Malmö Koppi

Axel

Well-known member
En liten uppdate för er som inte har tid att titta förbi Koppi varje dag.
Charles och Anne har precis kommit hem från semestern i Panama och med sig har de oerhört goda nyhet som jag droppade lite ytligt i en annan tråd.
De har nämligen köpt in helt tokgrym Geisha från Panama och har ensamrätt på den.
Det är ingen microlot utan en NANOLOT och handplockas under ett och samma datum dvs någon dag denna veckan från Charles och Annes handvalda träd.

Enligt Charles min och hur han sken upp när han berättade om kaffet idag är det kanske de bästa kaffet koppi någonsin haft. Priset som är något över Arichan och tyder även på att detta är något man inte bör missa...
 

djneo

Well-known member
Jag har ju varit ute på en liten semester till H-borg och tänkte ju att jag skulle gå till Koppi men tyvärr har de haft semesterstäng tills idag den 10:e och vi åkte ju hem igår den 9:e...

Någon som vet hur man kan köpa Koppi kaffe på nätet är lite sugen på red clay men vet inte var man kan handla det bara??

Vill ju ha det ganska nyrostat också...
 

Almapeso

Well-known member
Jag har ju varit ute på en liten semester till H-borg och tänkte ju att jag skulle gå till Koppi men tyvärr har de haft semesterstäng tills idag den 10:e och vi åkte ju hem igår den 9:e...

Någon som vet hur man kan köpa Koppi kaffe på nätet är lite sugen på red clay men vet inte var man kan handla det bara??

Vill ju ha det ganska nyrostat också...

Om det inte finns kan jag kila in och köpa lite påsar. Vet inte vad frakten kan gå på men torde inte bli för allvarligt (45-60 kr).
Skicka ett PM så kan vi ta det där.
 

costodia

Well-known member
Senast jag var uppe hos dem berättade Charles att de inte uppdaterar sin blogg längre. Så jag har inte haft koll på vad de hittar på längre.

Så besökte jag nya Nesta i Lund och de delar delvis personal med Koppi.

Som jag förstod det så har de varit nere i Syd/mellan-amerika och köpt bönor. Måste upp där igen.
 

Axel

Well-known member
Charles berättade för mig senast jag var där att nu de närmsta veckorna när hans nya grejer kommer in, så kommer de att ha en "öppen koppningskväll" för alla intresserade. Av att döma på hur lyrisk han varit hela våren över det "Nya" och hans strålande min så fort han pratar om det, lär det bli grymt.
Håll utkik för ett exakt datum.
 

Axel

Well-known member
För er som är intresserad kommer bestämdes idag en helt ny blandning som innehåller deras helt nya Etiop. Charlie har även införskaffat sig en extrakvarn där ni oftast kan smaka en underbar geisha men även andra roliga singlar.
 

Axel

Well-known member
Blandningen ligger nu i kvarnen och består av endast tre komponenter. En helt ny Brasse, en från panama och deras helt nya etiop som påminner oerhört om arichan.
 

FabianP

Well-known member
Alldeles för låg frekvens i tråden för att göra Koppi rättvist!

Var där idag, två gånger med en liten paus emellan rättare sagt. Panama Carmen och Kenya Karimikui (Ja, jag kopierade in namnet..) från Aeropress. Carmen var otroligt söt, som att dricka honung nästintill, och Kenya var den bästa Kenyan jag druckit. Har annars lite svårt för dem, men här rockade den. På det en enkel var på "The Real McCoy" och Melvins blandning. Smak och utförande strålande på båda, McCoy tog dock hem vinsten med liten marginal i mina ögon. Båda två uppfyllde allt för att platsa som referensobjekt i "Hur skall en espresso smaka"-tråden. :)

Full pott, helt enkelt! Trevligt att träffa Anne också, som tidigare lyst med sin frånvaro.

/Fabian
 

Sunschein

Well-known member
Underbart att höra Fabian, jag är helt såld på Koppi och har varit ett bra tag. Blev ett besök där för 4 dagar sedan och då testade jag deras Costa rica Zalmari estate som espresso och Karimikui ur Hariofiltret. Gudomliga båda två. Köpte även med mig en påse Carmen och en Karimikui. Har öppnat Carmen och den är sjukt bra som alla bryggmetoder jag hittills testat :)

Vad bestod deras nya blend av, Fabian? Fick du reda på det? Blir en beställning när den här laddningen är slut. Ser verkligen fram emot att prova deras nyinkomna tvättade finca elida. Den var sjukt bra som natural och kan tänka mig att den är kanon som tvättad :)
 
Senast ändrad:

FabianP

Well-known member
Vi är nog ungefär lika frälsta, Sun.. :)

Nya blenden var fyra kaffen, två var från Panama (Carmen och Elida?), därefter vet jag faktiskt inte riktigt. Läste det, men för mycket intryck på en gång, kanske..
Någon som vet bättre får gärna fylla på! Kul att man kan få kaffena från AP och Hariofilter. Måste prova Hariofiltret nästa gång, har redan startat lite av ett passionerat förhållande med det.

/Fabian
 

MrNoOne

Well-known member
Var förbi igår och plockade upp 2 påsar. Är osäker på vilka, blev först tipsat av en tjej om 2, men när jag skulle betala tyckte Anne jag skulle byta en av påsarna till en annan. Får kontrollera senare vilka jag fick med mig hem. Var alltfär länge sedan man var förbi Koppi, missade deras Giant Steps som alla tyckte var en klockren påse.

The Real McCoy
Carmen Estate Natural, (byttes från Zalmari Estate - Honey)
 
Senast ändrad:

FabianP

Well-known member
Vad bestod deras nya blend av, Fabian?

Var förbi idag igen, och nu köpte jag med mig en påse av The Real McCoy. Den består av Daterra Sweet Collection, Elida Natural, Volcancito och Zalmari Honey. Förbannat god, fick en riktigt bra enkel på plats, och dito americano till mig och cappu till sambon här hemma lite senare. Kul med ett ställe som har stabila sommarjobbare! Man kanske kan misstänka att det finns bra mentorer på plats.

Drack även Elida Natural både som vanlig brygg och Hariofilter. Förvånansvärt vilka skillnader det blir, rätt så mycket mer frukt med Hariofiltret och även lite mer fruktsyrlighet, tyckte jag. Kan vara Charles kärleksfulla bryggning som bidrog till skillnaderna :)
Intressant bryggteknik begagnades också, I like.

Det enda tråkiga är att det kostar 120pix att åka fram och tillbaka från Lund, när inte sommarkortet gäller...

/Fabian
 

Axel

Well-known member
Någon som ska till Koppi och deras 3 årsfirande nu på tisdag? Vet inte om det gäller allmänheten eller endast stammisar, men hade varit kul och träffa lite RKfolk. Blir gott snack med mycket vin och god mat!
 

donald

New member
Var på Koppi idag - första gången nånsin, tog en Cowboy Latte :D mysigt namn, hehe.

Tyckte den var väldigt god!

Lär nog dra dit igen i veckan ... :)
 

Axel

Well-known member
Charles och & Anne drar till Belgien för att brygga världens första IPA med kaffe i hos mikkeller. Det innebär att jag gästbossar på Koppi mån - torsdag!
Kom gärna förbi på en tass!
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp