Bialetti Brikka eller Bialetti Moka Express?

Har bestämt mig för att jag ska köpa en härlig liten mokabryggare, och efter en hel del espressomaskincravings så har jag kommit fram till att det jag egentligen saknar att kunna göra hemma är starkt gott kaffe, och det fixar ju faktiskt en snygg liten mokabryggare! :coffee:

I en vanlig kaffebryggare kan man ju inte överdosera kaffet, för då blir ju resultatet förstås beskt och dåligt! =P Så därför behöver jag allt en mokabryggare nu, men jag har väldigt svårt att bestämma mig för om jag ska välja en vanlig bialetti moka express, eller deras mer spejsade variant brikka som ju också producerar lite cremaliknande fluffighet.

Så frågan till er kaffefantaster som har erfarenhet av dessa mokabryggare är väl egentligen vilken av dem som gör bäst kaffe, därför att jag har läst lite varstans att att det ska vara skillnad i smaken på vanligt mokakaffe och på kaffet som brikkan gör; att brikkakaffet smakar "brikkakaffe" och inte vanligt mokakaffe...

Sedan vad man tycker är godast skiljer ju sig naturligtvis från person till person också, men det vore trevligt att få höra lite olika åsikter? :D
 

treefinger

Well-known member
Ett tips är att ta med ytterligare en liten fantastisk bryggare i dina köptankar: aeropress!

Sök på forumet, ska göra riktigt gott kaffe.
 
Ville bara säga att jag redan har bestämt mig haha, och det blev l'orginale! En Bialetti Moka Express alltså :D Kom fram till att det kändes roligast att testa orginalet, så en sådan har inhandlats dag!

Och flera koppar med underbart kaffe från min lilla moka har avnjutits under dagen! :coffee: Vilket härligt köp alltså! :D
 
Topp