säger dom att en cappucino görs på en dubbel: http://www.tasteline.com/default.ns?lintDocumentID=1115&strItemID=showDocument

Det blir väl inte en scuro för att man gör på en dubbel? du har väl bara större kopp/glas och ändå samma proportioner?

Ja, jag vet inte. Vill bara kunna göra 4 cappucino/latte hyfsat snabbt och smidigt "samtidigt"

Klart man kan göra en liten cappu på en enkel espresso men om man vill ha en "mellan" eller "stor"?
 

kaleii

Well-known member
Det blir väl inte en scuro för att man gör på en dubbel? du har väl bara större kopp/glas och ändå samma proportioner?

Jag har cappuccinokoppar som rymmer ca 17 cl, och det är dem jag dricker cappuccino från. Drämmer jag in en dubbel espresso i cappuccinokoppen så blir den per automatik mörkare :)

Klart man kan göra en liten cappu på en enkel espresso men om man vill ha en "mellan" eller "stor"?

Vill jag ha mer dricker jag en caffè latte (som jag gör på en dubbel). Att välja att ha mer eller mindre skum där uppe är helt enkelt en smaksak.

Gör precis som du vill. Det blir roligast så. Det enda jag vill ha sagt är att det räcker med två dubbla för att göra fyra cappuccino :D
 

theseal

Kaffeterroristen
"liten" eller "stor" är styggelser från icke rättrogna kaffeblaskare!!!

En cappuccino görs av en enkel espresso och en cappuccino scuro, eller kort scuro görs på en dubbel espresso. Det är alltså olika förhållande mellen mjök och kaffe då dom skall rymmas i samma kärl (cappuccino koppen är ca 16cl)

ahh, Keleii snabbare..
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp