Presskaffe

JvD

Well-known member
har en åtta koppars presskanna. Vad säger ni? ska man alltid göra en full kanna eller smakar det lika bra vid en halv? Hur länge ska man vänta innan man pressar vid en halv kanna?


Ärligt talar, jag vet inte riktigt varför MEN jag har svårt att få till samma smak när jag gör halv kanna SÅ jag slösar nästan alltid och kör full. Skall jag bara ha en eller två små koppar så kör jag på annan "Metod" (läs Aeropressen ;-)

Vad gäller tid så är det samma för fyra koppar som för åtta (allt annat lika). Sedan är det en samksam om man vill köra på tre minuter eller fyra (eller 3,5min, 5,25 eller nåt annat).
 

Hawthorne

Well-known member
Skakar lite liv här igen.
Efter ganska frekvent användning börjar min 100kronors presskanna från Åhlens bli lite sliten, och eftersom press blivit en sån succe här hemma tänkte jag kanske investera i en bättre.
Vilken rekommenderas?
 

Ben Pool

Member
Tja, kanske inte prisvärt men jag kör med Bodumkannor
En 8 koppars (tror jag det är) för de tillfälle när det är fler än jag som ska dricka kaffe och sen har jag en 2 koppars när det bara är jag som ska ha mig en mugg kaffe.

Båda funkar bra för mig och kan rekomenderas, har i och för sig inget annat att jämföra med.....


Kul förresten med en presstråd eftersom press är det enda jag kör
 

Hawthorne

Well-known member
Ja, Bodum är ju ganska välkänt och säkerligen också bra (och tämligen lätta att få tag i, finns väl nästan överallt). Men i övrigt känner jag inte alls till marknaden och - vem vet - det kanske finns någon doldis där ute som ger ett helt fantastiskt resultat :)
 

JvD

Well-known member
Det här kanske låter konstigt men jag har en Bodum 8-koppars och en motsvarande från Ikea som i mina ögon har gett bättre slutresultat. För 99kr. Förklaring till det är sannolikt att metallfiltren med tiden måste bytas ut. Helst regelbundet och inte med för långa mellanrum. Någon annan direkt skillnad finns inte.
Bodums press (Chambord) är förståss mer rejäl, snyggare, bättre konstruerad (går att plocka sär fullständigt) SAMT det finns alltid reservdelar till den n'r så behövs. Ikeas får man väl slänga och sedan gå och köpa en ny. Det går inte att dra ut glasbehållaren för rengöring (jag har då inte lyckats).
Så ur det perspektivet skulle jag välja en Bodumpress, trots att den är dyrare.
 

majkeloak

Well-known member
NÄr man köper de billiga (kanske även med de dyra) gäller det att se upp att man får ett exemplar där filtret verkligen sluter tätt runt om. På en billig Ahlens modell jag köpt för att kompletter en gammal bodum vis stora kalas, blir det ett veck på ett ställe där filtret pressas mot kannan. Detta resulterar att det inte blir tätt hela varvet runt, utan en liten kanal där "ofiltrerad" kaffesump kan smita upp när pressen pressas ned.

Skall se om det går att mecka med den så att den blir tätare, kanske beror på att filtret är aningens för stort. kanske går att klippa till.
Vet inte hur bra en sådan miss syns när kannan är tom, det syns i alla fall bra när det är kaffefärgat vatten i kannan och alla metalldelar som pressar bra mot kannan syns tydligt.

/Mikael
 

Hawthorne

Well-known member
Jag hade/har samma problem med min press från åhlens. För att bota detta måste jag inför varje kaffeomgång strecka ut filtret lite.
Tidigare i tråden skrev jag att jag hade problem med att kaffet blev väldigt strävt. Jag kom fram till att det berodde på att filtret inte slöt tätt. Så det verkar vara ett återkommande problem med iaf åhlens-pressarna
 

bchi

Well-known member
Jag flikar in med en liten fråga här;
Är det möjligt att fixa pressokaffe med espressorostade bönor? Jag provade att ställa in kvarnen, en Demoka M-203, på det grövsta, malde ett par kaffemått och pressade. Det blev otroligt svagt. Provade även med mer finmalt men jag får inte till det alls.
För en som bara pysslat med espresso.... hur gör man!? Hur många skopor är lämpligt?

Jag har tidigare provat med vanligt färdigmalt bryggkaffe och det har blivit ok, så någonting går ju väldigt fel och jag känner mig väldigt dum.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Hur grovt blev det på det grövsta? Ungefär som det kaffe du brukar använda till presskaffe? I så fall är det bara att ta en skopa till, eller två. Eller låta det dr lite längre.

Svagt borde det inte bli om du använder tillräckligt med kaffe och låter det dra tillräckligt länge.
 

JvD

Well-known member
6-6.5gr kaffe per dl vatten som håller en temp på 92-96gr som sedan får stå och dra 3-5 minuter. Vad gäller kaffets malning/malningsgrad så får man nog prova sig fram lite. Personligen maler jag relativt grovt men det är svårt att verkligen beskriva HUR grovt. Som referens, alla har väl sett förmalet kaffe från de stora svenska kaffepruducenterna (Classic, Gevalia, etc). Personligen maler jag rätt mycket grövre än deras bryggmalda kaffe.

TIPS! När jag hade Demoka-kvarnen så hade jag den sk Marvskalan fastklistrad på "kugghjulet" på vilken jag märkt ut vart ungefär jag fick bra malningsgrad för presskaffe.

Länktips: http://coffeegeek.com/guides/presspot
 

lupoo

Well-known member
Jag flikar in med en liten fråga här;
Är det möjligt att fixa pressokaffe med espressorostade bönor? Jag provade att ställa in kvarnen, en Demoka M-203, på det grövsta, malde ett par kaffemått och pressade. Det blev otroligt svagt. Provade även med mer finmalt men jag får inte till det alls.
För en som bara pysslat med espresso.... hur gör man!? Hur många skopor är lämpligt?
.
Vad är det för bönor? Har provat med blandningar med robusta i, blev inte bra:(.
Men espressorostade arabica bönor går fint, har gjort press på "J&N 5 E" med bra resultat. Tror att Du bör mala lite finare och dosera ca 60 gr /liter (stämmer ju med JvD doseringstips), röra om i kannan så att allt kaffe kommer i kontakt med vattnet.

Lycka till!
 

JvD

Well-known member
Lupoo har rätt i att det är inte själva espressorostningen som är problemet utan bara det att robusta inte alltid gör sig så bra i pressen.

Är det någon som känner till någon skala eller försök till skala för att mäta malningsgader. Har ett för mig att det förekommer någon diskussion på coffeegeek.com om att man skulle ta kaffet mellan händerna och gnugga fram och tillbaks (jag kan ha drömt det ;-) Någon?
 

majkeloak

Well-known member
jämför med märdigmalet bryggkaffe och lite grövre, så har man något att utgå ifrån.
Det borde inte vara så svårt att komma över en skvätt bryggmalet hos någon man känner.

Här finns en instruktion till pressbryggare. På bilden går det att få ett hum om hur grovt det kan vara. Dock behöver det inte var så grovt.
http://coffeegeek.com/guides/presspot

/Mikael
 

AJ

Well-known member
Röra om eller inte? Tycker jag får beskare kaffe när jag rör om? Ngn som märkt ngt liknande?
/A
 

piraya

Active member
rör om för att få mer vatten /kaffe exponering, samt att det gör det lite lättare att pressa ner det senare... tre skopor i en två koppars bodum brukar jag köra :coffee:
 

Ben Pool

Member
Maler ganska grovt
lite drygt 2 skopor (drygt 14 gram) i en 2 koppars bodum
vatten strax under kokpunkt, dvs vatten som svalnat en stund
rör om
låt dra 4 minuter (Harrar blev bättre med bara 3 min 15 sek)

Mitt recept i alla fall
 

GLC

Well-known member
Någon som har tips på bra, billiga och framför allt SMÅ presskannor?

Behöver en till jobbet nämligen :)

:coffee:
 

Zalve

Well-known member
Jag har en som rymmer 1-2 koppar,,, vet dock inte var jag har köpt den.
Ska se om jag kan hitta vad det är för märke på den.
 

Wannabe

Well-known member
Någon som har tips på bra, billiga och framför allt SMÅ presskannor?

Behöver en till jobbet nämligen :)

:coffee:


Jag har en Bodum som rymmer ett par koppar. Funkar jättebra. Köpt på Duka om jag mins rätt.
Annars instämmer jag i att du ska köpa en Aeropress om du inte har någon. Enkel att hantera och göra rent. Snabbt går det och blir smaskens!
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp