Västerås någon?

keex88

Well-known member
jag har förstått att de inte går att hitta ett bra kaffe i stan i västerås. men jag vet faktist ett ställe som gör RIKTIGT bra cappucino. Stället heter la puncinella.
Ägs av min gamla italienska lärare antionio, där har dem en vedugn som är speciellt byggd av italienska vedugns tillverkare från napoli, italien. Där jobbar en gammal man som ser ut som från en film från gudfadern, basker och pratar nästan bara italienska. Nu var de 2 år sen jag var där sist men om de samma ägare och samma personer där, då kan jag lova att ni nästan tror att ni sitter på nått kafe i rom och dricker kaffe. Han är känd för sna cappucino bland italienarna.

det ligger på hammarby, framför la pizza ungefär, höger sida, ni som är bekanta med västerås hittar säkert. ni andra får de svårt. Men testa gärna och kom med komentar. fråga oxå om de är antonio som äger fortfarande, och om antonio är där så säg att Keiwan sa att de ska finnas nån man som gör stans bästa cappucino!
 

larjo11

Well-known member
Chocolaterian gav upp, dom kör numera på en helautomat. =( Dom har kvar den andra maskinen men kunskapen för att få jämna resultat och klara av efterfrågan fanns tydligen inte.

Det var ju tråkigt att de skaffat helautomat :(
Då finns det ju inget ställe med bra kaffe kvar i centrum.

jag har förstått att de inte går att hitta ett bra kaffe i stan i västerås. men jag vet faktist ett ställe som gör RIKTIGT bra cappucino. Stället heter la puncinella.

Tack keux88. Får försöka hitta dit så den får en POI i GPS-en.
 

TheWhip

Well-known member
Jag har inte engagerat mig mycket vad gäller kaffe i Västerås på ett tag då jag numera sällan passerar city. Dock är det ju den gamla sanningen att det beror mer på vem som står vid spakarna än vilken utrustning de har. Bortsett från Waynes då, de är bortom all hjälp. :)

Senast jag fick klart godkänt kaffe var på Bredbar av en manlig barista, har även stött på en tjej där men det var nog hennes första dag på jobbet för killen tog över och gjorde om allt ... :unsure:

Chicco på Vasagatan har jag även fått bra kaffe på när ägaren (antar jag), en storväxt snubbe, serverat mig.

Tyvärr har jag mer eller mindre gett upp när det gäller utsikterna att hitta ett ställe som kan leverara jämn, bra kvalité på kaffet utan det är mer en fråga om tur.


Var på Chicco och tog en snabb enkel när jag var i Västerås den 23:e. Ingen flush och en espresso som rann på 10-12 sek. Dålig crema och så het så jag brände mig på tungan...

Den som gjorde espresson var troligtvis ägaren, en riktigt stor kille som såg ut att göra rätt men fick katastrofresultat...
 

larjo11

Well-known member
Var förbi Chocolaterian igår o tog en espresso. Godkänt kaffe trots helatomat. Klart bättre smak än på de flesta andra ställen i Västerås. Lite kul var att de fortfarande använder espressomaskinen till att skumma mjölk till cappuccinon :D

Köpte en påse J&N som var rostat i år. Att det finns så färskt kaffe i Västerås är ovanligt. Kommer nog att gå dit fler gånger för att se om var en engångsföreteelse.
 

demo

Well-known member
Var förbi Chocolaterian igår o tog en espresso. Godkänt kaffe trots helatomat. Klart bättre smak än på de flesta andra ställen i Västerås. Lite kul var att de fortfarande använder espressomaskinen till att skumma mjölk till cappuccinon :D

Köpte en påse J&N som var rostat i år. Att det finns så färskt kaffe i Västerås är ovanligt. Kommer nog att gå dit fler gånger för att se om var en engångsföreteelse.

Jag köper all kaffe från JN från saluhallen, dem har ganska bra datum ofta. Jag brukar tom få vara med och beställa hem åt dem och rekomendera vad som är eftertraktat.
 

larjo11

Well-known member
Jag köper all kaffe från JN från saluhallen, dem har ganska bra datum ofta. Jag brukar tom få vara med och beställa hem åt dem och rekomendera vad som är eftertraktat.

Kul! Det var därför som de hade rykt upp sig lite för att tag sedan. :)
Var förbi idag men hittade inget som jag just haft eller med acceptable rostningsdatum. Vem vill köpa FTO eller 5 Estate som är rostat i augusti? Får väl prata med dem någon gång. Går oftast dit på lunchen och då har jag lite bråttom o hinner inte med nåt snack.
 

demo

Well-known member
Kul! Det var därför som de hade rykt upp sig lite för att tag sedan. :)
Var förbi idag men hittade inget som jag just haft eller med acceptable rostningsdatum. Vem vill köpa FTO eller 5 Estate som är rostat i augusti? Får väl prata med dem någon gång. Går oftast dit på lunchen och då har jag lite bråttom o hinner inte med nåt snack.

Jo jag vet dem är inte dem bästa datumen.

La ezperanza va ännu sämre jag fick dem att slänga dem och köpa in nya, sen bad ja dem oxå köpa in lite yellow bourbon oxå då han frågade vilka som var populära och så. Misty valley fick han in oxå fast jag hatar den så vet jag att de finns MÅNGA som gillar den.

Men ja minns inte exakt vilka de va nu fast de går hitta ganska bra datum på vissa bönor.

Problemet är att folk köper inte "dyrt" kaffe utan köper hellre en påse gevalia på ica, då ligger dem och skräpar och dem köper inte in nytt.

Så för ALLAS skull som bor här i västerås, börja köpa mer kaffe i stan så får vi bättre datum och större utbud av bönor.

Dem är inte så insatta och tar gärna emot tips.
 

NTR

New member
Det är ju som vanligt, alla har förutsättningarna för att antingen lyckas eller misslyckas.

Vem står bakom spakarna har signifikativ betydelse för vad som serveras i koppen. Det lustiga är att personalen uppmuntras till att det ska serveras fort, och fort vet vi som varit med ett tag är aldrig bra. Det är ett hantverk som mycket annat och tar sin tid att inte enbart lära sig men även genomföra. Jag har fått både bra och dåligt av den stora killen på Chicco. Sist har det varit tjejer bakom disken som lyckats producera något drickbart.

Italian Bar är nog det ställe som jag är mest på. De har en jämn kvalité i sin produktion. Föredrar ju naturligtvis om det är Enes som står bakom spakarna men några av tjejerna (inte bara söta) kan sin sak. Vad jag måste ge cred till när det gäller Italian Bar är att de iaf upplyser en om att den godsak (en chokladfläta som sitter som en smäck tillsammans med en latte) är från gårdagen och att man inte bör köpa den. Många andra lever på marginaler där de skulle inte säga något alls utan låta en i god tro köpa något som borde isf vara gratis.

Waynes & CBG är bara att glömma. De drivs inte av människor med vare sig passion eller finess och det syns i deras hantverk (dvs det icke-existerande).

Espressohouse ska visst öppna på Hantverkargatan. Brukar alltid få en schysst "morgon-latte" på Centralstationen i Stockholm när jag är där och jobbar. Vi får väl se hur det blir här i Västerås.

/Nick
 

larjo11

Well-known member
Var på Kajen fik ikväll. Har helt klart stans bästa (läs soligaste) läge em o kväll. Espresson var knappt drickbar o cappun var för varm o hade badskum på toppen. Kompisen hämtade så jag såg inte vem som skötte maskinen.

Kvistar ganska ofta förbi Chiccos för en enkel på lunchen. Kostar 10 kr om man står vid disken eller fönstret o säger att man vill ha en stammis.

Får kanske ge Italian Bar en ny chans. De smakade fränt 2-3 gånger på raken så jag tröttnade o gå dit.

/Lars
 

cassidy

Member
Förra söndagen (sista dagen på midsommarhelgen) infann sig kaffesuget i sedvanlig ordning men en vända på stan visade inte helt oväntat att det var lite sisådär med vad som var öppet.

Någon hade sagt att Cornetto hade bytt ägare så vi bestämde oss för att vidga våra vyer och prova ett nytt ställe. Två latte, en standard till mitt sällskap och en med mindre mängd mjölk till mig själv beställdes för take-away. Det skulle vi inte gjort.

Kommunikationen mellan tjejen i kassan och snubben vid spakarna verkade inte vara helt klockren men vi avvaktade i spänd förväntan på hur det skulle utveckla sig. Efter en förhållandevis lång väntan så ställdes två muggar fram på disken, båda till synes identiska. Jag frågade vilken det var mindre mjölk i och killen pekade på den närmast kassan. Jag såg lite frågande ut ang volymen och han sa att det var mindre mjölk men eftersom det var skum ovanpå så såg det lika ut...(?).

Nåväl, jag valde att inte argumentera om hur det skiljde sig från min beställning utan istället låta smaken avgöra detta första test. Förhoppningsvis så känner baristan bakom disken sin maskin och sina bönor bättre än mig som förstagångskund.

Den första sippen smakade förvånansvärt bra och förväntningarna steg markant. Men redan efter 4-5 min hände något jag aldrig varit med om förut - smaken av kaffe började glida undan och ersättas av en inte helt önskvärd smak av kokt mjölk/välling. Till saken hör att jag tyckte inte att mjölken var för hårt ångad när jag fick den. Är det någon som vet vad det kan ha berott på så uppskattas en kommentar i tråden.

Det behövs nog ingen sammanfattning på det testet mer än att jag knappast kommer att göra ett andra test på ett bra tag.
 

ask2

Well-known member
Hälsade på i västerås i veckan. Vi åt en sallad på bredbar och blev bjudna på varsin mycket bra dubbel espresso.
Suveränt!!
 

larjo11

Well-known member
Hälsade på i västerås i veckan. Vi åt en sallad på bredbar och blev bjudna på varsin mycket bra dubbel espresso.
Suveränt!!

Kanske dags att ge Bredbar en chans igen. Har inte varit där sedan i april. Då smakade espresson räv flera gånger på rad. Lunchen var oxo bedrövlig :( (Degig lars-arne eller sallad)

/Lars
 

Alfredo

Well-known member
I morgon ska tydligen Espresso house ha premiär. Vet inte om dom kommer ha öppet under dagen men det skall tydligen vara lite baluns på kvällen. (en polare skulle spela lite musik med sitt band)
 

larjo11

Well-known member
EH öppnade igår. Det var iaf en del folk där när jag gick hem från jobbet sent igår kväll.
Har vart där 2 gånger idag. Hade inte tid med espresson hemma imorse så jag var in där strax före 8 o tog en enkel. På lunchen ville några kolegor prova kaffet så det blev en till enkel då. Vet inte om det var fel på espresson eller om inte jag gillar deras bönor.

Det verkar som om de har hjälp att få igång stället från andra EH. Tyckte jag kände igen Chai-Mattias ifrån hans blogg.

/Lars
 

awol

Well-known member
Jag har varit inne på Chicco di caffé ett par gånger i veckan och fått två, med mina förvisso orutinerade smaklökar, fina espresso (kostar som nämnts tidigare en tia om man tar den stående, vilket uppskattas). Vid första besöket var det en yngre tjej, vars hantverk förvisso såg lite tveksamt ut, men resultatet var det inget fel på. Senast var det en trevlig kille som producerade med fint handlag och lika bra resultat.

Är det någon som har några uppdaterade förslag på vilka fler som kan vara värda ett besök i city? Espresso House kanske?
 

Baldy

New member
Jag fick en riktigt bra espresso på Espresso House Igor.
Har inte testat Chicco di caffé än, ser på deras hemsida att dom har 70 % arabica 30 % robusta bönor. Jag har lite svårt för robusta, men får väl göra ett försök till :)
 

awol

Well-known member
Jag fick en riktigt bra espresso på Espresso House Igor.
Har inte testat Chicco di caffé än, ser på deras hemsida att dom har 70 % arabica 30 % robusta bönor. Jag har lite svårt för robusta, men får väl göra ett försök till :)

Tack för tipset, ska testa och se om jag har samma tur! :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp