Presskaffe

Buffeln

Well-known member
Då får man gratulera. :) Testa att labba med dosering och extraktionstid så kommer du att hitta olika smaker i ditt kaffe.
 

keex88

Well-known member
man hör ofta folk dela upp kaffe i olika kategorier tex: brygg espresso osv...då brukar man oftast inom brygg räkna in både press och elbrygg. de tycker jag är lika med: STORT MISSTAG!!!

jag testade köra lite press me min bodum och sedan för att jämföra exakt samma kaffe, samma rostnings datum och samma kvarn sedan i min moccamaster me ett swissgold, att säga brygg som brygg är nu dött för mig!!!

Det var RIIKTIGT stor skillnad på både smak och karraktär.
De är som två helt olika kaffe fastän de är samma bönor, Pressen drar fram smakerna så otroligt mkt bättre på nåt sätt. enda nackdelen är väll alla smulor som blir kvar i koppen, kanske borde inskaffa ett enkopps filter från swissgold.

Värt att nämna är kanske att jag kokade upp vattnet i kastrull till kokpunkten, sedan hadde jag 7gram kaffe per 1,25dl vatten. Extraktion tiden var 4,25 min på samtliga försök.

Sen är ju nu den stora frågan vilket kaffe som jag testade och jämförde mina tester med:

Nr 1:
De populära som jag aldrig förstått varför ens de blivit en sån stor succe:
Idido Misty Valley från JN.
Moccamaster: smakar precis som förväntat, 100oilka smaker och blandas i nåt som knappt smakar kaffe. Inte alls min smak, men går att dricka.

Bodumpress:
Nu fick samma kaffe en anorlunda karräktar, visst den smakar fortfarande fruktig och konstig enligt min smak, men smakerna blev mkt rundare och mjukare och framhävdes på ett helt annt sätt, som om en konstnär blandar olika färger till nåt vackert och ett dagis barn blandar olika färger till nått kladdigt. Förstår ni skillnaden?

Nr 2:
Rwanda Gatsinga från JN.
Moccamaster: Mkt mer min smak av kaffe, kaffet smakar mer kaffe och hadde en fin rund avslutning som va lite krämig och kändes ganska elegant på nåt sätt.

Bodumpress: Samma kaffe, samma smaker. MEN den här gången smakar de VERKLIGEN kaffe, MKT mer krämig och MKT mer smaker överlag. Efter detta kaffe längtade jag efter nästa kopp. Detta var bland de bästa jag druckit!
Jag tyckte att de räckte att jämföra två olika bönor för denna gång.

Långt tråkigt inlägg kanske , men jag kände att jag måste dela med mig av min nya upplevelse.
 

Jan Erik Silverschnitzel

Well-known member
Köpte en Bodum Chambord och nymalet J&N Mocha Java Blend igår, tycker det blev rätt blaskigt men gott, kanske tog för lite kaffe? Körde ett mått kaffe o fyllde sen min lilla kanna (tror 2 koppar) till toppen.
 

jonasy

Well-known member
Min erfarenhet är att det krävdes ett väldigt experimenterande med malningsgrad, mängd och extraktionstid innan jag blev riktigt nöjd. Bara en liten förändring av en parameter kan göra förvånansvärd skillnad på slutresultatet har jag upplevt.

Blaskigt låter som för lite kaffe. Man säger väl att man bör räkna på 7 g per dl (blev förvånad över hur mycket som går åt till en kopp, inte bra för studentekonomin!) och låta den dra 4 min (jag vet inte hur mycket kaffe jag tar i g, men jag låter den dra 4min 30 sek). Tänk på att inte ha för varmt vatten.

Sen passar ju olika kaffen olika bra i presskanna, skapade en tråd om vad som passar i press där kan du få lite inspiration (http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?t=8718).

Puh! Vem har sagt att det skall vara enkelt att få sig en god kopp kaffe? Lycka till och god jul!
 

SoddaM

Active member
Jag brukar sikta på runt 8 g kaffe per dl vatten, och sen låta det dra i 3.30-4.00 minuter. och som jonasy sade, häll inte på kokande vatten! Jag läste någonstans att om man väntar tills vattenkokaren slutar låta, då har vattentemperaturen sjunkit till ungefär 96 grader.
 

Almapeso

Well-known member
Jag brukar sikta på runt 8 g kaffe per dl vatten, och sen låta det dra i 3.30-4.00 minuter. och som jonasy sade, häll inte på kokande vatten! Jag läste någonstans att om man väntar tills vattenkokaren slutar låta, då har vattentemperaturen sjunkit till ungefär 96 grader.

Jag brukar ta mitt runt 92 grader, och den temperaturen infinner sig ungefär 1 minut efter att vattenkokaren slagit av.

När väl koppen är upphälld brukar jag låta den dra en 3-5 minuter så smakerna hinner "sätta" sig. En ljummen kopp kaffe smakar mycket mer fylligt än en rykande het.

Tror också som de andra att du har lite för lite kaffe i din presskanna.

Sen, som så många andra påpekar, så spelar malgraden en oerhörd roll. Ett blindtest med olika malgrader tycker jag gör större skillnad än om du häller på 90, 92, 94 eller 96 gradigt vatten. Börja där och arbeta dig sedan uppåt för att bocka av olika parametrar.

Eftersom du snart kommer börja skryta om dina kaffeupplevelser bland när och kära är det extra viktigt att leva upp till höga förväntningar när de väl dyker upp :)
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,620
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp