Jaha, då har man hittat et nytt intresse ... ;)

ChrisK

Member
Ahaa, ok tack så mycket då fattar jag!

Rättstroget eller inte, brukar man inte kunna beställa "mellan" och "stor" cappucino ute? Vad menar dom med det då? Är det inte bara en större eller mindre cappu med samma blandningsförhållanden?
 

HeMo

Well-known member
I valet av kvarn ska man inte heller räkna bort QuickMill Apollo. Jag har en M-203 som jag är mycket nöjd med, men skulle jag välja en kvarn i samma prisklass idag tror jag det skulle bli Apollon.
 

ChrisK

Member
Den var snygg HeMo, säkert bra också. ska kolla närmare på den också..

En annan sak, funkar det att mala kaffe för bryggare/presskanna etc med dessa kvarnar?
Och, har ni bönor liggandes i bönhållaren "hela tiden"? Blir dom inte utsatta för ljus och värme och dåliga? Eller fyller ni på lite grann efter som efter behov?
 

theseal

Kaffeterroristen
På dom ställen där man kan få en stor eller en liten brukar en enkel espresso vara 5-7cl och mer likna en lungo än något annat... Bastarder allihopa.

Ang kvarn går det UTMÄRKT och man kan med FÖRDEL mala kaffe till presso och till vanligt brygg, själv malde jag idag upp lite single estate Kiri Kenya AA+ med utmärkt resultat i pressokannan.
Jag, som tillsammans med min fru, våra grannar och vänner, är storförbrukare gör åt ca ett kg i veckan. Jag smäller i hela påsen i hoppern, som bönhållaren också kallas, på en gång och jag känner då ingen skillnad under kaffets korta livstid hos mig.
Jag vet att det finns andra åsikter om detta här på forumet, men man får väl helt enkelt dricka mer kaffe ;)
 

johey

Well-known member
Jag har haft min Silvia och Rocky (doserless) i ett år, och kan inte annat än att rekommendera kombinationen. Den enda tidigare erfarenhet jag har är dock en Krupsleksak i kombination med en Isomac Prof Inox, och det i jämförelse är ju aningen orättvis.

Men säga att man snabbt slänger ihop något är nog att överdriva en smula. I alla fall för mig. Det tar tid att värma upp maskinen. Att pilla ihop en bra shot tar tid. Värma upp ånga tar tid. Jag har inte provat att göra fyra cappuccinoar på rad, men det skulle ju gå... Även om jag tycker att kaffet i de två första kopparna skulle få stå och vänta lite för länge. Silvian är ju ingen cafémaskin direkt.

Räkna också med att Silvian behöver ompyssling. Varje kväll måste du natta henne. Det tar mig nog 10 minuter eller så att tömma sumplådan, diska portafilter, tömma vattenbehållaren, backflusha och torka bort allt fult på och runt maskinerna. Ja, jag backflushar (utan rengöringsmedel) efter varje dag jag har använt maskinen. Annars smakar kaffet dynga vid nästa användning. Det är dock värt allt besvär tio gånger om. Det blir ju kaffe man både kan dricka själv och bjuda på. :coffee:
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp