Gammal vevkvarn

Anw

New member
Hej!

Jag är ny på forumet. Har inga ambitioner om att skaffa espressomaskin och sådant, om inte begagnat. Brygger och kör med moccabryggare. Eftersom jag inte byggt upp ett fullt beroende glömmer jag ibland bort att dricka kaffe hemma. Därför tänkte jag att det kunde vara en god idé att börja mala själv.

En elkvarn vill jag dock inte investera i. Jag undrar hur gamla kvarnar med vev som figurer på blocket och lite överallt egentligen presterar. Jag antar att det inte är anses som nåt jättefint, men mer har jag inte råd med.

Därför undrar jag alltså: Hur presterar dem?
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Jag har en liten samling på 12 st äldre/nyare handkvarnar, och ett antal av dom har så pass bra malverk med justering att det lätt funkar till detta ändamål.
Men som sagt långt ifrån alla gör det.....
En liten bild på några av dom.
kvarnar_1188761726.jpg
 

lupoo

Well-known member
Jag har en gammal handjagad Peugeot kvarn som jag kom över på Tradera för en billig peng. Fungerar utmärkt till att mala för presskannan då den har bra inställningsmöjligheter. Bra att ha en extrakvarn för att slippa ställa om och tömma espressokvarnen i tid och otid när man blir sugen på lite press.
 

puttec

Well-known member
Fiddklerman han kör med handvevat till sin Gaggia Baby twin. Det blir mycket bra. Dessutom har hans handledsmusckler blivit mycket starkare :)
 

zix

Well-known member
Mokakannan behöver inte så finmalet. Färskt, mörkrostat, ganska grovmalet kaffe (omkring bryggmalet, ibland finare, ibland något grövre) är bra om du frågar mig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp