Portafilter till Silvia

Calobra

Alnö Kaffehus
Har någon ett gammalt portafilter som passar en Rancilio Silvia som jag kan få köpa. Jag ska ha något att borra naket tänkte jag.
Borra naket...
låter ju lite pervo :nowink:
 

Johan U

Well-known member
Jag köpte ett naket av kaffemaskinen till min fröken Silvia.
Det är en e61:a men den funkar kanon. Alla e61:eek:r passar visst inte till fröken men denna gör det.

/Johan
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Ringde och kollade...
De har ett portafilter till standard E61 gruppen som passar. Kanske att jag tycker att 595 spänn var i mesta laget. Ett Rancilio orginal kostar 495 på Kaffegrossisten. Här på jobbet är det en smal sak att borra...
Tycker fortfarande att det skulle kännas bättre att borra i ett filter som inte var nytt.
 

Hawthorne

Well-known member
Det finns ett danskt företag där ett naket kostar lite över 200 inkl frakt. Köpte mitt där.
Kaffeagenterne heter det väl tror jag
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Beställt och klart

Surfade runt lite på shoppinglänkarna här på forumet. Hamnade som du säger i Danmark fast på Kaffemekka. De hade ett naket portafilter för 195 DKr. Fick bli ett sånt. Speciellt sedan de även hade en bas till Silvia Rocky för 650 spänn. Det är ju nästan halva priset mot många andra ställen.:cool:
 

johey

Well-known member
Spännande! Vad gick frakten på? Nu har du ju redan beställt, så jag väntar på att få höra ett utlåtande om hur bra den funkar med fröken Silvia. Ger du den godkänt, blir det en beställning för min del också.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
En vecka senare...

Så har det gått en vecka sedan jag hämtade ut mitt paket här på ICA.
Ting 1: Basen till Silvian och Rockyn. Plötsligt fick jag ordning. Maskinerna upp på basen. Dunka sumpen tillhöger och lägga filtrena och annat till vänster. Funkade bra för mig och det ser bättre ut. Men nu blev det för hög för att fylla på vatten och för tungt för att dra ut allt. Jag ställde tillslut allt på en tunn plastskiva som kunde glida mot bänken så kunde jag dra ut igen.

Ting 2: En 0,35 dl mjölkkanna. SVårt att få mjölken att stanna i kannan första fösöken men nu fungerar det toppen. Bra köp.

Ting 3: Naket Portafilter. Lite lättare än orginaldubbelpf jag hade tidigare (370 gram mot 564 gram). Kvaliteten verkar dock helt ok. Känns bra i handen och fungerar lika bra som det gamla. Har dock skaffat mig en vana att dra åt rejält då jag tycker Silvian droppar bredvid med jämna mellanrum då man packat lite för mycket. Alltså har jag inga problem med passformen på nya nakna pf. Riktigt kul att köra. Har man slarvat med packningen kan kaffet spruta åt alla håll. 30 cm från maskinen är inga problem att få till. Lyckas man rinner det som en tigerfärgad råttsvans av sirap rakt ned. Lätt att se när det blondar är det också. DOck lite varning för nördfaktorn när man står på knä och spanar upskirt på sin maskin. Johey - slå till! :D

Jag betalade det som angavs för varorna 650 för basen, 199 för pf 129 för kannan (tar siffrorna ur minnet). Inget extra för frakten!! Snabb leverans och bra packat. Barnen fyllde hela köket med plastpopcorn.:lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,721
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp