Vad tjänar en barista?

Sir ToS

Well-known member
Som jag skrev ränkar jag bara råvaro kostnaden.... vi kan säga med moms...vi kan säga utan.... det spelar inte så stor roll.
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
Om inte du kör med "enkelfilter" på Marmelad???
Jo! Ett naket. Men jag älskar dig ändå!!! Även om du har ett konstigt sätt att resonera och att ni har kaffe för 50kr/kg ;) (hoppas att vi åtminstone pratar ex moms). Det går inte riktigt att tänka att en enkel kostar lika mycket som en dubbel i råvarukostnad bara för att man inte har ett enkelfilter. Sen har du ju ju en del spill också, så 125 enkla på ett kilo är i överkant. Men skitsamma, det påverkar inte löndiskussionen nämnvärt. Om du råkar ha vägarna förbi Marmelad så lovar jag att du får låna min miniräknare ;). Det är väl dags att du hälsar på snart? Tja.
 

josef

Well-known member
och så börjar vi räkna på våra filter. 21-grams, allihop. Kraftig överdosering är vår grej. Nu börjar espresson bli dyr.
 

M.ito

www.kafemarmelad.se
och så börjar vi räkna på våra filter. 21-grams, allihop. Kraftig överdosering är vår grej. Nu börjar espresson bli dyr.

jag menar det! 21gram aricha dessutom för typ 400kr/kg eller nåt sånt! hehehe... för att vara lite allvarlig så är ju detta med personalprocenten givetvis olika från ställe till ställe, men överlag kan vi nog säga att det är högre tal för kafeer och lägre för kaffebarer. fast det spelar ingen större roll för i slutändan handlar det om runt 10%vinstmarginal +-nån procent, antar att det återspeglar branchen i stort. men det var ju lön det skulle handla om, nu har vi vart of topic länge, beror på att nån råkade mata ett troll...
 

Matts

Active member
Intressant, tack.

Menar du kaffet med "råvara" eller tar du in mer i det?

Jag antar att övrigt är de fasta kostnaderna för kaffét?


Det är en extremt oförutsägbar business så det är kanske inte så underligt ändå...

råvaror är allt ät o drickbart samt lösviktskaffe, maskiner, tillbehör etc vi säljer inte enbart kaffe i kopp som bekant
övrigt, hyra, el, telefon, tävlingasr, leasing, bank, marknad, resor etc etc

moms 20% är avdragna beloppet, pålägg är 25%,
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp