Malmö Koppi

Axel

Well-known member
Kul och höra Ernst! Hoppas Arvid tog väl hand om dig. Den brasilianska bönan var och är - Extra Sweet Daterra! Så visst har vi smaklökar :)
 

Fredrik

Well-known member
Cyklade till Koppi ToR från Kävlinge tillsammans med frun i lörsdags. Lite drygt 9 mil blev det och besöket på Koppi överträffade mina högt ställda förväntningar. Charles och Anne visade upp sin cykelintresserade sida och vi fick parkera våra racerhojjar inne i lokalen. Espresson (nya blandningen Finger Snap) satt som en smäck och jag köpte genast på mig ett halvkilo. Cappuccinon överträffade också mina förväntningar och var enligt frun "minst lika bra som hemma". Tack för gott kaffe och trevligt bemötande - vi kommer gärna på cyklarna fler gånger.
 

Axel

Well-known member
En uppdate för er som inte är på koppi varje dag..
Charles och Amber har bestämt sig för att ta bort bryggen. De tycker inte att kaffet blir fullständigt rättvist och framöver kommer det endast serveras presskannor. På det här sättet får de större utrymme att individualisera varje kopp och få fram vikten vid specialkaffe ännu mer. Priset kommer höjas men fokus på drycken blir avsevärt mycket högre. Tiden, doseringen och alla parametrar kommer Charles/Anne/Petter fortfarande styra så att kaffet blir helt korrekt tillrätt. Det kommer alltså skillja sig från Lilla kafferosteriet i Malmö där kunden själv väljer dragläget. Visserligen är det ganska trevligt för oss kunniga men desto mindre trevligt för nyfrälsta och gemene man som inte förstår skillnaden på 3 och 10minuters dragtid. I dagsläget blir det lätt att folk tror att "dagens brygg" är vilket skit som helst.
Är ni intresserade av att påverka Charlie och Anne med era idéer så spring in i veckan. Förövrigt är Auroran extremt bra i pressen och arichan har varit underbar som espresso i veckan. Mycket citrus och mycket mycket mer bär än de tidigare varit.
 

costodia

Well-known member
Tiden, doseringen och alla parametrar kommer Charles/Anne/Petter fortfarande styra så att kaffet blir helt korrekt tillrätt. Det kommer alltså skillja sig från Lilla kafferosteriet i Malmö där kunden själv väljer dragläget. V.

Mellqvist Söder i Stockholm har är fräck liten timer som står på fyra minuter på sina presskannor. Det tyckte jag var en väldigt bra lösning. Märkligt att inte fler tagit efter.
 

Molarin

Well-known member
Mellqvist Söder i Stockholm har är fräck liten timer som står på fyra minuter på sina presskannor. Det tyckte jag var en väldigt bra lösning. Märkligt att inte fler tagit efter.

Samma på ett ställe i Halland. Lååångt före Mellqvist! :)

Det är bra med presskannor men att helt skippa brygg? Kan det vara bra för affärerna?
 

Axel

Well-known member
Det är bra med presskannor men att helt skippa brygg? Kan det vara bra för affärerna?

Med tanke på att de som säljs mest är brygg, så nej. Det är troligtvis inte alls bra för affärerna... Å andra sidan har ju Koppi mer eller mindre monopol på bra kaffe här i Helsingborg så, vem vet.
 

costodia

Well-known member
Mellqvist tar 25 kronor för en kanna brygg, det tycker jag är schysst.
De höjer snittinköpet för de som bara köper en enkel och erbjuder mervärde för de som köper cappucino.
 

Axel

Well-known member
Tror dessvärre inte Koppi kommer dansa kring den gamla skolans vals längre. Priset kommer landa runt 28kr för en storkopp press, det är på tiden att vi tar betalt för riktigt kaffe....
 

Lars

Well-known member
Fick en riktigt smaskig presskanna med Aricha #17 i lördags. Dessutom fick vi smaka på en riktigt trevlig Colombia 90+ (har tyvärr glömt namnet) som espresso. Fantastiskt söt och god. Mycket inspirerande upplevelse!
 

Axel

Well-known member
Fick en riktigt smaskig presskanna med Aricha #17 i lördags. Dessutom fick vi smaka på en riktigt trevlig Colombia 90+ (har tyvärr glömt namnet) som espresso. Fantastiskt söt och god. Mycket inspirerande upplevelse!

Det var Auroran du fick smaka, den är nästan ännu bättre som press!
 

mrjohan

Well-known member
Yes box alright! Jag käkade lunchmacka, drack presskannekaffe och köpte bönor. Satt du där och häckade?
 

Axel

Well-known member
Jag satt vid baren och häckade med några koppar brygg/press och espresso :) Nästa gång haffar jag dig. Vad blev det för kaffe ?
 

mrjohan

Well-known member
Denna gång en påse Milstones till espressomaskinen och en påse spännande indiskt, Balmaadi Estate, till aeropressen (eller kanske även den som espresso... måste testas).
 

Almapeso

Well-known member
Tänkte svänga förbi Koppi idag eller imorgon för att inhandla en påse eller två efter jobbet.
Några tips?
Jag har inga prefererenser utan är nyfiken på allt.
 

Axel

Well-known member
Charles har blandat ihop en ny "husetsblandning". It is good shiet, mer delikat syra och sötma än milestonen om du fråga mig! Rostad och gjord idag eller igår om jag inte missminner mig.
 

Neo

Well-known member
Stack in om koppi i fredags o tog en cappucino. Blev inte helt tagen men den va klart godare än genomsnittet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp