Presskaffe

pgojim

Well-known member
Startar en ny tråd ang detta

Jag har hittils gjort så att jag använder min Ikea presskanna
och Zoegeas presso eller skånerost, tidigare även gevalia brygg mellanrost

jag skopar upp kaffet i kannan från en sådan där kaffeburk med lock (plastig med gummitätning)
och väntar på att vattnet ska koka, sen när vattenkokaren slår ifrån och vattnet kokar så häller jag i det i kannan och låter de stå 4minuter innan jag pressar bort sumpen/kaffet

men jag läste i en annan tråd att man ska vänta så att vattnet inte kokar?
Och jag antar att för att få riktigt bra kaffe så bör jag börja med en kvar instället för att börja med ny maskin
 

lupoo

Well-known member
Så här skriver vår KaffeGuru DC på sina påsar med den egna blenden press bönor


"Rekomenderas vid pressbryggning: 60 grams dosering till 1 liter vatten
med en extrationstid på 3 minuter. Låt vattnet koka upp för att sedan svalna av i ca 30-60 sekunder. Häll över kaffet med bestämd stråle med
fallhöjd på 30cm. Låt strålen landa i sidan av kannan för
att skapa en virvell i kannan och exponera allt kaffe för
vattnet."


Och javisst en kvarn bra, jättebra!!!
 

Sir ToS

Well-known member
sen exakt 3 minuter är nog DC kaffe... vissa kaffen behöver 4 min..
du får testa dig fram.... men vattnet skall inte koka...
 

JvD

Well-known member
Koka bara upp vattnet men låt det inte stå och koka. Det är det enda enkla sättet att veta ungefär vilken temperatur kaffet håller, dvs kokpunkten är en referens. Låt kaffet svalna en stund, tills det ligger mellan 93-96gr C, det tar ca 30-60 sekunder ungefär (beroende på isolering och kokmetod). Man får också tänka på att kaffet också kyls något på sin väg ner i behållaren. Olika temperaturer ger olika karaktör på kaffet. Det samma gäller extraktions/infusionstiden, det är nog en smaksak, mellan 3-4 minuter och kanske man kan texta med 5 ibland. En del vill förväta kaffet lite först, dvs först hälla på lite och blöta upp kaffet för att sedan hälla på resterande mängd vatten (upp till önskad mängd) och avsluta med att blanda kaffet försöiktigt i några sekudner.

Som lupoo skriver är utgångspunkten 60gr kaffe per liter vatten. I mina ögon som förståss är rätt nördiga är det svårt att veta hur mycket kaffe du egentligen får när du bara skopar det. Om man envisas med att skoga man man för säkerhetsskull testa att väga kaffet någon gång som man vet på ett ungefär hur mycket kaffe man får genom att skopa på ett visst sätt. Personligen kör jag med våg, fullt ut. Det innebär att jag först väger upp kaffet omalt, Jag kör oftast på 50-55gram kaffe. Kokar upp kaffet och efter det så maler jag kaffet. Placerar sedan kaffekannan på vågen häller i kaffet och nollställer vågen. Därefter häller jag på det nu något avsvalnade vattnet på kaffet förskitgt så att allt kaffe blöts och häller sedan på vatten upp till 850-900gr, beroende på kaffesort och mängd kaffe och hur jag vill ha kaffet för stunden. Sedan rör jag om i kaffet försiktigt i några sekunder så att allt kaffe blandas bra med gattnet. Sedan låter jag det stå i 3-4 minuter.

Men A och O är kaffets färskhet och kvalitet. Spelar inte så himla stor roll och hur har rätt temperatur och rätt tid om kaffet är torrt och tråkigt. SÅ är man lite seriös på att dricka gott kafe så är en kvarn ett krav. Det går att få rätt hyffsat kaffe från färdigtmalt när påsen är precis ny men INGEN burk i världen kan stoppa den åldringsprocess som påbörjas så fort påsen är öppnat. Malt kaffe blir mycket snabbt dåligt så man har inte full kontroll på slutresultatet efter en dag eller två.
 

lupoo

Well-known member
Exakt JvD! När jag har börjat att göra presskaffe på jobbet har utrustningen sakta plockat på och består nu av:

-Presskanna
-Vattenkokare
-Kaffekvarn
-Elektroniskhushållsvåg med tarerings funk och inbyggd timer.
-Träslev att röra med
-Färska bönor.

Finns inga genvägar till....;)
 

ChrisK

Member
kvarn?

Exakt JvD! När jag har börjat att göra presskaffe på jobbet har utrustningen sakta plockat på och består nu av:

-Presskanna
-Vattenkokare
-Kaffekvarn
-Elektroniskhushållsvåg med tarerings funk och inbyggd timer.
-Träslev att röra med
-Färska bönor.

Finns inga genvägar till....;)

Vad har du för kvarn på jobbet? Man behöver väl ingen grymmekvarn för att göra press/bryggkaffe?
 

lupoo

Well-known member
Till jobbet har jag tagit med mig denna
dualit_75002.jpg

Tjänstgör sommartid i min ambulerande "sommarsetup".

När jag gör press hemma använder jag en gammal handjagad Peugeot kvarn. Fungerar kanon (blir bara lite trött i armen...), den stora kvarnen (Anfim) använder jag uterslutande till espresso.

Kravet som man kan ställa på en kvarn för press/brygg är nog att den har ett malverk, alltså inte en knivkvarn då det ej går att ställa någon malningsgrad. Dualiten ligger väl någonstans över 1 000:- tror jag finns nog billigare alternativ som också duger. En handjagad kan Du få för nästan ingeting på tradera...
 

Hawthorne

Well-known member
Är det för att få jämnheten varje gång som knivar bör uteslutas? Annars så borde det väl även med knivar gå att få rätt grad.. även om det kan vara svårt att pricka rätt.

Är lite sugen på att börja köra lite press, men eftersom jag är för slö för att hålla på att ändra min befintliga kvarn (och dessutom behöva skaka ut alla för stora korn när det ska bli espresso igen) är väl en extra kvarn att föredra. Och inte så kul att lägga massor av pengar på den kvarnen...

Men som du säger.. man kanske ska leta rätt på en handjagad då

Andra billiga kvarnar som fungerar, vilka kan det vara? Gaggia MM...?
 

Lars

Well-known member
Nej, nej, nej! Ingen Gaggia MM! Akta dig för den kvarnen. Det finns andra användare på forumet som jag vet håller med mig på den punkten.

Jag orkar inte heller ändra kvarnen för att köra press, så jag kör min gamla kvarn till press. Problemet med knivar och med Gaggia MM (som inte heller är en riktig kvarn) är just jämnheten. Det är helt omöjligt att få en jämn storlek på kornen.

Luupo nämner våg med tareringsfunktion. Det är obligatoriskt! Jag köpte en för 199 spänn på Jula som fungerar alldeles perfekt. Häller upp bönor i en take away mugg. Kvarnen är alltid helt tömd, så jag maler bara precis den mängd bönor som jag tänker använda. Jag ser till att få ut det sista ur kvarnen med en liten pensel. Jag har testat och om jag först damsuger kvarnen och sedan häller i 30 gram bönor så får jag ut mellan 30.0 och 29.9 gram malt kaffe. Svinnet är obefintligt.

Ett tips när det gäller vattnet. Jag kokar upp ungefärlig mängd i vattenkokaren. När den slår av häller jag direkt över vattnet i ett rostfritt 1-liters mått. Vattnet i måttet blir då 95 grader (om jag häller över 0.5 liter) och sedan häller jag det direkt över kaffet. På så sätt får jag bra koll både på mängd och temperatur.

Jag är helt insnöad på press för tillfället. Jag hade espressomaskinen avstängd i nästan en hel vecka.
 

Hawthorne

Well-known member
Det var ett rejält svar :)

Så inte MM alltså. Jag måste mao upp en nivå till i kvarnklass. Det var itne plånboksvänligt.
Men å andra sidan (som lupoo också skriver) "det finns inga genvägar".
Finns det då några kvarnar forumet rekommenderar för press? I ungefär MMs prisklass...
Manuella kvarnar börjar låta allt mer intressanta :)
 
M

Medlem14302

Guest
Jag är så glad över att ni skriver i press tråden! Labba mer, drick mer och skriv mer för jag vill läsa mer!
 

vanhoffen

Well-known member
jag maler kaffet till pressen med min anfim. Blir mer och mer press eftersom espresson man kan få till på min lilla Isomac är under all kritik.
Brukar göra som några redan skrivit, kokar upp vatten i vattenkokarn och låter stå en stund (ca 30sec) och slår sedan vattnet över kaffet som jag doserar enbart med ögonmått. Ingen vägning än så länge men gott blir kaffet i alla fall.
 

mag

Well-known member
Fick just i mig en J&N Kenya AA Gethumbwini som gav en upplevelse nära på så intensiv som espresso - massor av svartvinbär, grape och chokladsmak - bra presskaffe kan ju vara fantastiskt! Man kan nästan tycka att det är tur att espressomaskiner går sönder ibland :) framför allt bra att ha en backup.
 

AA

Skottjägare
Fick just i mig en J&N Kenya AA Gethumbwini som gav en upplevelse nära på så intensiv som espresso - massor av svartvinbär, grape och chokladsmak - bra presskaffe kan ju vara fantastiskt!

Kan inte annat än hålla med. Detta kaffe borde alla prova.
Fantastiskt gott!

/AA
 

JvD

Well-known member
bra presskaffe kan ju vara fantastiskt!
Kan bara hålla med, är man intresserad av själva mjukvaran finns det mycket att ta hem genom pressen. Det finns flera bra afrikaner som gör sig otroligt bra i pressen och J&Ns Gethumbwini är väl än av dessa. Tycker också att deras kaffe från Rwanda var kanonfint (vet inte om det finns längre) liksomt Estate Coffees KIRI (Kenya AA+). I koppen har jag i skrivande stund ett av Löfbergs Lilas "finkaffe", Yadini Estate från Kenya. Försöker bestämma mig vad jag skall tycka, det är rätt tunnt och inte så mycket "kropp". Lite bärigt, inte direkt syrligt. Känns inte som att det når några höjder MEN man måste ju prova. Får kanske dosera annorlunda nästa gång.

Mer presskaffe åt folket.
 

Lassekongo

www.gokaffe.se
Presskaffe är särskilt underskattat gissar jag bland folket på riktigtkaffe. Espresso är gott också, men det är trevligt med variation... Jag kör 4 av 5 presskaffe, 1 av 5 espresso på ett ungefär. Ibland smakar kaffet bättre som press, ibland som espresso. Våga press säger jag!
 

JvD

Well-known member
Vi har ett "upprop" på G. Det tog ett tag men "Bättre sent än aldrig" eller "Sent skall syndaren vakna" eller... :)

Ropen skalla, presskaffe åt alla :)

Självfallet Lassekongo, olika former av kaffe har sin charm och sina egna kvalitéer. Det är dock kul att flera inser att "riktigt kaffe" kan framställas på så många olika sätt, inte bara med stora blanka frustande maskiner ;-)
 

lupoo

Well-known member
Något annat som är till fördel med presskaffet är att när kaffet svalnat lite i koppen så kommer det allt som ofta fram mer intressanta smaker och nyanser. Detta har gjort att jag tar med mig det sista i koppen från fikarummet och jag kan ha det och smutta på en stund till, förlängd njutning ;) Avsvalnad espresso har inte samma egenskap.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp