Vad har du för tamper?

Vilken är din favorit-tamper?

  • Torr

    Röster: 6 3.8%
  • Reg Barber

    Röster: 18 11.3%
  • Impod

    Röster: 28 17.6%
  • Pullman

    Röster: 2 1.3%
  • Xpressivo

    Röster: 60 37.7%
  • Plast-standard

    Röster: 5 3.1%
  • Noname

    Röster: 10 6.3%
  • Annan

    Röster: 30 18.9%

  • Totala väljare
    159

M.ito

www.kafemarmelad.se
Labarista-Hasse har en väldigt skön tamper. Snygg också, men främst vädigt, väldigt skön och bekväm att jobba med. Efter ett tag av frekvent användande kan man, av vissa tamprar, få lite förtjockningar av huden på handflatan. Typ en prick, eller två. Men icke av Labarista-Hasses tamper. "Min" (dvs Ylvas, men som jag använde flitigt) har dock gått sönder (till Ylvas förskräckelse) och Labarista-Hasse är lite svår att få tag på nu. Men lyckas ni få tag i en bör ni testa den. Man kanske kan maila o beställa en via hans sida. Kan kännas lite kort i början, men den e grym. Väldigt prisvärd dessutom (typ 480 inkl moms). Jag ska försöka se till att träffa Labarista-Hasse i veckan och kan kolla hur man beställer en sån privat. Återkommer isåfall.

Annars ser en Coffelab Design ut att kunna bli en framtida favvo. Men fram till dess e d xpressivo som rular.
 

Jemo

Well-known member
jag röstade på impod, men nu när jag fått hem min torr så är det en ny favorit. jag valde en "trapez soft konvex". den är alltså lite konvex (ungefär som impod), men samtidigt är basen konformad (den är bredare nertill än upptill). det gör att det inte fastnar så mycket kaffe i kanten på filtret. handtaget är relativt stort. helhetsintryck: tung, gedigen, snygg.
 

Croma

Active member
Coffeelab design här med!
Snygg som få (tycker jag iaf).
Bra tyngd, 372 g.
Välbalanserad.
Justerbar höjd.
Trots detta inte dyrare än de flesta.

652524674_96fb8a3929_o.jpg

Hej! Vilken färg är det där? Gun Metal Grey ?

Mvh Croma
 

jonhar

Well-known member
Jag valde mellan en Xpressivo Barista och en Motta. Båda sköna att använda, men jag valde Mottan. Den rekomenderas!
 

Roenbaeck

Well-known member
Jag vill ha en Coffeelab tamper. Vet någon om de finns i Stockholmsområdet eller om det bara är beställning som gäller?
 

Almapeso

Well-known member
Jag vill ha en Coffeelab tamper. Vet någon om de finns i Stockholmsområdet eller om det bara är beställning som gäller?

Jag skulle tippa på att de inte återsäljs i stockholm.
Dock kan jag varmt rekommendera tampern (undrar om jag inte redan gjort det i denna tråd?)
Iallafall, sjukt snygg, tung i näven, snabb leverans, bra service och respons. Fick två handtag också vilket var schysst och visar på bra kundrelation.
Har den röda och svarta. Skulle inte banga en orange om det funnits.
 

Roenbaeck

Well-known member
Tampern jag har (noname) har inte tillräckligt stor diameter. Om man inte är väldigt noggrann när man tampar pressar den därför i glipan upp kaffe mot kanten på portafiltret. Är därför lite skeptisk till att köpa direkt över nätet, ifall att jag skulle råka ut för samma sak igen. Jag vill ha en tamper som passar perfekt i mitt filter. Hur är det med Coffeelabs 53mm, kan man lita på att den fyller ut hela filtret?
 

Almapeso

Well-known member
Du har helt rätt! Det är 58mm och inget annat. Tyvärr har Coffeelabs slut på 57 och 58mm :(

Jag tycker att min 58mm passar bra, dock är det en liten glipa (0,5 mm) i den övre delen av filterkorgen för att mot mitten passa perfekt. Skapar ett baksug som gör att tampern sitter fast.

Jag kan dock inte lova att den kommer passa perfekt till din filterkorg. De orginal (silvia) jag har lutar något inåt och har en sorts kant i mitten. Och detta innebär att ingen tamper kommer passa perfekt.
Med raka filterkorgar kan man garantera en optimal passform rätt igenom.

Jag tycker inte att det gör något då det lilla kaffe som pressas upp mot kanten p.g.a den lilla glipan, knackas ner och fördelas vid det andra trycket.
 

shogun

Well-known member
Jag har en Impod Interrogativo konvex på 58mm
Den passar klockrent i portafiltret och ligger med sin tyngd på knappa halvkilot riktigt skönt i handen samtidigt som vikten ger en bra kontroll. Det kulformade handtaget gör att man får ett gott grepp och tampern känns bekväm/behaglig när den används.

img47fc887878a6c.jpg
 

josef

Well-known member
En flat 58mm noname från finland köpt på kaffemaskinen. Killen bakom disken la upp 10-11 tampers som jag testade. Denna hade mest tyngd och låg otroligt skönt i handen. Även interrogativon och expressivon kändes sköna, men hade inte riktigt samma tyngd och låg inte riktigt lika bra. Lagom lång för stöd med tummen mot filtrets kant, snygg i rostfritt utförande och helt solid, inget småkrafs som fastnar mellan kanter osv. Dyr var den dock, men 625 spänn var den värd.

värdelös mobilkamera, men en hint om hur den ser ut:
DSC00588.JPG
 

Walle

Well-known member
JB: s alutamper.. Inte särskilt tung men passar bra till mina korta fingrar, så gör den låga vikten att jag tycker jag känner bättre vad jag gör.
 

Bilagor

  • DSCN0180.JPG
    DSCN0180.JPG
    126.7 KB · Visningar: 33

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp