Med eller utan doser?

AA

Skottjägare
Jag går och funderar på ny kvarn och undrar vad ni har för åsikter vad det gäller dosern.
Skall man köra doserless eller skall man ha med doser?
Doser för att motverka klumpning?
Doserless för så lite bönrester i kvarnen?

Vad har ni för tankar och åsikter om detta?

Ha de´

/AA
 

Trase

Well-known member
Casadion är doserless och ger inga klumpar så det gäller säkert fler doserless-kvarnar. Skönt med minimalt spill/gamla rester.

En annan finess som vi nu inte kan vara utan är timer-funktionen som är lätt/snabb att ändra på. Du är ju redan van vid timer så om kvarnen inte har det så kan man göra som Teme och koppla in extern timer...
 

Bjarne

Well-known member
När jag bytte Silvia/Rocky mot Vetrano/Mazzer så blev det doserless med timer. Har inte ångrat det en sekund.

Väldigt bekvämt och lätthanterat. Har inte råkat ut för flera snabba beställningar, som gjort att jag önskat en doser, ännu men kanske kommer vid 50-, 60- och 70-årskalasen ;) Tills dess nöjer jag mig med den doslösa varianten.
 

mrjohan

Well-known member
Instämmer. För hemmabruk är det utan dosator som gäller. Motivering om varför har du fått ovan.. :D
 

AA

Skottjägare
Skönt med en enig panel!
Då blir det utan doser. Då skall man bara bestämma vilken...

Roburen kommer ju utan doser i vinter/vår har jag hört. Vet bara inte om den kommer in under mina takbjälkar i skånelängan...

Vi får se vad det blir..

Ha de och tack för inputen!

/AA
 

zix

Well-known member
Doserare. Ovanför malhuset.
Fast det är lite svårt att få tag i såna kvarnar, så tills vidare säger jag att det kvittar, doserare eller doserarlöst är lika dåligt. Eller lika bra, om du vill.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,695
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp