Vad tjänar en barista?

Maestro Andreas

Well-known member
Det är jag oxå väldigt intresserad av. Rolig fråga, börjar tröttna på elever som inte övar på sina gitarrer, ska man byta jobb kanske????
 

Nickeh

Well-known member
Skiljer nog rätt mycket men på ett vanligt café skulle jag säga enligt restaurangs avtal.
Bra cafér som vill ha kvar och utveckla sina baristor ger bättre löner eller iaf. möjlighet till att få bättre lön om man visar intresse och ser på sitt yrke som ett yrke och inte ett tillsvidare jobb....

Men tänk farmförallt på att det man får som kaffeintresserad barista är ju att jobba med något som man är intresserad av. För mig så känns jobbet inte helt sällan som fritid. Man har mycket social stimulans och pysslar med något som man är intresserad utav.

Ska det bli några pengar så måste man nog starta eget café och lyckas riktigt bra. Men man ska nog inte ge sig in på barista yrket om man har ambition om hög lön.
 

Sir ToS

Well-known member
en barista som är duktig och som satsar allt på yrket kännar enligt överskommet. med respektive cafe´

annars är det som vanligt inom Restaurang och cafe branchen... enligt avtal vilket är skitlöner... :(

i alla fall så är mini lönen för 20 åringar och uppåt... 98 kr per timma.
har du branch erfarenhet och jobbat minst 3 år så är lönen 103 kr timman... om jag inte minns fel...
 

Nickeh

Well-known member
Din lön
I kollektivavtalet finns minimilöner - mindre än så får du inte tjäna, men gärna mer! Om företaget inte har kollektivavtal finns inga minimilöner.
Det finns flera olika kollektivavtal. De vanligaste är det avtal som Hotell- och restaurangfacket slutit med Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR). Vill du veta vilket avtal som gäller på din arbetsplats - fråga oss.
Miniminlön för kvalificerat yrkesarbete (Lönegrupp 1)
Denna lön ska betalas för arbete som kräver gymnasial utbildning eller jämförbar utbildning eller långvarig praktisk erfarenhet, till exempel kock, kallskänka och servitris.

Riksavtalet SHR-HRF (1/5-07-30/4-08)
Yrkesvana 6 år Månadslön: 18.475:-, Timlön: 106.80:-
Ingångslön Månadslön: 17.091:-, Timlön: 98.90:-
Hängavtalet (1/5-07-30/4-08)
Yrkesvana 6 år Månadslön: 18.996-, Timlön: 109,80:-
Ingångslön Månadslön: 17.611:-, Timlön: 101,80:-
Minimilön för yrkesarbetande (Lönegrupp 2)
Denna lön ska betalas för arbete där förkunskaper inte är något krav och då introduktion och utbildning normalt sker på arbetsplatsen.

Riksavtalet SHR-HRF (1/5-07-30/4-08)
Yrkesvana 6 år Månadslön: 17.240 :-, Timlön: 99,70:-
Ingångslön Månadslön: 15.856:-, Timlön: 91,70:-
Hängavtalet (1/5-07-30/4-08)
Yrkesvana 6 år Månadslön: 17.761-, Timlön: 102,66:-
Ingångslön Månadslön: 16.376:-, Timlön: 94,65:-
Ungdomslön för dig under 20 år
Riksavtalet SHR-HRF (1/5-07-30/4-08)
under 17 år Månadslön: 10.629 kr, Timlön: 61.40 kr
17 år Månadslön: 11.980 kr, Timlön: 69,20 kr
18 år Månadslön: 12.655 kr, Timlön: 73,20 kr
19 år Månadslön: 14.005 kr, Timlön: 81.00 kr
Hängavtalet (1/5-07-30/4-08)
under 17 år Månadslön: 10.993 kr, Timlön: 63,54 kr
17 år Månadslön: 12.396 kr, Timlön: 71,65 kr
18 år Månadslön: 13.097 kr, Timlön: 75,70 kr
19 år Månadslön: 14.500 kr, Timlön: 83,81 kr
Obekväm arbetstid
Du ska ha tillägg på lönen när du arbetar obekväma arbetstider, OB- ersättning
Måndag - fredag, kl. 20.00 - 01.00 16,50 kronor
Lördag, kl. 16.00 - 01.00 16,50 kronor
Söndag, kl. 06.00 - 01.00 16,50 kronor
Alla dagar, kl. 01.00 - 06.00 31.00 kronor

Taget från http://www.hrf.net/
 

tobake75

Well-known member
OB-tilläggen är skrattretande låga i restaurangbranchen. 31:- extra för att jobba natt!! Att ens folk går med på det!
 

Nickeh

Well-known member
Det är faktist helt sjukt dåligt, jag klagade då jag hade handels avtal men nu inser man att det inte var så tokig ändå.
OB gör inte mycket i slutet av månaden och då jobba jag relativt många OB-timmar.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Faktiskt förvånansvärt sjukt dåligt... Aldrig i livet att det skulle vara värt att jobba natt för de korvörena...:nowink:
 

Yirgacheffe

Well-known member
Att stå & rådda med en restaurangfrukost kl 06.00 på söndag morgon & veta att man får in 16:50 / h extra före skatt är nog en riktig höjdare.
 
A

Anders76

Guest
Enda sättet att baristayrket skall få status är lönen ligger i nivå med andra statusjobb....Så länge lönen ligger på"cafebiträde"nivå så kommer aldrig baristayrket få status......

Tråkigt, men sant anser jag.....
 

Fabian

Well-known member
Men när man jobbar som barista börjar man nog väldigt sällan innan 6 på morgon eller jobbar längre än till kl 24.00. Så är det på caféet jag jobbar i alla fall. Får nog lite för lite egentligen, 93/h och +12,5 OB. Får ta ett snack med chefen :) Stället är dock ej anslutet till något/några avtal
 

BABBA

Member
För att kunna betala mer i lön måste man höja priserna eller sänka skatterna annars går det inte inom servicebranschen. Var utomlands där kostade en skit latte på starbucks 4,5 euro.
Och många här vill ju inte betala mer än 10kr för en enkel espresso då går det ju inte ihop. Ren matematik...
 

SB

Well-known member
Anställda inom vård och omsorg i landets kommuner har ännu sämre OB-tillägg, och de tar hand om gamla och sjuka!
 

Axel

Well-known member
Och barnen i etiopien som plockar våra kaffebär har varken bra lön, OB-tillägg eller dricks..
 

Mmm Kaffe

Active member
Äsch, att ge (skenbart) bättre löner till en duktig barista är inget svårt alls. Det är bara att göra som så många ställen och ta betalt under bordet av gästerna för att sedan ge en andel av dessa svarta pengar till de anställda. Självklart mot att de officiellt arbetar för en lägre vit lön, inte får ut någon semesterlön, inte kan få någon sjukpening, inte får riktiga arbetsskadeföräkringar, inte får mycket i pensionsgrundande lön, inte får mycket i a-kassegrundande lön o.s.v...

Men vad gör väl det? Det viktiga är att folk kan köpa sin välextraherade espresso av en kaffeägare som
har ny bil och sjysst bostadsrätt.

DET ÄR SÅ SYND OM SMÅFÖRETAGARE!
 

Mmm Kaffe

Active member
Förresten, hur många dricksgivare är medvetna om att många kaffebarägare tar all dricks själva, eller åtminstone styr, på ett för sig själv, opportunt sätt, hur pengarna fördelas?

DET ÄR SÅÅÅ SYND OM SMÅFÖRETAGARE!
 
Topp