Stockholm Gott kaffe i Kista?

desloratadin

Active member
Då jag har börjat läsa några kurser som går i Kista, så har jag börjat spana lite på kaffemöjligheterna där. Vill helst kunna köpa en smarrig latte, cappu eller macchiato (mjölk, mums! :blush:) på väg till eller från tunnelbanan. Kista Galleria är alltså det perfekta läget, men än så länge har jag inte hittat något ställe som serverar toppenkaffe. Ett alternativ till gallerian är ju Prego i Forum, men de kör bara Löfbergs Lila och jag tycker verkligen, VERKLIGEN inte om Löfbergs Lila.

Eftersom en stor mängd medlemmar här verkar jobba inom IT, så borde det vara några av er som jobbar i Kista.. Var köper ni ert kaffe? Eller har ni vettigt kaffe på jobbet? Får jag komma och smaka? ;)
 

peterblad

Well-known member
Jag har arbetat i Kista i flera år nu och här kommer mina iaktagelser:
Det finns ett stort antal bra kaffemaskiner i de olika caféerna i Kista centrum. Generellt sett så verkar de som gjort inköpen av maskinerna tyvärr inte gjort sig besväret att faktiskt lära sig hur man ska göra en bra kopp kaffe. De vet ofta inte ens hur en bra kopp ska se ut, vilket är en av de stora gåtorna för mig eftersom en kaffemaskin av den kalibern ofta kostar runt 50 000 :(

Några exempel ur min rundvandring mellan kafeerna:
Min kollega beställer två dubbel espresso, får dem i ett! glas. När han påpekade att han verkligen menade två dubbla espresso, häller kvinnan i baren upp den stora i två mindre glas. Creman var obefintlig. (Street heter det, ligger vid korsningen Torshamnsgatan/Kistagången. Varning!!)
Överhettad mjölk är vanligare än inte i cappos
Jag har blivit serverad två dubbla espresso från en laddning. När jag påpekar detta får jag bara en konstig blick som svar, vartefter personen vänder sig bort.

Min slutsats så här långt är att du i princip inte kan hitta bra kaffe i Kista centrum (här blir jag mer än gärna motbevisad). Alla verkar eniga om två saker:
1. Kaffe ska göras på dyra maskiner, helst utan crema
2. Dubbel espresso ska kosta 20 kr.

Finns det då inga ljuspunkter ? Jo, ett par svaga....långt bort:
Om du står ut med pappmuggar så gör Kahls ett ganska bra jobb. (Ligger i gången mot ingången från kistavägen)
Mittemot Kahls, stället som ligger i gången, där har jag ca 1 gång på 3 fått riktigt bra kaffe, dock lite dyrare än andra ställen.
Nere mot Onoff så ligger coffeehouse (tror jag det heter), de gör emellanåt ok latte (när de inte överhettar mjölken). Kaffet är dock inte så roligt.
Går du mot östra utgången från Coffeehouse finns ett litet café precis innan utgången som emellanåt skrällt med bra kaffe, men också där högst oregelbundet.

Sammanfattning:
Enligt min bedömning så kan man plocka in i stort sett vem som helst på gatan, utbilda denne i ca en timme och därefter ersätta i princip alla "baristor" i Kista (de på Kahls undantagna).
Snabbaste sättet att vara garanterad bra kaffe annars är att ta tunnelbanan in till stan och gå på ett erkänt bra café.

Om någon som läser detta anser jag har fel, hör av er snarast för jag är i akut behov av gott kaffe :p
 

desloratadin

Active member
:( Det var ju inte så uppmuntrande, men stämmer ganska väl överens med vad jag sett/smakat hittills.

Får testa Kahls då, tack för tipset. :)
 

Marv

Well-known member
Har jobbat i Kista ett antal år nu och har inte lyckats hitta något ställe som servarar bra kaffe. På kahls kan man få en nästan OK espresso om man har tur och rätt dam står bakom spakarna.
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Var i Kista i fredags och försökte hitta en hyffsad espresso. Slutade med att jag hamnade på Kahls där kvinnan verkade ha koll och malde, tampade och flushade. Tyvärr smakade kaffet inget vidare. Lite bränt och ungefär som starkt bryggkaffe. Priset 10/15 kr är dock riktigt bra med tanke på att många andra i gallerian tar 27 för en dubbel.
 
Hittade denna tråd när jag satt och läste gamla inlägg. Har också letat efter bra kaffe i Kista. Kahls är den enda som håller hyffsad klass. Drack en gång en avskyvärd latte på Coffeehouse som måste ha gjorts på gamal laddning. Går aldrig dit igen. De som jobbar på Ericsson kan ju testa Cafe Greenhouse som kan servera en bra espresso om man har tur att rätt person sköter spakarna. Fick en grym espresso där en gång med en ypperlig crema! Har också lobbat för att få in fler bra "caféer" inom Ericssons väggar. Nu fick jag höra att de ska öppna en i restaurangen i hus 84 efter julledigheten. Kan inte med att dricka kaffeknappens fulkaffe. Den ger mig magsmärtor!
Strax innan jul åt jag lunch på Cafe Momo och såg att de hade tagit in en "riktig" barista som inte tvekade att servera latte konst under lunchrusningen. Jag hann dock inte pröva,men ska göra ett besök där om han är kvar efter jul.
 

embr

Well-known member
Håller med peterblad om att Street är i det närmaste komiskt dåliga. Dessvärre är de det enda alternativet när jag anländer med pendel via Helenelund, så de får alldeles för mycket pengar av mig. Nu har de pressat upp priset på en latte att ta med till 23 kr (var 20 kr förra året) också, härligt.

På Street är det standard att latten görs på omskummad mjölk, de har gärna 2-3 mått (inte kannor, de skummar i rostfria litermått) med färdigskummad mjölk stående vid maskinen, och så värmer de på den lite med ångröret bara när man beställt. Klassiskt är också stor skumboll på sagda ångrör, den torkas inte av mellan varven. Mys, mys.

I somras när jag satt i andra änden av Kista var jag några gånger på IBM:s "entréfik", på Isafjordsgatan. Det kändes kompetentare, även om det väl inte heller var magiskt. Inte direkt ett bra läge om du (desloratadin) främst letar i Gallerian heller, såklart.

Wayne's? :)
 

JesperW

New member
Håller med ovanstående skribenter och säger att Kahls är det enda som fungerar i Kista. Stället som ligger i gången bredvid Kahls har varit hyffsat med dom bytte ägare/personal och dubblade samtidigt priserna. Vart det bättre då? Nej..
 
Nu har jag testat nya cafét på Ericsson i hus 84. De kör med
maskin: Coffee Queen Crema Compact/2 Take away
Kvarn: CQ 30
Bönor: Etiopisk Sidamo Espresso Löfbergs Lila

Tyvärr måste jag säga att det kaffet inte var någon höjdare, antagligen beroende på bön valet (if you ask me). Tillredningen hade också sina brister. Espresson hade ganska mycket sump, vilket tyder på för fint malda bönor. Jag har påpekat att det finns bättre bönor än Löfbergs Lila. Dock är detta kaffe oändligt mycket bättre än vad som serveras i Selecta maskinerna.
 

tobbeg

Active member
Som en annan Kistajobbare måste jag nog hålla med ovanstående talare. Kaffekulturen lyser med sin frånvaro.

Fick iofs en helt ok dubbel espresso på "helt klart gott" som ligger i samma hus som Mr Chip. Hotellet bredvid skrapan.

De kör på Johan & Nyström Isola och så länge man säger till personalen att göra kaffet kort blir det helt ok. Kaffe med mjölk har jag däremot inte provat men ångröret var iallafall avtorkat och fint.
 

Dogbert

Active member
...
Dessvärre är de det enda alternativet när jag anländer med pendel via Helenelund, så de får alldeles för mycket pengar av mig. Nu har de pressat upp priset på en latte att ta med till 23 kr (var 20 kr förra året) också, härligt.
...

Om man köper en Daulit kvarn (fn 1200:- på en butik i Tokholm) och en espressomaskin för 2000:- och ställer grejorna på lämpligt ställe på jobbet så bör man spara in den kostnaden på ca ett år jämfört med att betala 23 kr en gång per dag.

Om vi antar att kaffet och mjölken kostar ca 7 kr blir besparingen 16 kr per latte. Då når man break even efter 200 dagar. Skulle man dessutom vilja ha en espresso under dagen går det på kortare tid.
 

Johan

Well-known member
Jag har spenderat ca 1 år ute i Kista och vet i tusan om jag verkligen tycker att Kahls är det bästa alterativet. Frågan är om inte Waynes har shapeat upp sig på slutet...

Kahls jävla översummade mjölk gör att deras cappuccino blir näst intill odrickbara...

Kram,
Johan
 

embr

Well-known member
Om man köper en Daulit kvarn (fn 1200:- på en butik i Tokholm) och en espressomaskin för 2000:- och ställer grejorna på lämpligt ställe på jobbet så bör man spara in den kostnaden på ca ett år jämfört med att betala 23 kr en gång per dag.

Om vi antar att kaffet och mjölken kostar ca 7 kr blir besparingen 16 kr per latte. Då når man break even efter 200 dagar. Skulle man dessutom vilja ha en espresso under dagen går det på kortare tid.

Heh, ja, så kan man räkna, men inte dricker jag latte varje dag, inte. Nån måtta får det vara på utsvävandena. :) Dessutom skulle jag nog inte få ställa en massa maskiner på jobbet, eller våga för de pengarna. Det är ett stort företag, och jag är bara en stackars konsult. Att bära maskiner fram och tillbaka mellan mitt skrivbord och köket vid varje beredningstillfälle känns också lite jobbigt, så det får nog fortsätta bli take away-köp de gånger jag vill unna mig en riktig (nåja) kaffekick på jobbet.
 

Marv

Well-known member
Numera har vi en Demoka 203 jvarn på jobbet + den gamla francis francis X1 som köpted in för 5 år sedan och har stått i träda. Detta gör att det går att få hyffsad espresso på jobbet. Det slår alla kafféer med hästlängder....
 

Dogbert

Active member
Heh, ja, så kan man räkna, men inte dricker jag latte varje dag, inte. Nån måtta får det vara på utsvävandena. :) Dessutom skulle jag nog inte få ställa en massa maskiner på jobbet, eller våga för de pengarna. Det är ett stort företag, och jag är bara en stackars konsult. Att bära maskiner fram och tillbaka mellan mitt skrivbord och köket vid varje beredningstillfälle känns också lite jobbigt, så det får nog fortsätta bli take away-köp de gånger jag vill unna mig en riktig (nåja) kaffekick på jobbet.

Har man inget vettigt ställe att placera maskinerna så är ju det ett hinder. Men har man t ex ett jalusiskåp så kan man ställa dom där. (De skåpen brukar vara låsbara. Inte mycket till lås men det stoppar de fall där tillfället gör tjuven).
El (grenlåda) kan man dra in i skåpet. Så kan kan man göra kaffet på plats. Timer är viktigt, då det finns brandrisk.

Enda problemet jag ser är ljudet de (10) sekunder man mal. Sitter man i landskap får man väl ägna sig åt lite social engineering. Delar man ut en gratis espresso ibland, och varnar i förväg så borde de flesta kunna acceptera störningen.



(Nej, jag gör inte så själv men inser ju möjligheten. Än tycker jag automatkaffet är good enough).
 

buffpojken

Active member
Min erfarenhet efter 1 års studier och 2 års jobb i Kista är att det enda vettiga alternativet är om arbetsplatsen faktiskt köper en vettig maskin.

Vi har turen att ha en helt okej maskin (som jag till skam sägandes) inte på rak arm kommer ihåg märke/modell på - men utanför jobbet finns verkligen inget drickbart alls i Kista.

Waynes har jag konstant blivit besviken på, inte bara i Kista utan generellt. Tramset mitt i Foodcourt har samma kvalité som resten av Foodcourt. Kahls kan inte skumma mjölk. Bygget mellan H&M och Levinskys - mitt i gången - har helt fruktansvärda cappuchinos, och deras espresso duger i krigstid, inte annars. Caféet i andra gången - ut mot Electrumbyggnationen gör så utblandat kaffe så man blir alldeles mat. Prego i Forum-huset har visserligen schysst utrustning, men deras personal är kanske inte världens mest erfarna baristas.

Så, läget är jävligt mörkt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,626
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp