Vad tjänar en barista?

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Mr Mmm, prova att leva livet som en företagare ett slag, och se när långt mer än 50% av det du får i handen för ett utfört arbete åker direkt in i statskassan.

Livet är inte en lek på rosor för företagare, prova på det innan du glappar för högt om något du inte vet något om.:huh:
 

Mmm Kaffe

Active member
Du vet ingenting om mig. Jag har drivit upp fler företag än du kan drömma om. Det betyder inte att jag anser att jag till varje pris alltid ska gråta tillsammans med andra företagare över hur svårt det är. Precis som jag är säker på att du anser att mediokra baristor ska hålla sig borta från ditt företag, så anser jag att mediokra företagare ska bort likaledes.

Att jag därmed sagt att jag är nöjd med verkligheten såsom den är för småföretagare, det är att tolka det jag skrivit fel. Det som jag emellertid försöker säga är följande:

1) Bra företag/caféer kräver bra personal och bra personal förtjänar bra betalt. Det är i slutändan bra för alla, jag lovar.

2) Många struntar i att betala för sig även till staten/kommunen. Det är regelrätt fusk, för det finns faktiskt de som gör det. En otillbördig knkurrenssituiation uppstår där fuskare skor sig på just alla andra.

Betala din personal bra och betala skatt! HUR KAN DETTA VARA KONTROVERSIELLT?. Alla borde hålla med om detta... :huh:
 

Coffeehead

Well-known member
Håller fullständigt med, problemet är nog bara att få ut de priserna från oss fika sugna som skulle krävas. Jag vet de som driver kaffebar/Café och jobbar 70 -80 timmar i veckan för att man inte har råd att anställa personal med allt från löner, skatter, försäkringar etc som då krävs.

Är vi alla beredda att betala 20 kr för en enkel och kanske 40 - 50 kr för en Caffè Latte eller vad som nu kan krävas för att det ska gå runt för de mindre ställen som inte tillhör en stor kedja?

Jag är tveksam, eftersom det också bygger på att vi fortsätter att fika lika ofta som tidigare.
 

Fabian

Well-known member
För att bryta av lite abrupt: Fick höjt till 95/timmen den här lönen :huh:
Känner för att hitta nåt bättre betalt. Vad tjänar ni andra som jobbar(inte driver eget) som barista?
 

Laboratorio

Active member
Jag har ungefär 125:- / h om jag minns rätt.

När jag jobbar åt mig själv då... Fakturerar 3250:- exkl. moms när jag frilansar per dag + reseersättning mm. Oftast så är det 10 h jobb dvs. 325:- / h. Efter alla skatter är betalda brukar det innebära ca. 160 - 170:- / h. Så ingen höjdarlön där heller, men helt okej. Däremot riktigt fina pengar när jobben bara är ett par timmar!
 

MG

Caffè Ugo
Hej, som egen måste man oftast slita hårt i åtminstonde början, jag och min sambo tar ut ca 20000kr/månad = 15000kr efter skatt och jobbar ca 60 timmar i veckan. Fördelen är väl att man bestämmer själv och är sin egen chef samt att vissa kostnader kan man låta företaget stå för om man bedriver AB. Innan vi gav oss in i kaffe svängen var vi anställda och tjänade ungefär det dubbla eller mer och hade 40 - 50 timmars veckor.
 

MG

Caffè Ugo
Tillsammans nu i början, hoppas kunna dubbla det efter sommaren då vi firar 1 År med den nya baren.
 

Coffeehead

Well-known member
MG - jag vet att ni sliter hårt och inte har några planer på personal men jag är imponerad av det du skriver. Trodde nog att ni kunde ta bättre betalt men förstår nu vad du menat med att betala för att få jobba. Ni har investerat enormt i era lokaler samt om ni nu får leva på besparingar så är det tufft jobbat.
 

nnnc

Active member
Nu är det ju inte av elakhet cafeägarna betalar duktiga baristor dåligt. Visst är det roligt att ha någon bakom maskinen som kan göra riktigt god espresso, men om 95% av kunderna ändå inte kan skilja den från motorolja så är det knappast en bra affär att betala baristan vad den är värd.

Vägen till högre lön för baristor måste gå genom att utbilda kunderna till att förstå att uppskatta gott kaffe.

Det finns dock en genväg som jag verkligen saknar på cafeer. Såväl baristor som cafeägare bord faktiskt försöka få upp baristornas diplom från utbildningar, resultat i tävlingar osv på väggen....
 

josef

Well-known member
faktum är att rätt många känner skillnad. Och det är faktiskt en baristas uppgift, kanske inte på papperet, men i hjärtat, att lära kunderna om kaffet. Kanske till och med på papperet iofs när jag tänker vidare. Det är ju så man säljer. Det är nästan hela grejen, att utbilda folk om bra kaffe.

nu när kaffebar är sålt och mellqvist tagit över, det jag med enkelhet kan ta som exempel, har många kunder svårt för skillnaden monteriva marche (50% robusta) och vår haugaard-blandning. Det är för svagt säger många, framförallt de som dricker med mjölk. Men många tycker också förändringen är välkommen, att det inte smakar så monotont, utan har mer smak, det har jag fått höra en del. Så väldigt många känner faktiskt skillnad, även om det gäller både positiv och negativ skillnad. Då talar man om varför det här kaffet är så mycket bättre och pekar på smakskillnader, som de då känner igen när man pratar om det, och efter att de lärt sig dricka det kommer de inte ens kunna gå tillbaka till det gamla robustastinna kaffet. Detta har hänt på flera ställen där man tidigare körde med robustafyllda kaffen, och nu insett hur underbar denna arabicavärld och specialkaffevärld är.

Jag vet inte om jag håller med om att man borde få upp sånt. Iaf utbildningsdiplom (förlåt att jag sågar nästan allt du säger, men vi tycker ju inte lika alla tack och lov :D.), tävlingsdiplom kan man gått få upp, det höjer nog status på stället mycket. Många duktiga baristor har inte gått sånna diplomerande (heter det så?) utbildningar, utan hela yrkesvägen är ju en utbildning i sig. Så därför kan en bra barista bli "knuffad åt sidan" om någras diplom hänger uppe och sätts på piedestal, medans de som utbildats genom yrkeserfarenhet inte visas alls.

Om caféer satsar mer på kaffet och regelbundet sänder folk till träning och tävling, så kommer folk märka skillnad och handla mer där. Om folk tävlar så kan man gott visa det utåt, då kommer kunder vilja strömma dit, omsättningen ökar, och lönerna går upp. Satsar man däremot på bra grejer kommer ju inköpspriserna gå upp också, å andra sidan.
 

nnnc

Active member
Josef, det du säger låter bra men om verkligheten faktiskt såg ut så så skulle baristor ha höga löner redan idag. Det kanske de har också, de får andra svara på.
 

josef

Well-known member
nej höga löner är det inte. Bra service = bra dricks, det får man ju på nåt sätt se som en lön också, om än rörlig. Har du däremot tävlat och dessutom fått en bra placering, då kan du ta ut mycket högre löner. Jag jobbar ju som barista, så vet ju vad jag pratar om. Men jag har inte jobbat på alla ställen direkt, bara två, och inte väldigt länge. Så andra baristor får gärna tillägga ett par ord här. Det är väldigt mycket utgifter för ett café, så enda sättet att gå runt och gå hyffsat plus är att ha ett bra läge, lyckad marknadsföring (hållbar sådan, där resultat i kopp och på fat och service faktiskt är vad som marknadsförs) och därmed mycket folk.

Hotell- och restaurangavtalen är ju inte topp direkt, och antar att det finns anledningar. Nu när råvarupriser går upp så otroligt är det inte lätt heller, det resulterar i högre siffror i menyn, vilket försvårar säljandet för många.

Att "lära" kunden dricka bra kaffe går inte på en dag heller, det tar ju tid. Människan är inte så lätt att ändra på...
 

axzell

New member
Det är ju dock inte så konstigt att baristor har låga löner. Jag tror inte "vanligt" folk uppskattar kaffe så mycket att de kan tänka sig betala så pass mkt mer som behövs för att de här personerna ska få högre löner. tyvärr.
 

SB

Well-known member
"Vanligt" folk betalar nog gärna för kvalitet, tag bara en kväll på en bra restaurant när man bränner tusenlappar. De flesta vet nog att smakar det så kostar det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp