Vad har du för tamper?

Vilken är din favorit-tamper?

  • Torr

    Röster: 6 3.8%
  • Reg Barber

    Röster: 18 11.3%
  • Impod

    Röster: 28 17.6%
  • Pullman

    Röster: 2 1.3%
  • Xpressivo

    Röster: 60 37.7%
  • Plast-standard

    Röster: 5 3.1%
  • Noname

    Röster: 10 6.3%
  • Annan

    Röster: 30 18.9%

  • Totala väljare
    159

Molarin

Well-known member
Vilket är din favorit-tamper? Berätta för oss vilken tamper som ligger bäst i din hand. Vad är bra med den? Något negativt? Det här kommer att bli den officiella "stora tamper-tråden"!
 

Marv

Well-known member
Xpressivo Barista. Den har en extraring som man kan sätta dit så att den passar mina stora labbar. Ligger grymt skönt i handen. Vikten är tillräckligt för att den skulle funka som vapen om man skulle överaska en inbrottstjuv ngn gång.
 

treefinger

Well-known member
Röstade på torren även om jag inte testat någoin av dem.. får lite dåligt samvete såhär i efterhand.. men de såg förtroendeingivande ut. Vad kostar de olika typerna?
 

Yirgacheffe

Well-known member
Hmm. Röstade på Impod. Stöter jag inte på ngn trevligare, så får det nog bli en sådan nästa gång jag känner att lite pengar måste bort.
Ingen som känner sig manad att öppna en tamper-butik i Stockholm? En buti med all världens tampers där man kan låna hem ett gäng, för att komma fram till den optimala upplevelsen.
 

lupoo

Well-known member
Impod Interrogativo
Provade igenom hela hyllan med 58 mm tampers på Kaffemaskinen när jag uppgraderade på maskinsidan.
Gillar tyngden och att den passar bra i min hand samt att den är förhållandevis ganska "kort", vilket gör att jag kan ha kontakt med tumme och det böjda pekfingret på kanten på filterkorgen.

Har även en Xpressivo Luce till semestermaskinen (FF X1), trevlig tamper de med men det fattas mycket "tyngd" i den ;)
 

Pac

Maskindoktorn
Det finns oändligt många tampers så mitt val är "en annan".

Jag kör med Barista Basics stål/alu-tamper. http://www.baristabasics.com.au/details.asp?ItemID=36

Den passar klockrent i min hand och den ger mig möjlighet att styra med handloven samtidigt som jag känner hur jag landar i portafiltret med fingrarna. (ojdå, det blev kryptiskt. Hoppas någon förstår. :) )
 

johey

Well-known member
Jag vet inte vad min tamper heter och således inte vilket alternativ jag ska rösta på. Jag kallar den "Dundertamper". :D
dundertamper.jpg
 

mrjohan

Well-known member
Coffeelab design här med!
Snygg som få (tycker jag iaf).
Bra tyngd, 372 g.
Välbalanserad.
Justerbar höjd.
Trots detta inte dyrare än de flesta.

652524674_96fb8a3929_o.jpg
 

zix

Well-known member
Xpressivo Presso Barista för min del. Den massiva i rostfritt är den jag har vant mig vid, fast egentligen skulle det gå lika bra med den ihåliga, som jag nog tycker har bättre balans.
Jag hade den första modellen, i aluminium, också.
 

Bjarne

Well-known member
Min favorit just nu är Xpressivo Barista, mest för att den rundar av mjukt i överkant när jag ska känna av med fingrarna att jag tampar rakt.

Annan favvo är min Impod Exclamativo, tyngre och stadigare, men har en skarpare ovankant jag inte är riktigt vän med. Bra tillhygge dock om nån skulle få för sig att försöka röva bort mina maskiner ;)
 

Bjarne

Well-known member
Fick just en idé som Xpressivo kanske vill utveckla. En tamper med inbyggd piezokristall (den avger spänning vid brytning) som skulle kunna tända upp en liten lysdiod då man fått till rätt tryck, alt. variera från grönt-gult-rött för tre olika trycknivåer 10-12-15 kg's tryck typ...maila när den är klar så köper jag den :D
 

HeMo

Well-known member
Impod. Har en esclamativo till pavonin och en interrogativo till giotton. Esclamativon är snyggast, interrogativon skönast.
 

mts

Well-known member
xpressivo luce här, köpte den då det var den enda min plånbok kunde ta den dagen och trivs ypperligt med den
 
Topp