Sackéus Eguale Espresso

Satyricon

Well-known member
Någon som har testat detta? Jag såg att min medvetna ICA-butik har byggt om en del av butiken till rättvis hörna. Där har de nu Sackéus rättvisemärkta kaffe i enkilospåsar. Espressoblandningen sägs vara 70/30, vilket från min robusta horisont låter lovande.

Men, som sagt, någon som har provat?
 

johey

Well-known member
Tack för tipset! Jag trodde inte det fanns någon rättvismärkt espressoböna med en hygglig robustablandning. Jag stack och införskaffade mig en enkilospåse och har precis avnjutit en dubbel.

Jag är ingen vida expert på kaffekänning, men mina smaklökar mår bra just nu. Smaken drar nog inte iväg åt något håll direkt. Inte farligt syrligt, utan mer en neutral och rätt fyllig smak.

Ska ta mig en till på stört. :)
 

Satyricon

Well-known member
Tack för tipset! Jag trodde inte det fanns någon rättvismärkt espressoböna med en hygglig robustablandning. Jag stack och införskaffade mig en enkilospåse och har precis avnjutit en dubbel.

Jag är ingen vida expert på kaffekänning, men mina smaklökar mår bra just nu. Smaken drar nog inte iväg åt något håll direkt. Inte farligt syrligt, utan mer en neutral och rätt fyllig smak.

Ska ta mig en till på stört. :)

Jahaja .... Kanske ska dra hem en sån påse då. Att det inte är så syrligt får mig att jubla försiktigt.
 

Satyricon

Well-known member
Jahaja .... Kanske ska dra hem en sån påse då. Att det inte är så syrligt får mig att jubla försiktigt.

Det var tur att jag jublade försiktigt, för jag tycker nog att syran är ganska påtaglig... Men det är ändå ett trivsamt och lättarbetat kaffe, väl värt att pröva. Robustastanken är inte så framträdande som jag hade hoppats, men creman är tjock och nötigt vacker. Uppe i diskanten hörs som sagt syran med klar ton, men basen är lite diffus och kunde gott ha fått spela upp ett tydligare och mer burdust register. Lite tusenårig jord som förlorar sig i historiens mörker hade inte skadat. Mellanregistret gör vad det ska, inte mer. Sammanfattningsvis ett kaffe med habil men lite låghalt stämföring. Rekommenderas.
 

Bilagor

  • DSC00264.JPG
    DSC00264.JPG
    116.1 KB · Visningar: 36

frX

Well-known member
Hittade den i min ICA-butik idag :p
Är det någon mer som har en åsikt om denna blandningen?
 

Jacob

Well-known member
Jag har testat ett par påsar, och jag hoppas verkligen att jag bara hade otur med dem och att det inte ska smaka så egentligen. Jag menar, jag gillar alla initiativ till bättre villkor för dem som arbetar med kaffe, men jag vågar nog inte testa igen om inte fler säger att den är ok. De omgångar jag testat smakade nämligen bara bränt och bittert, och inga fina nyanser så långt jag kunde känna. Om ni andra gillar den kanske jag råkade ut för en dålig batch...
 

Satyricon

Well-known member
Påsen jag köpte för snart ett och ett halvt år sedan var långt ifrån hemsk, men jag jublade å andra sidan inte heller. Den låghalta stämföring jag talar om i inlägget ovan känns som befäst i och med era erfarenheter.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp