Västerås någon?

MatsZ

Active member
Såg att ett modigt gäng ev skulle ut och offra sig för en test av kaffet i Västerås. Blev det nånsin av? Finns det något ställe med anständigt kaffe i Västerås? Ska dit i helgen och vet inte om jag ska dricka en extra kopp innan jag åker...
 

Maestro Andreas

Well-known member
Ja du! då intresset av vårt utbud i västerås inte lockade så många, så blev det aldrig någon riktig smaktest. Jag har varit runt på lite olika ställen, men det är svårt att hitta något bra. Konserthuset har väl ändå kanske bäst förutsättningar att kanske kunna få till något drickbart. Barnvagns fiket global har ganska ok latte. Mittemot global finns coffeehouse där jag faktiskt fick en hyffsad ristretto. För övrigt förvänta dig inget fantastiskt. Efter denna snabba resume så tror JAG att jag kan utse mig till att ha västerås bästa kaffe. :) :) hehehehe
 

JvD

Well-known member
Måste ärligt erkänna att jag inte hittat ett enda ställa som upprepat kan leverera bra kaffe, tyvärr. Visst har jag druckit någon hyffsad kaffe (latte, cappu alt espresso) men inget som kan levereras konsistent. Det finns rätt många kafféer, en del rätt trevliga med bra personal MEN ingen som förefaller ta sitt baristeri på riktigt stort allvar. En del framstår som rätt seriösa men levererar ändå en överextaherad espresso, skållad mjölk eller något annat. Slutrseulatet kan förpackas snyggt med lite latte-art men smaken levererar inte alltid.

Nu kanske jag är taskig i överkant men är man kinkig med sitt kaffe så blir det ju lätt så. Det mest tragiska är att det inte syns bland kaffepubliken som lika glada fortsätter konsumerar sin allt för sötade sötade latte :) Nej, usch vad negativ jag lät nu. Har lämnat en del riktigtkaffekort (jaa, tyvärr inte skrivit något här) för att få kafféägare att inse att man måste se över sitt kaffe MEN så länge de har en "publik" som inte bryr sig så mycket så såelar det ju ingen roll, tyvärr.
 

MatsZ

Active member
Liten rapport efter min Västerås-sväng: Konserthusets Chokladeria hade utsökt choklad, men espresson var rätt medioker och capuccinon tveksam. Vi fortsätter hoppas att någon kringströvande Barista ska förbarma sig över staden.
 

Maestro Andreas

Well-known member
Kanske har oturen vänt. Det ska öppna ett coffe house by george i en av galleriorna i västerås. Vem vet, det kanske kan leverera något drickbart. Vi håller tummarna
 

Jonny Friberg

Well-known member
Köpte en cappuccino på Waynes Centralen igår och var inte imponerad. Tyvärr hade jag bråttom till tåget och började inte pimpla min kaffe förrän på perrongen. Annars hade den åkt tillbaka til baren illa kvickt. Den var besk, för varm och passade bättre i slasken på tåget där den också hamnade.
 

JvD

Well-known member
Usch och fy, jag dricker rätt ofta deras kaffe men undviker allt som de skummar mjöl till. Dels är de lite slarviga med espresson, dels värms mjölken alldeles för mycket. På mornarna är det ofta rätt högt tempo där så jag vill endå ge dem en eloge för att de serverar så många som är på språng MEN tyvärr måste jag hålla med Johhny, leverera bra cappuciono eller latte, det kan de inte.
 

larjo11

Well-known member
Vågar bara ta mörkrostat vanligt kaffe på Waynes. Fick en espresso macchiato på Waynes i Sigma med lika mycket vispad grädde som espresso :mad:
 

Ignatius Riley

Well-known member
Hamncaféet kommer att ha en ny arrendator i år.
Jag såg deras espressomaskin som hastigast för några veckor sedan, en engruppare som inte var sprillans ny, en stor blank sak med E61.
 

Musicman

Well-known member
Hej,

Jag börjar bli sugen på att starta något i Västerås - finns ju inte ett enda ställe med bra kaffe...Någon som har några känningar i stan?

Musicman
 

cassidy

Member
Både och - eller vad tror du?

Resonemanget blir lätt väldigt långt med diverse förgreningar, men baserat på de år jag jobbade inom restaurang och den insyn jag skaffat mig i uthyrning av kommersiella fastigheter så menar jag att;

  • Jag tvivlar på att någon kommersiell aktör släpper en vettig lokal (dvs bra läge) till föreningsverksamhet då hyrorna oftast på ett eller annat sätt är omsättningsbaserade.
  • Jag tvivlar ännu mer på att det finns ett tillräckligt stort kundunderlag i stan som väljer ställe efter kvalitén på kaffet för att det ska gå att profilera sig på det gentemot de befintliga haken.

Kalla mig gärna pessimist och cynisk (och rätta mig där jag har fel), men ovanstående är den korta sammanfattningen av min åsikt i ämnet. De flesta nöjer sig med blaskigt kaffe så länge de får sin dagliga dos koffein. :blush:
 

Musicman

Well-known member
Resonemanget blir lätt väldigt långt med diverse förgreningar, men baserat på de år jag jobbade inom restaurang och den insyn jag skaffat mig i uthyrning av kommersiella fastigheter så menar jag att;

  • Jag tvivlar på att någon kommersiell aktör släpper en vettig lokal (dvs bra läge) till föreningsverksamhet då hyrorna oftast på ett eller annat sätt är omsättningsbaserade.
  • Jag tvivlar ännu mer på att det finns ett tillräckligt stort kundunderlag i stan som väljer ställe efter kvalitén på kaffet för att det ska gå att profilera sig på det gentemot de befintliga haken.

Kalla mig gärna pessimist och cynisk (och rätta mig där jag har fel), men ovanstående är den korta sammanfattningen av min åsikt i ämnet. De flesta nöjer sig med blaskigt kaffe så länge de får sin dagliga dos koffein. :blush:

Hej,

Tyvärr tror jag du har rätt - men skall kolla iaf - blir så sugen - det BORDE ju gå...:)
Västerås är ju en hyfsad stor stad tycker jag...och ett litet hak...Men men...
Säg till om du har lust att spåna ihop:D
 

Maestro Andreas

Well-known member
Hej,

Tyvärr tror jag du har rätt - men skall kolla iaf - blir så sugen - det BORDE ju gå...:)
Västerås är ju en hyfsad stor stad tycker jag...och ett litet hak...Men men...
Säg till om du har lust att spåna ihop:D

Visst har ni rätt säkert! men att musicman verkar något sugen på att våga öppna ett hak gör mig alldeles varm i hjärtat. Samtidigt så tycker jag intresset för kaffe börjat att öka i denna stad.

Om ett seriöst ställe skulle öppna skulle de andra verkligen behöva tänka efter.
Det vi alla saknar tror jag är ett ställe som har något extra att erbjuda så som nyrostat kaffe varje dag, kompetens bakom spakarna men framför allt ett brinnande intresse för kaffe vilket saknas. Musicman verkar ju i alla fall ha ett intresse vad gör han annars här på detta forum.

Jag tycker det verkar jätte bra lycka till och hör av dig om jag kan hjälpa dig på något sätt.
 

Musicman

Well-known member
Yo,

Det är en dröm jag har att hitta något bra ställe och köra igång. Borde ju gå inne i en befintlig affär eller så att ha en liten hörna - kanske i gallerian? Maestro Andreas - nästa gång jag är i Västerås så låt oss ta en espresso och diskutera vidare....

Cheers,
 

Friulano

Well-known member
Jag har höga förväntningar på att nya Bredbar kan rycka upp espressovästerås en aning. De öppnar inom kort och håller för tillfälelt på att köra in sin Astoria Sibilla SAE/3 med kaffebönor från Sicilien (Moak). Ska bli mycket spännande att se...
 

larjo11

Well-known member
Jobbar oxo nära, rakt över Karlsgatan. Går förbi varje morgon och kollar om de har öppnat. De hade ju bra luncher på förra stället. Provade dock inte kaffet.
 

larjo11

Well-known member
Bredbar har öppnat idag. Var förbi och tittade på den fina röda maskinen. Vågade inte prova då kön var lång och PF:n inte satt i bryggruppen. :(
Gick till konserthuset och tog en espresso på Mälarchocolaterie istället. Den var helt okey.
 
Topp